39

61 3 6
                                    

"Cancer?!!" Harra menjerit. Matanya hampir juling mendengar perkataan itu dari mulut Alongnya.

"Yea.." Along mengangguk. Dahi angah pula sudah berpeluh.

"Can't Survive living without you.." Along tergelak kecil melihat perubahan air muka Harra dalam sekelip mata.

"Takguna.." Harra menjeling sambil tersengeh kecil.

×××

Matanya dilarikan keluar pintu gelangsar yang terbuka luas membenarkan bayu dingin malam membaluti tubuhnya. Langsir berkibaran bak jalur gemilang akibat dari tiupan angin pantai itu.

Walaupun keadaan pantai itu gelap dan hampir menelan apa saja dalam kegelapan itu, matanya masih mengikuti deruan ombak yang kadang kala menghempas pasir pantai.

"Huhh.." Keluhan berat dilepaskan.

Matanya yang sembab sekali lagi menukar arah.  Kini,  matanya beralih ke depannya. Memandang kertas dan sebuah kotak berwarna hitam diatas meja itu.  Cawan kertas berlambangkan logo Setarbak dicapai dan hot chocolate coffee dihirup perlahan.

Knok knok knok.

Dia berkalih ke arah pintu. Dengan langkah yang malas,  dia bangkit dari kerusi dengan cawan masih ditangan dan berjalan ke arah pintu.

"Kenapa kau tak balik rumah terus? Bukan ke kau ada appoinment esok, Ray? Kau ponteng ke?"

"Em..  Mana ada ponteng.."

Lama Rayyan memandang Jai diluar pintu biliknya.

"Eh..  Kau masuk la dulu.." Rayyan seperti tersedar dari lamunannya.

"Em ingatkan kau memang nak kita berbual depan pintu tu je.." Rayyan mencebik mendengar ayat yang dikeluarkan oleh mulut Jai.

"Aku sebenarnya..." Rayyan duduk di kerusi kerjanya itu. Melemparkan pandangan kosong pada Jai.

"Aku dah malas nak bergantung nyawa pada mesin mesin tak guna tu lagi,  Jai."

"Aku sakit.  Aku penat.  Kau tak tau apa rasa chemotherapy tu.  Aku kadang kadang rasa macam..  Nak berhenti dari semua ni." Rayyan mengeluh. Tubuhnya dihempas pada penyandar empuk itu.

"Tapi..  Kau nak ke give up dengan Harra? Kau kata kau taknak give up untuk dia?  Kau lupa janji yang kau pernah buat dengan dia?  Kau nak ke dia sedih? Kau boleh percaya ke ada orang yang lebih baik dari kau boleh jaga dia?" Jai mengeluh juga.  Dia juga kadang kadang kesian melihat keadaan Rayyan yang lansung tak bermaya itu. Tiap tiap masa muntah je kerja. Sampai lembik kadang kadang tu. Dan..  Dia pun kesian pada Harra yang ditipu.  Well,  walaupun penipuan itu untuk kebaikan Harra,  tapi sejujurnya,  dia tak nampak dari mana mana sudut kebaikan itu datang.

Beautiful lie hurtful truth kan..

"Rayyan,  kita hidup ni berlandaskan iman kita Ray, kau kena percaya pada Qada' dan Qadr,  Ray. Kena percaya pada Takdir. Tapi takdir ni ada dua.  Takdir yang kau boleh ubah dan yang selamanya kau tak boleh ubah. Takdir yang kau tak boleh ubah ialah takdir yang menyatakan bila kau mati,  bila kau kawin, bila kiamat berlaku weh. Tapi,  takdir juga boleh berubah dengan usaha, Ray.  Kau pun tahu tu kan?" Jai berhenti mengambil nafas dan menghirup sedikit air ditangannya.

"Kau tak boleh putus asa tengah jalan macam ni.  Kau kena ingat balik,  kenapa kau mula buat chemotherapy ni? Kenapa kau pergi hospital, walaupunbkau takut dengan hospital,  dengan ubat, kenapa kau buat segala treatment ni? Kau kena ingat balik kena kau buat semua ni? Masa operation kau dah nak dekat dah,  lagi beberapa hari lagi, Ray. Kau tak boleh berhenti tengah jalan macam ni.

Will Change?Where stories live. Discover now