Del 2 - Vi ställer in

138 5 0
                                    

"Okej boys, tio minuter kvar till scen", peppar Ogge och får genast de andra killarna med sig.

Omars kalufs guppar upp och ner där han står och hoppar på stället, och Oscar drar djupa fokuserade andetag. Det är bara Felix som ointresserat sätter upp sitt hår i en stram knut i nacken.

"Inte så fort killar."

Rösten går inte att ta miste på, och snart uppenbarar sig den gråa, platta, slickade frisyren i dörröppningen. Roland, en kraftig karl, och killarnas nya manager sedan Katia slutade, kommer inklampandes från samlingsrummet.

"Jag har en viktig nyhet att berätta", hävdar han bestämt.

Felix vaknar upp ur sin dvala.

"Vad?" frågar han nyfiket

"Vi ska till Sydamerika i höst!" utbrister Roland och slår nöjt ut med armarna.

"Oh my god! På riktigt?" tjuter Omar glatt.

"Jajamen", får han till svar. "Vi drar i mitten av oktober, det är på tiden att vi gör lansering även där borta."

"Coolt!" säger Felix med ett leende som sträcker sig från det ena örat till det andra.

"Sounds great", håller Ogge med och ger Roland en tumme upp.

"Fast vänta lite nu", säger Oscar plötsligt med en fundersam min. "Hur blir det då med Skandinavienturnén? Jag menar, om vi drar till Sydamerika?"

Roland frustar till. "Äsch, glöm den. Nu är det dags att växa grabbar. Chile blir nästa stop."

Den jublande stämningen stannar plötsligt upp.

"Så, Skandinavien blir inte av?" frågar Ogge eftertänksamt.

"Nej, med tanke på lanseringen i Sydamerika så kommer turnén här att få ställas in", får han till svar.

"Men så kan vi väl inte göra?" Oscar låter lätt besvärad. "Många har ju redan köpt biljetter, och vi har annnouncat med det här ett bra tag redan och..."

"Det ordnar sig", säger Roland, som om den saken var den mest obetydliga i världen. "Vi går ut med ett pressmeddelande imorgon, och erbjuder pengarna tillbaka till de som redan har köpt biljetter. Sen är det inget mer med den saken."

Felix, Omar och Ogge ser skeptiska ut. Oscar å andra sidan håller inte med på något sätt.

"Men vi kan ju inte bara svika fansen?" säger han förfärat. "Twitter och insta kommer stormas och vad ska vi då svara?"

"Ni", pekar Roland skarpt mot de fyra ungdomarna. "Ni säger ingenting. Inte ett ord. Vi går ut med en officiell ursäkt, men ni uttrycker inga som helst åsikter eller tankar kring detta på sociala medier. Inga egna inlägg eller svar gällande det här, är det förstått?"

"Ja", mumlar Felix och Ogge. Omar nickar tyst, men Oscar besvarar endast frågan med en orolig min.

Jag står och betraktar de från samlingsrummet. Lutad mot valvet som öppnar upp till sminkhörnan och med armarna i kors ser jag bekymrat på vad som händer. Roland pekar specifikt på Oscar. "Inga egna uttalanden", upprepar han strängt.

Oscar biter sig i läppen, men låter sedan blicken falla till golvet och nickar lydigt.

"Bra", avslutar Roland nöjt, petar upp sina glasögon som halkat ner på nästippen. "Å just det, grattis till Rockbjörnen förresten." Han ger Oscar en lätt klapp, eller snarare dunk, på axeln innan han fortsätter ut ur mitt synfält.

BrothersWhere stories live. Discover now