Bab 19

14K 723 24
                                    

Syazira memicit-micit kepalanya yang terasa berat. Kakinya turut dilunjurkan diatas sofa. Televisyen yang terpasang dibiarkan begitu. Dirinya memang terasa tak berdaya.

" ibu.. " panggil Arian sambil menggegarkan lengan Syazira.

Syazira pandang kearah anaknya.

" ibu akit? " soalnya dalam wajah risau.

Syazira senyum melihat karenah anaknya.

" ibu pening sikit je sayang.. " tangannya jatuh menggosok kepala Arian.

Seketika kemudian , Syazira berlari kedapur. Mengeluarkan segala isi dari perutnya. Setelah itu dia mengumur-ngumurkan mulut dengan air paip. Sungguh dia tak larat.

Setelah itu , dia kembali kedepan dan tertidur.

***

( Adam Hariz P. O. V.  )

Setelah mematikan enjin kereta , aku melangkah masuk kedalam rumah sambil memberi salam. Tiba-tiba Arian berlari kearahku.

" shhh!! " ucapnya sambil meletakkan jari telunjuk dibibir tanda diam.

" kenapa? " soalku bingung. Aku lihat kearah ruang tamu. Rupanya Arissa yang sudah tertidur diatastilamnya setelah habis menyusu.

" ibu akit.. " ucapnya membuatkan aku sedikit terkejut. Jangkaanku meleset.

" ibu akit apa? " soalku kepadanya.

Arian angkat bahu tanda tak tahu. Aku pergi kearah ruang tamu. Aku duduk bersebelahan Syazira yang masih tertidur.

" sayang.. " panggilku sambil menyentuh pipinya. Aku dapat rasakan pipinya yang begitu panas. Aku rasa dahinya dan lehernya pula.

" Sya.. Sayang demam. " ucapku. Saat itu Syazira sudah mengebil-ngebilkan matanya.

Tanpa banyak bicara , aku cempung tubuhnya untuk naik ketingkat atas.

Setelah meletakkan tubuhnya diatas katil. Aku duduk bersebelahannya.

" sayang tunggu sekejap.. Abang pergi call doktor eh. "

Syazira angguk lemah. Aku cium dahinya sebelum meninggalkannya untuk membuat panggilan.

****

Setelah doktor yang merawat Syazira pulang , Adam terus menidurkan Arian dan Arissa.

" kenapa Sya ni asyik demam je aek? " soal Adam sendiri sambil berjalan ke biliknya.

" ke dia pregnant lagi? " soalnya lagi.

" tapi.. Mustahillah. Icha tak sampai setahun lagi. Lagipun Ichakan menyusu badan. " sambungnya sendiri.

Ketika tiba dihadapan pintu bilik mereka , Adam pandang akan tubuh Syazira yang terbaring lemah. Seketika kemudian , Syazira memegang perutnya yang sakit setelah batuk.

" sayang.. Sayang okey? " soal Adam dalam riak risau sambil berjalan kearah isterinya. Dia terus melabuhkan punggung bersebelahan Syazira.

Syazira angguk lemah. Dia betul-betul tak berdaya.

****

Adam meletakkan bubur disebelah meja Syazira.

" sayang.. " panggilnya lembut untuk mengejutkan Syazira.

Tiada reaksi daripadanya.

Setelah seketika barulah Syazira sedar.

" eh.. Abang tak pergi kerja ke? " soal Syazira lemah.

" tak.. Abang ambil EL. Sayangkan tak sihat. "

" sorry.. Dah susahkan abang. " balas Syazira lembut.

" takpelah.. Dah sayang bangun sikit eh. Abang nak suap makan ni. Lepastu sayang makan ubat , sayang rest balik keyh! "

Syazira hanya mengangguk.

****

Setelah 4 hari , demam Syazira masih belum kebah. Sekejap suhunya tinggi , sekejap suhunya rendah. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk memeriksa hospital.

" Puan Syazira? " soal doktor itu sambilmelabuhkan punggung berhadapannya.

Syazira mengamgguk.

" kami suspek Puan ada kanser rahim. " ucapnya membuatkan Syazira terdiam.

Hehehehe!  Jeng!  Jeng!  Jeng!  Sad or Happy?

' star ' kat bawah jgn lupa! 

Aku Bukan Isteri Simpanan 2 Where stories live. Discover now