Bab 8

15.1K 480 12
                                    

Adam masuk ke dalam pejabatnya setelah selesai bermesyuarat.  Tubuhnya disandarkan pada kerusi empuk itu. Lengan bajunya dilipat paras siku. 

Tiba-tiba pintunya diketuk.

" masuk!  " laung Adam. 

Seorang wanita yang sedang sarat berbadan dua masuk ke dalam pejabatnya.

" Tuan Adam , ada seorang tetamu ni nak jumpa tuan.  Tapi dia takdek buat apa-apa appointment. Dia nak sangat jumpa tuan.  Dia kata tuan kenal dia.  " ucap wanita itu merangkap pembantu peribadi Adam. 

" okey.  Panggil dia masuk.  " balas Adam. 

Wanita itu mengangguk lalu keluar.  Seketika kemudian , pintu bilik Adam diketuk dan dibuka dari luar. 

Serta merta kedengaran bunyi hentakan kasut tumit tinggi bersama dengan lantai pejabatnya. 

" Adam..  " panggil wanita itu. 

Adam memdongak memandang empunya suara.  Suara yang pernah didengarinya. 

Mata Adam membulat.  Terkejut dengan kehadiran wanita tersebut. 

" Fina? " soal Adam. 

Fina tersenyum. 

" yes!  I am.  I tak sangka you ingat dekat I lagi.  Dah lama kita tak jumpa kan?  Bertahun.  " ucap Fina seolah-olah menggoda dan terus menarik kerusi duduk berhadapan Adam. 

" ya..  Buat apa you datang sini? " soal Adam. 

" I rindu you Adam.  " ucap Fina manja membuatkan Adam terdiam. 

" Fina..  I'm married. I suami orang.  " ucap Adam setelah sepi diantara mereka. 

" yes!  I know.  " balas Fina. 

Adam terdiam. 

" ya allah.  Apa ni?  Hubungan aku dan Sya baru je nak baik.  " desis hati Adam. 

" hei!  Adam!  " hentakan meja membuatkan Adam tersedar. 

" I gurau jelah.  I datang ni nak cari kerja.  Kot-kot you boleh tolong I.  " soal Fina. 

" ouh!  " Adam mulai tertawa kecil. 

" you nak kerja apa?  " soal Adam. 

" anything Adam.  I tak kesah.  You nak suruh I jadi cleaner pun I sanggup.  I betul-betul perlukan duit sekarang.  " desak Fina. 
" wo..  Wait.  Asal ni?  Asal macam terdesak sangat ni? "

" I sebenarnya malu nak cerita dengan you Adam.  I kahwin dengan boyfriend I dulu.  But now kitaorang dah berpisah. Anak-anak semua ada dengan I.  Tak lama lagi anak I nak sekolah.  I need money.  " ceritanya. 

Adam mulai jatuh simpati.

" ermm.  You boleh jadi PA I.  Lagipun PA I nak cuti bersalin 2 minggu lagi.  So you boleh ganti dia dulu.  " ucap Adam. 

" seriously Adam?  Thank you.  Thank you so much , Adam!  " ucap Fina sambil menggemgam tangan Adam yang berada di atas meja. 

Adam kembali menarik tangannya. 

" I suami orang.  Ingat.  " ucap Adam. 

" ouh ya.  Sorry.  " ucapnya. 

" so..  Bila I boleh mula kerja?  " sambung Fina lagi. 

" esok.  You brlajar dulu dengan my PA apa-apa.  Nanti senang kerja you.  "

Fina menangguk lalu mengucapkan terima kasih. 

Aku Bukan Isteri Simpanan 2 Where stories live. Discover now