Bab 5:Tunang💍

9.6K 299 4
                                    

Ditunangkan dengan orang yang kita tak suka adalah kenangan yang terpahit dalam hidup kita.

Hari ni Dania ditunangkan dengan Hayyan.Sudah takdir jodoh mereka berdua kan?dah break tapi tetap ditunangkan tapi pertunangan ini katanya nak dirahsiakan kerana Dania dan Hayyan masih tak sebulu.

Pada hari pertunangan itu,Hayyan dah berperang dengan Dania.Ada ke kat majlis pertunangan sendiri,Dania luku kepala Hayyan saat ingin bergambar dan fotografer sempat mengambil gambar candid momen ter'sweet' itu.Ceritanya begini,seperti biasa sebagai seorang fotografer kena ambil gambar yang menarik untuk dibuat kenangan si pasangan itu kelak.Fotografer mengarah pasangan yang tak berapa nak sejoli itu bergambar.

"Hah kau orang berdua duduk sebelah-sebelah ye"kata fotografer itu.

Hayyan pulak jeling Dania dan Dania pun jeling Hayyan lepastu Hayyan pun duduk sebelah Dania di atas kerusi panjang kat pelamin mini.

Baru je Hayyan nak duduk Dania terus meluku kepala Hayyan kerana terlampau geram dan dendam yang membara didalam hati,dia juga sebenarnya tidak ingin bergambar dengan Hayyan sudahnya si Dania buat perangai tak semenggah dan aksi mereka dilihat seisi keluarga.

"Ya Allah bertuah punya budak.Hei Dania itu bakal suami kamu tu,ada ke kamu ni luku kepala dia?malu orang tengok heh"kata Puan Noni meleraikan pertelingkahan kecil pasangan itu.

Apalagi Hayyan pun terus cubit pipi montel Dania tu sekuat hati lalu mengambil spec mata Dania lantas spec itu dilarikan,Dania yang rabun kelam-kabut lari mengejar Hayyan ingin mengambil kembali spec mata nya.

Namun entah mana silapnya,Dania terpijak hujung baju sendiri lalu tersadung namun itu tidak mematahkan semangat Dania untuk mengambil kembali spec nya dan bermula lah aksi kejar mengejar dan tak cukup dengan itu.Dania juga mengambil batuan kecil lalu dilempar ke arah Hayyan yang mencicit lari membawa spec.

Aksi mereka berdua dilihat free oleh para tetamu dan ada antara mereka turut merakam video aksi keletah pasangan itu.Keluarga bagi kedua belah pihak hanya menggelengkan kepala melihat keletah mereka berdua.

***

"Hayyan,awak ni memang batak hot ke?????????"jerit Amira tiba-tiba menghentakkan tangan diatas meja kerja Hayyan

"Eh bila masa pulak saya batak hot ni?"soal Hayyan kembali

"Tu yang awak dua orang tu masuk youtube apa benda?siap dapat caption hashtag till jannah bagai?awak ni sayang saya ke tak?kenapa perempuan tu yang awak pilih?siapa saya pada awak Hayyan?siapa?siapa?"luah Amira lalu terduduk sambil nangis teresak-esak.

"Of course lah saya sayang awak.Saya pilih awak kan?kan hari tu saya sendiri yang broke up dengan dia untuk bersama dengan awak.Ini pilihan keluarga,saya terpaksa akur.Saya akan kahwin jugak dengan awak nanti by hook or by crook,you will be my wife soon not that bitch."kata Hayyan lalu mencangkung didepan Amira lantas bahu Amira dipegang sekejap.

"Awak janji dengan saya yang awak akan putuskan pertunangan ni secepat mungkin dan pilih saya atau awak pilih untuk teruskan pertunangan ni dan saya akan pergi dari hidup awak."kata Amira mengesat air mata.

Terduduk Hayyan mendengar permintaan.Antara keluarga dan cinta hati?mana pilihan yang patut dia buat?dia tak sanggup kehilangan kedua-dua nya sekali.

"Okay then,give me time to choose it.Saya nak solat istikharah minta petunjuk."kata Hayyan meminta waktu untuk berfikir.

"Okay i will give you one week to give the answer or else saya sendiri blah."kata Amira sambil berdiri.

"One more thing,jangan contact saya selagi awak tak bagi kata putus."kata Amira lagi lalu meninggalkan Hayyan sendirian tanpa menoleh kebelakang lagi.

Hayyan menguak kasar rambut.Arghhhh stress betul lah fikirkan semua ni.Hayyan buntu memikirkan nya.

Pap!!!Hayyan teringat sesuatu,bukan ke tadi dia tengah on call dengan Dania?mesti Dania dah dengar semuanya.Lantas dia mendapatkan handphone vivo nya dia atas meja dan sah panggilan itu masih on.

"Nia?nia?"panggil Hayyan di corong telefon

"Ya doktor Hayyan"jawab Dania serak.Sedih mendengarnya.

Ya dia dah dengar a sampai z segala perbualan Hayyan dan Amira.Jiwanya terseksa batinnya merana.Begitu Hayyan membencinya secepat itu sedangkan dia masih lagi dalam proses untuk melupakan Hayyan.

"Kau dengar semua ke?"soal Hayyan

"Tak aku tak dengar apa-apa pun"kata Dania sebak

"Bohong!! kau dengar kan?"soal Hayyan lagi

"Aku kata aku tak dengar tetap tak lah.Eh pergi mampus lah kau dengan perempuan tu.Aku lagi benci kau.Jangan call aku lagi,FAHAM TAK??????"jerit Dania lalu mematikan panggilan

Terkedu Hayyan melihat Dania sekasar ini sedangkan Dania yang dia kenal ialah Dania yang susah untuk carut dan tak jenis cepat melatah jika marah.

***
Dania merengus kasar,sungguh sakit hatinya menghadap perangai Hayyan yang hanya memilih rupa semata-mata.

Lagi bertambah sakit hati apabila dia dapat tau baru-baru ni yang si Hezmi bakal melangsungkan perkahwinan dengan pujaan hatinya dan dia seorang pramugari.

Nah sepadanlah dengan Hezmi yang handsome tu namun itu adalah kali terakhir Dania dengar cerita Hezmi kerana Hezmi sanggup memutuskan persahabatan dengan Dania kerana dengan berani mati Dania luahkan perasaannya terhadap Hezmi.

*flashback*
Dania dan Hezmi sama-sama makan tengahari di kfc dan pada waktu itu,Dania belum lagi terlibat dalam kemalangan.

"Hez,saya nak tanya awak something boleh tak?"soal Dania

"Tanya lah.Apa dia?"jawab Hezmi sambil mengunyah ayam kfc.

"Apa perasaan awak bila kawan awak sendiri suka awak?"soal Dania

"Baling dia batu lah."gurau Hezmi.

"Sebab?"soal Dania lagi.

"Sebab tak bagitau awal-awal kalau dah tentu saya dengan dia dah naik pelamin dah.Hahahahahahahaha"gurau Hezmi

"Kalau saya kata saya suka awak?apa awak nak buat?"soal Dania serious

"Hahahahahahahahaha ni kelakar wey.Dania look at yourself,tak payah lah suka kat saya sebab dah tentu-tentu lah saya tak terima"kata Hezmi

"So?awak rejected saya hanya kerana rupa saya yang tak berapa cantik dan selekeh ni?"soal Dania sebak

"Ya of course lah.Awak lupa ke yang Hayyan sendiri pun break dengan awak untuk bersama dengan perempuan cantik?"kata Hezmi selamba tanpa memikirkan perasaan Dania.

"Ya saya sedar semua tu.Saya tau saya tak cantik."kata Dania sambil menahan air mata dari berguguran.

"Look Nia,buang jelah perasaan awak tu jauh-jauh dan persahabatan kita sampai sini je."kata Hezmi lalu angkat kaki meninggalkan Dania tanpa rasa bersalah sedikit pun dihati.

"Ya saya sedar."

Bekas Kekasih Itu SuamikuWhere stories live. Discover now