Hoofdstuk 6: PDD-NOS

167 18 24
                                    

PDD-NOS staat voor Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified.

De term PDD-NOS word gebruikt voor kinderen met sociale en communicatieve problemen zoals men ziet bij autisme, maar in onvoldoende maten om strikt aan de criteria voor de diagnose autisme te voldoen.

Met PDD-NOS word een rest categorie aangeduid die kenmerken heeft van het autisme maar niet genoeg om zo genoemd te worden. Eenduidige criteria ontbreken en dat heeft tot gevolg dat er verwarring ontstaat over hoe 'ruim' of hoe 'smal' het label autisme valt.

Wel bestaan er enige richtlijnen:

Er is een duidelijke achterstand of beperking in de sociale interactie.

Er zijn tekortkomingen in de (non-)verbale communicatievaardigheden of er is sprake van stereotiep gedrag en interesse.

Nu zullen jullie wel willen weten wat Pervasief betekend. Het is Latijn voor doordringen. Het wil zeggen dat we bij pervasieve stoornissen te maken hebben met problemen die doordringen in verschillende ontwikkelingsgebieden van een kind. Dat kan bij kinderen met PDD-NOS de taalontwikkeling zijn, de motorische ontwikkeling of het reageren op interne en externe prikkels. Maar vooral het vermogen zicht op andere te richten en het eigen gedrag in sociale situaties goed te besturen.

Bij kinderen met PDD-NOS ontwikkeld het sociale begrip en de sociale intuïtie zich zeer moeizaam. Dat maakt hen vaak onzeker en angstig. Ter voorkoming van deze angst houden zij zich graag vast aan bekende regels en patronen. Ook hierin zie ik mezelf weer terug en misschien jullie jezelf ook wel. Ik ben geen specialist/expert, als je jezelf hier in herkent wilt dit dus niet zeggen dat je PDD-NOS zou hebben. Het kan maar nogmaals, ik ben geen specialist/expert!

In hun interesses kunnen kinderen met PDD-NOS rigide en dwangmatig zijn. De problemen uiten zich ij een kind met PDD-NOS verschillend per leeftijd. Wel worden de problemen groter naarmate het kind meer in de buitenwereld gaat functioneren.

---------------------------------------------------------------------------------------

Geen lang hoofdstuk vandaag maar ik hoop dat jullie er alsnog iets aan gehad hebben. Als jullie het leuk lijkt wil ik volgend hoofdstuk besteden aan mijn "rarigheden" (sommige noemen het autistische trekjes maar of dat zo is??). Als jullie dit leuk lijkt laat het me dan even weten. Xxx,- Shauntje

Mijn universumWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu