Hoofdstuk 10: Astma

122 12 23
                                    

Iedereen kent astma wel en genoeg mensen hebben het. Het is dan ook niet zo zeldzaam als de ziekte van Huntington die we in het vorige hoofdstuk hebben besproken, maar het wilt niet zeggen dat het niet ook vervelend of erg is!

Astma is een nog ongeneeslijke chronische ontsteking in de longen. Mensen met astma kunnen soms moeilijk ademhalen: zij worden kortademig, ademen 'piepend' of moeten hoesten. Zelf heb ik een lichte vorm van astma maar heb er nooit last van. Pas wanneer ik in een huis met heel veel dieren komt dat haast nooit word schoongemaakt ga ik er echt last van krijgen. Bij mij is het pas laat bekend geworden. Nadat ik een half jaar stront verkouden was geweest ben ik bij de longarts terecht gekomen die mij heeft getest op allergieën, toen daar niets uit kwam heeft hij me gecontroleerd op astma. Ik kreeg medicijnen die ik moest in nemen maar het gekke was dat als ik bij mijn vader was ik nergens meer last van had. Ik had alleen last bij mijn moeder!

Bij astma zijn de longen continu ontstoken. Er zijn verschillende soorten astma en de symptomen kunnen per persoon en per moment verschillen.

Bij astma gebeurt er van alles in de longen zodra ze in contact komen met de prikkels waar je gevoelig voor bent. Zo zwellen de slijmvliezen van de neus, keel en longen op. Ook produceren de slijmvliezen meer vocht en slijm dan anders. De spiertjes die om de luchtwegen heen zitten, raken verkrampt en trekken samen. Zo maken ze de luchtwegen dus smaller: ademen wordt moeilijker. De longen raken overvol met lucht, die niet genoeg ververst wordt. Al deze reacties samen vormen een astma-aanval. Bij een astma-aanval kunt u tot 80% minder lucht in- of uitademen dan anders. Dit kan erg angstig zijn, maar het is in principe niet gevaarlijk.

Astma geeft niet de hele tijd klachten, maar toch is het een chronische ziekte. Dat komt omdat de longen bij astma altijd een beetje ontstoken zijn. Dat is niet hetzelfde als een longontsteking: bij een longontsteking zijn de longen meestal ontstoken door een bacterie. Astmaklachten kunnen soms weken tot maanden blijven hangen, bijvoorbeeld na griep. Ook zijn er soms periodes waarin je weinig tot niets merkt van je astma.

In Nederland hebben meer dan een half miljoen mensen de diagnose astma. Er zijn meer vrouwen dan mannen met de ziekte. Van deze groep mensen zijn er rond de 115.000 kind. De verwachting is dat het aantal mensen met astma tot 2025 stijgt met twee procent.

Naast de medische behandeling, zijn er ook veel dingen die u zelf kunt doen om het leven met astma gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld het vermijden van prikkels, niet roken en regelmatig sporten. Astma kan (nog) niet genezen worden maar er zijn wel medicijnen die helpen om het wat gemakkelijker te maken.

De meeste astma-aanvallen worden uitgelokt door verkoudheidsvirussen. Een verkoudheid kunt je niet altijd voorkomen, wel kunt je zorgen voor een goede weerstand door te bewegen, gezond eten en voldoende te slapen.  Daarnaast kun je een astma-aanval voorkomen door prikkels te vermijden die uw klachten uitlokken. Denk bijvoorbeeld aan huisstofmijt, huidschilfers van huisdieren, bepaalde geuren en natuurlijk ook tabaksrook. Meeroken levert bij veel astmapatiënten klachten op. Ook kun je een astma-aanval voorkomen door uw medicijnen zo goed mogelijk te gebruiken. Het is belangrijk dat u zich aan de voorgeschreven dosering houdt, zodat het medicijn je longen zo optimaal mogelijk beschermt. Verwacht u in contact te komen met bepaalde prikkels? Je kunt dan een astma-aanval voorkomen door preventief een luchtwegverwijder te gebruiken. Probeer ook voldoende te bewegen, omdat dit de conditie van je longen verbetert. Een half uur sporten of bewegen per dag is de norm.

Helaas lukt het toch niet altijd, een astma-aanval voorkomen. Krijg je onverhoopt een astma-aanval, probeer dan vooral rustig te blijven. Paniek maakt de klachten erger, omdat hevige emoties ook van invloed zijn op astma. Leer erop vertrouwen dat een astma-aanval over gaat. Ga staan of zitten en neem je medicijnen zoals de dokter dat heeft voorgeschreven. Luchtwegverwijdende medicijnen helpen meestal binnen een paar minuten bij een astma-aanval. Werkt het middel na twintig minuten nog niet, inhaleer dan opnieuw. Blijft de benauwdheid daarna nog steeds aanhouden, bel dan de dokter. je kunt altijd overleggen hoe vaak je de luchtwegverwijder mag gebruiken bij een astma-aanval.

-------------------------------------------------------------------------------

Als jullie over een bepaalde ziekte iets willen weten vraag het me dan, dan zal ik die zo snel mogenlijk bespreken. Vergeet niet om een vote en comment achter te laten. Xxx,- Shauntje

Mijn universumWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu