AHAD 9.00 pagi
Isma
*bip bip*
Mika: Assalamualaikum, hai harini saye tak puasa, boleh lah kalau nak lanje.
Eh tak malu pulak dia ni ingatkan aku suruh belanja.
Isma: Orait, jumpa kat Coffee Corner, lagi 30 minit saye sampai.
Mika: Jawab salam lain kali.
Zapp!
Wuw pedas woi!
..
.
.
Eha dia dah sampai dulu lah pulak! Termenung aje apahal dia ni? Aku memetik jariku dihadapan mukanya. Haha! Terkejut! Aku tergelak sikit. Dia tak kasi respon. Ops marah ke.
"Sorry lambat."
"Takpe, saye paham." Wew gentle habis Mika ni so cute I can't *__*
Kami pun berborak-borak tentang Student's Court. Menurut Mika, aku antara target pengetua! So, sekarang ni aku kena low profile, tokleh buat onar lagi lah jawabnye! Hm, satu lagi benda yang aku tak minat nak dengar, Sarah Juliana tu jadi vice president lak aduiyai kacau lah. Aku serius tak suka sangat si Juliana tu, bukan apa...
**FLASHBACK**
"kira, si Juli tu.."
"Haa..aku tau kau nak info kan? Meh sini aku kasitau." -Kira
Kami pun bergosip..
"Adumak, sorang-sorang perangai macam haram. Lembik betul."
"Haha! Kau je weh yang rilek dengan Topek, orang lain semua kecut." -Kira
kesimpulannya, si Juli tu stok-stok perempuan lembik yang asyik nak hero selamatkan!
**TAMAT FLASHBACK**
"Isma? Is? Are you there?" Mika mengangkat keningnya sebelah.
"Mika, saye nak tanye sikit lah.." Aku tunggu respon daripadanya, dia hanya mengangguk. "Saye ni kan, rase macam jahil sangat tentang agama.. Maklumlah, family saye memang tak titik beratkan hal agama.. Saye tau buat yang wajib je.. Itupun solat 5 waktu kadang tinggal.." Aduh serius aku malu nak mengaku! Tapi itu kenyataan!
Aku jadi terpanggil nak tanya kat Mika ni sebab beberapa hari lepas, aku surf internet, pastu aku terbaca satu artikel ni tajuknya 'Seksa Alam Kubur' Lepas baca tu hati aku tetiba rasa sayu. Lepas tu aku rajinkan diri lagi, surf youtube pulak, dengar ceramah-ceramah UAI, rajin lagi, aku pegi bookstore, terjumpa buku 'Pelukis Jalanan' , '#Henshin' dan banyak lagi. Aku beli semua buku tu, tapi belum habis baca lagi lah.
Aku pandang Mika. Mika senyum.
"Alhamdullilah, itu maksudnya, Allah dah bagi awak hidayah."
"Satu la, saye curious," Aku berhenti seketika, lama aku mencari perkataan yang sesuai.
"Ape dia?" Mika buat muka pelik.
"Kalau berubah tu semestinya ke pakai tudung labuh, cakap sopan semua tu? I mean, I need to be a weak girl?"
Mika ketawa. Eh malas lah nak carut aku serius dia gelak pulak lawaknya.
"No takdelah weak girl, you still you. Just be yourself. I mean, sopan tu tak melambangkan you tu lemah. Contoh, kalau awak ada seni silat, taekwondo or even aikido, you still boleh gunakan skill you tu. Nothing change, just awak kena tau batas-batas awak, dan awak kena lah bertindak secara bijak. Maruah kena jaga."
Ouch, perkataan maruah tu deep habis! Koyak rabak jantung aku dibuatnya.
"Awak tak boleh lah nak sesuka hati je cari pasal dengan orang. right?" Tambah lagi minyak kat api yang dah marak .
Tapi ape yang dia cakap tu semua betul.. Aku tak boleh nak lawan, sebab memang betul.
"Ni dah mula cuti sekolah ni gunakan lah masa dengan sebaik mungkin, jangan lupa, tak terlambat untuk berubah selagi kita belum mati." Pesanan Mika yang ni paling aku ingat. Terngiang-ngiang sampai balik rumah!
___________________________________________________________
So, lepas daripada hari tu, aku dah nekad, pegi sekolah... hah rilek la still skirt paras lutut lagi, tapi! Aku pakai legging kahkah! Hey improvement what?
Dan segala jenis skirt pendek yang aku ade semua aku dah buang, aku suruh Kira buang sekali segala jenis skirt yang dia ada.
"Gila apa, aku mana simpan skirt do." -Kira
Ok aku lupa, Kira bukan pompuan yang suka pakai skirt. Biasa kalau pegi sekolah tu pun dia dah lama pakai legging. Kahkah aku je tak perasan.
**
*Rumah Isma*
"Abang tengok adik dah banyak berubah." OH abang perasan . Aku hanya pandang dan menghadiahkan senyuman seikhlas yang boleh.
"Perubahan yang baik kan bang?" Aku pura-pura bertanya.
"Hm haah, dah rajin solat sekarang hahaha." Sikit lagi nak kena abang aku ni, eh eh geram pulak kita.
"Haah, dia dah sopan sikit sekarang, dah takde dah cari pasal dengan gengster sekolah lagi." Sampuk Akira. Abang, mama dan papa semua ketawa sakan.
Geram jeww besau kecik besau kecik je aku nengok si Akira ni *-*
---------------------------------------------------------------------------------------
Isma's PARENTS (MALAM)
"Abang, bile kite nak bagitau Isma perkara sebenar?"
Dato' Azhan diam tak berkutik.
"Abang, kite tak boleh rahsiakan lama-lama sangat. I rase dah tiba masanya.."
"Tunggu dia habis SPM dulu yang, I taknak result dia hancur sebab benda ni.."
**VOTE.COMMENT
xoxo update will be everyday (if possible lah!) Im thinking of updating 2 chpter per day lol
YOU ARE READING
Who? (malay)
RandomHighest rank in random #120 Kisah seorang gadis yang suka cari pasal dan timbulkan masalah untuk menghilangkan bosannya. Isma Faziana, nama secantik orangnya. Tidak ramai kawan, tapi ramai musuh. Sentiasa berkelakuan tenang dan otaknya cerdik, tapi...