Despair 12

82 17 2
                                    

Akira

Hmm.. Aku risau la tengok Isma ni.. Takde cakap sepatah pun lepas balik dari sekolah. Abang Ruz pulak dah balik UK..Cemana ni...

Isma duduk di meja belajarnya. Bukan belajar tapi menconteng buku latihan. Ntah apa yang dia fikir. 

"Isma.." Aku cuba untuk memulakan bicara.

Tangannya terhenti menconteng apabila terdengar pintu rumah dibuka. Dia bingkas bangun. Dah kenapa pula Isma ni. Muka macam orang kena rasuk dah.. adui risau pulak aku.. aku pun mengekor dari belakang dia.

..

.

Keadaan sangat tegang. Tadi Isma ade cakap sikit je, "Mama, papa, Isma nak cakap." Nada suaranya sangat mendatar, tidak riang seperti biasa.

Lama keadaan sunyi sepi. Akhirnya auntie Wina memulakan bicara.

"Isma, Kira, dah makan malam?" Aku balas dengan anggukan. Tapi Isma masih membatu. 

"Ma, pa.. Isma ni anak angkat korang ke?" 

Sumpah, muka auntie Wina dengan uncle Azhan terus pucat. Aku pun terlopong sekali. Ligat otak aku berfikir mana si Isma dapat tau. 

"Is-Is-ma cakap apa ni mama tak faham.." Jelas auntie cuba untuk menyorokkan sesuatu. Aku melihat riak wajah Isma, dia dah tau.

"Ma, pa, tolong bagitau perkara sebenar. Sebab Is dah tau semuanya. Just nak dengar daripada mulut papa dan mama je." Wajah Isma masih dengan riak yang sama. Mane Isma tau semua ni? Sape je lagi yang tau? Aku rasa yang tau uncle, auntie, abang ruz dengan aku je? Tak mungkin la abang ruz nak bagitau kan?!

"Ma-mama..mama.." Uncle Azhan memegang tangan auntie Wina. Kemudian dia mengangguk.

"Biar papa terangkan.. sebab kamu pun berhak nak tau perkara sebenar." Uncle Azhan cuba untuk mengawal mukanya. 


**

Iskandar

"Aku adik kembar kau Isma Faziana." 

Maaf kak! Aku kena bagitau kau sekarang jugak. Kalau tak sampai bila pun parents angakt kau tu taknak bagitau. 

Lama kami berdua terdiam. Ye, dia terdiam aku pun terdiam. Mesti dia tak syak langsung dia anak angkat sebab nama ayah sama.

"A-ape kau merepek ni budak baru hahaha! Wei dah lapuk la lawak cemtu." Dia cuba untuk ketawa, aku pandang dengan pandangan kosong. 

Suasana menjadi tegang.

"Wei, tak lawak do ape kau mengarut ni? Adik? Since when aku ada adik? Aku ade abang je do abang aku Izz Fairuz! Kau jangan main-main!" Aku tak bagi respon.

"Wei!! Jawab la!!" Dia pukul aku. Aku diam lagi.

"Shit!" Dia bangun dari katil lalu menyarungkan kasutnya, dan berlalu pergi. Aku tarik tangannya membuatkan dia berdiri di hadapanku.

"Betul, aku tak tipu." Lama aku merenung matanya. 

"OK, ceritalah kalau betul! Kalau betul sangat kau terangkan kenapa! Kenapa nama ayah angkat aku tu sama dengan nama ayah betul?! KENAPA!" Kasar betul kakak aku ni..

"OK, dengar baik-baik. Kalau kau tak caya, balik nanti tanya mak ayah kau!" 

Dia angguk dengan muka tak puas hati.

"First, kau kakak, aku adik. Mak kita dah meninggal time lahirnya kita. Doktor tak dapat selamat dia, then, lepas dapat tau je mak meninggal, ayah tak sanggup jaga kita! So, dia kasi kau dekat sepasang suami isteri yang baru je keguguran anak dalam kandungan, dan Datin Wina nak sangat anak perempuan tapi dia disahkan tak dapat mengangdung lagi."

 Aku berhenti sekejap ambil nafas.

"Kebetulan pulak, nama sama. Azhan. Aku pulak, ayah bagi dekat jiran kita yang bukak rumah anak yatim. Dato Azhan dengan Datin Wina, a.k.a mak ayah kau sekarang, buat deal dengan jiran dan ayah kita supaya tak bagitau sesiapa pun yang kita kembar. Sebab ape? Sebab dia taknak kalau satu hari nanti tetiba ayah datang nak tuntut kau balik.. Aku tau ni pun sebab mak aku a.k.a jiran kita tu bagitahu."

Hah panjang lebar aku explain

Isma terdiam. Dia seperti kehilangan kata-kata. Tangannya direntap kasar. Tanpa memandang aku walaupun sekilas, dia terus keluar dari bilik rawatan. 

Betul ke apa aku buat ni?

**

Isma

Fuck fuck my life. Sumpah aku harap sangat ape yang budak Iskandar tu cakap tadi semua tipu. Shit, betul rupanya. 

"Isma, papa dengan mama nak mintak maaf sangat-sangat..." 

Aku malas nak dengar lagi aku terus bangun. Diorang panggil-panggil aku tapi aku tak toleh langsung. Langsung. 

Aku pun taktau aku nak pegi mana.. Aku main jalan je. 

"Isma..Isma.." Suara Akira tu.. Dia ikut aku rupanya.. 

"Haaa, kau boleh gelakkan aku Akira, selama ni aku ingat aku ni princess, anak orang kaya. Hah, rupanya anak buang je. Kelakar kan." Aku ketawa dihujung ayat. 

"Is.. tak baik cakap macam tu.." Aku pusingkan badan untuk memanang muka Akira. Muka dia nampak risau, tapi ada sikit riak tenang.

"Wait, jangan cakap kau dah tau lama?" Entah kenapa aku dapat rasakan yang Akira dah lama tau perkara sebenar. Dia diam. Dia diam. DIA DIAM!

"Akira.. what the hell I thought you are my best friend?!" Dia cuba mencapai tanganku tapi aku pantas mengelak. 

"Weh, kau nak tau tak? Aku malu gile kot. kalau aku tau aku ni anak angkat je. Takde aku buat perangai kat sekolah. Takde aku bossy. TAKDE AKU NAK TUNJUK BAGUS!" Kemarahanku tidak dapat dikawal lagi, suaraku ditinggikan. 

Aku dah taktau ni salah siapa sebenarnya. 

Kejap.

Ade siape yang salah ke sebenarnya?

Entahlah.

Aku. Dah taktau nak fikir apa lagi. 

Aku melangkah dengan longlai. 


**READ.VOTE.COMMENT**

comment "lifeless" if you see this! xoxo love and hugs! ^^

Who? (malay)Where stories live. Discover now