Isma
"Yey! Esok daki gunung Tahan yey!!" Kataku sambil melompat dan mengangkat kedua-dua belah tanganku.
"Kau ni darjah bape Isma?" Sindir Akira. Alah, biarlah .. dah lama tak pegi school trip. Aku menjelirkan lidah.
Semalam aku dah sempat google sikit pasal Gunung Tahan ni, excited punya pasal nak pegi, siap google haha! Ok meh aku flashback sikit.
Gunung Tahan ni berketinggian 2187 meter! Dan merupakan puncak tertinggi di semenanjung Malaysia. Gunung Tahan ni dekat negeri Pahang ye! Jangan silap pulak. But well, Gunung Tahan ni lagi rendah daripada Gunung Kinabalu lah. Gunung Tahan juga merupakan mercu tanda sempadan negeri Pahang dengan Kelantan.
But oh well, actually kitorang nanti takdelah daki sampai puncak. Taktau lah sampai mana, tapi dua hari satu malam je HAHA!! Sebab kalau sampai puncak boleh ambil masa sampai 5-9 hari. Ohh noo!
"ISMAA!! Cepat laahh!! Lama sangat kau bersiap!" Laungan Akira mematikan lamunanku.
"Yes yes coming.." Kakiku melangkah malas.
Lepas kejadian aku bertumbuk dengan Juliana tu, Juliana dan Mika tak penah lagi bertegur sapa. Aku pun taktau apa Mika cakap dengan Juliana, tapi baguslah, takde la dia nak kacau aku lagi hehe.
Aku dengan mama dan papa pun dah OK. Haritu je emosi tak betul sikit, maklumlah, sape tak terkejut right tiba-tiba dapat tau yang kau tu anak angkat pastu perangai kau sebelum ni selalunye macam setan hahaha.
Alright! Lets start a new chapter!
Aku melangkah keluar rumah dengan senyuman tak lekang di bibir dan hati yang berbunga-bunga.
_____________________
"Hai Mika! Morning!" Sapaku.
"Hai Isma!" Mika mengangkat tangan untuk menyapa tapi matanya masih meneliti telefon di tangan kiri.
"Ish dia ni, cakap dengan orang pandang lah muka." Aku mencebik.
"Ye ye sorry ha pandang la ni." Mika menghadiahkan senyuman yang mampu mencairkan ramai perempuan, laki pun mau cair ni.
"Sengih-sengih.. Ingat comel lah." Kataku sambil menarik kerusi.
"Eh manade, awak lagi comel." Muka dia selamba je.
"Ahh takdenye.. by the way, awak dah siap packing ke untuk mendaki esok?" Aku bertanya dengan nada yang riang.
"Dah, semua dah siap." Matanya kembali menatap skrin telefon.
Heish, ni lah masalah Mika ni pagi-pagi, mesti cakap dengan aku tak pandang. Asyik belek telefon je! Hmph!
Aku bangun dari tempat dudukku. Iskandar yang berada di hujung kelas aku pandang sekilas. Aku membuat isyarat supaya dia mengekoriku.
__________________________
Aku dengan Iskandar dah boleh la dikira baik, sekarang aku nak jadi kakak yang baik. So, kena jaga adik aku sorang ni hehe!
Aku membawa Iskandar ke belakang sekolah, lebih tepat di belakang stor sukan. Dia bersandar di dinding sambil menyilangkan tangan. Aku pula berdiri di hadapannya sambil bercekak pinggang.
"Kau dah siap packing belum barang untuk esok?" Aku menyoalnya.
"Dah." Jawabnya acuh tak acuh.
Eh budak ni aku cepuk kang.
"Hey kakak kau tanya ni, jawab bebaik sikit eh aku luku kepala kau kang." Aku menangkat penumbukku.
YOU ARE READING
Who? (malay)
RandomHighest rank in random #120 Kisah seorang gadis yang suka cari pasal dan timbulkan masalah untuk menghilangkan bosannya. Isma Faziana, nama secantik orangnya. Tidak ramai kawan, tapi ramai musuh. Sentiasa berkelakuan tenang dan otaknya cerdik, tapi...