Kryptonite 17

62 6 3
                                    

Isma

"Ohh akhirnya sampai jugak!" Aku mengeliat semahu-mahunya. Duduk lama-lama dalam bas ni boleh sakit punggung tau!

"Jangan tinggal barang!" Kata Hatta dari bahagian depan bas. Ceh, dia nak acah-acah jadi cikgu latu puih. Aku tersengih sorang-sorang. 

"Oi sengih ape tu cepat la bangun." Kata-kata Akira mematikan lamunanku. 

"Yeye." Aku memastikan sampah-sampah telah pun dikumpulkan di dalam satu beg plastik. Sebelum meninggal tempat duduk, aku memeriksa sekali lagi. OK, bersih!

-------------------------------

Hatta menyuruh kami berkumpul dan beratur mengikut kelas masing-masing. 

Kemudian ketua kelas akan memastikan kesemua ahli kelas cukup.

"Ok, korang, dengar sini baik-baik. Saya tak nak ada yang jalan sorang-sorang okey. Minimum berdua. Tak kesah la kemana pun kamu pegi, minimum berdua. Kalau lebih baik bertiga." 

Kami mengangguk faham. Fuh boleh tahan serius mood Hatta ni. Hahaha!

Kami pun memulakan pendakian kami, sehinggalah kami tiba di satu tempat yang mempunyai pemandangan yang cukup indah. Jam baru menunjukkan pukul 4 petang. Kami akan berhenti mendaki sebelum maghrib menjelang. 

Juliana

"Weh Topek, kau bawak tak apa yang aku suruh tu?" 

"Ofkos ma'am." Topek menjongketkan kening kirinya. 

"Bagus! Ingat! Ni antara aku dengan kau je!" Aku mengangkat jari telunjuk kanan kehadapan mukanya. 

"Woo chill babe, aku tak mungkir janji, that's my way of jahat." Ceh itu pun nak bangga, ntah pape lah Topek ni.

Mikhail

Zapp leherku dirangkul oleh seseorang. Aish aku tau sape ni..

Hatta!

"Lil bro, tido dengan aku yok malam ni." Kepalanya digosok-gosokkan ke lenganku. 

"Woi, geli lah!!" Aku menarik tanganku. 

"Alahh, bagilah manja sikit!! Ke kau ada nak tido dengan orang lain ni!" 

Apebenda Hatta ni nak buat suara manja-manja pulak. Heish..

"Ada! Ramai!!" Aku memeluk tubuh. 

"Alahh bro.." Hatta menundukkan mukanya.

"Hahaha, Mika, awak tido jelah dengan Hatta ni, kesian tengok dia." Kata Isma yang datang dari arah hadapan.

Aii apa ni, Isma pun sokong Hatta! 

"Hmmm yelah! Cari lagi sorang." Kataku mengalah.

"Yeyy!!" Bukan main suka lagi !

Hatta laju berlari ke arah budak-budak lelaki yang sedang berbual. Tak sampai seminit dia dah kembali semula dengan seorang budak lelaki, cepat betul!

"Tadaa, ni Iskandar! Dia tido dengan kita jugak malam ni, okey?" Aku memandang budak lelaki yang digelar Iskandar itu sekilas, oh budak baru ni. Hm tak kesahlah.

Kami pun meneruskan pendakian sehingga pukul 6.30 petang.

Kawasan lapang yang berada berhampiran dengan sungai menjadi pilihan kami untuk bermalam. 

Usai solat maghrib dan isyak secara berjemaah, cikgu Kamil menghidupkan api. Kami pun mulakan sesi BBQ. 

Haa~

Bestnya! Bukan senang nak macam ni lagi lepas habis SPM! Percayalah! 

Aku duduk di atas kayu yang terletak tidak jauh dari unggun api. Pinggan yang berisi ayam panggang dan sedikit kentang kuletak di hadapanku. Bukan tidak ada selera, tapi entah lah!

Rakan-rakan sekelasku yang sedang asyik bergelak ketawa dan menyanyi kupandang dengan senyuman yang tidak lekang di bibir.

"Wui senyum apa tu sorang-sorang." Satu suara yang amat kukenali menyapa ku.

Aku tidak menoleh, hanya mataku yang memandang ke arah suara itu. 

Ye, Isma, tapi ni bukan biasa, senyuman dia tu, nampak paling ikhlas sangat hahaha!!!

Haih, betul lah, dia punya senyum ni boleh melemahkan jantung aku! 

"Tak nak makan ke?" Isma bertanya sambil menjeling ke arah makanan yang berada dihadapanku. Lak, nak latu..

"Nak ke?" Aku saja menduga.

Matanya bersinar-sinar. Haih nyesal lak tanya. 

"Ambiklah." Aku membuang pandanganku ke tempat lain. 

"Wuhuu thank you thank you thank youu!!" Laju pinggan yang di atas tanah tu disambarnya. 

Tidak ku sangka ada mata yang tidak puas hati sedang memandang aku dan Isma dengan penuh dendam.

Sekejap je rasa, tiba-tiba dah pukul 10.30 malam, cikgu-cikgu mengarahkan kami semua supaya masuk ke dalam khemah untuk tidur. Aku, Hatta dan Iskandar satu khemah. Manakala Isma pula dengan Akira dan Christina. Aku dan Hatta telah siap membentang sleeping bag kami. Iskandar masih belum masuk ke dalam khemah.

**

Iskandar

Last ni nak basuh. Lepas ni nak tidur. Masih ada lagi beberapa orang pelajar yang belum masuk ke dalam khemah. 

Langkahku dipercepatkan.

Langkahku terhenti dek seseorang. 

"Err, Iskandar, boleh tolong jap tak?" Aku tak berapa ingat siapa nama dia ni, rasa macam bukan kelas aku.. 

Aku masih diam.

"Membe aku semua dah tidur, teman aku pegi buang air kejap kat sana." Aku melihat ke arah yang ditunjukkannya. Hmm, malas lah tapi kesian pula, muka macam serius dah tak tahan je.

"Ok." Balasku sepatah. Aku pun mengekorinya dari belakang. 

Kami masuk agak jauh ke dalam supaya tidak adalah budak perempuan yang nampak nanti. Habis kang free show je.

Aku bersandar di sebatang pokok. 

Alamak, sunyinya, seram pulak.. Aku memejamkan mata.

Ada bunyi tapak kaki. Belum sempat aku bertindak tanganku telah ditarik kebelakang. Baru ingin menjerit mulutku ditekup. Tak sempat aku melihat berapa orang, tiba-tiba tengkukku terasa sakit...

***

**READ.VOTE.COMMENT**

Im not really a fan of Ed Sheeran but I love me before you thats why~

Anyway, thanks for reading!! ^^

Who? (malay)Where stories live. Discover now