--- IX ---

515 33 4
                                    

p.o.v Macaulay

Ik zit op de bank in mijn vertrekken. Lileas zit voor me en tekent op de grond. Ze is iets aan het maken waarvan ik niet weet wat. Mijn tante zit op de bank tegenover me. Mijn oom en Beathan zijn even een rondje gaan rennen.

Uilleam staat bij de deur. Ik heb ze gevraagd om mijn tante en Lileas in de gaten te houden. Met Kermichil weet je nooit zeker achter wie hij nu weer aangaat.

Mijn oom komt binnenlopen. 'Mac' zegt hij, 'er is iets gevonden.'

Ik sta op, 'wat? Waar?'

'Beneden, op het prikbord.'

Ik loop naar beneden met hem. Op het prikbord hangt een envelop. Die pak ik voorzichtig en maak ik open. Er zit een klein stukje haar in. Blond, lang haar. 'Vanora's haar' zeg ik tegen mijn oom, 'hij knipte haar haar af.'

Er komt nog een wachter aanlopen. 'Sire' zegt hij, 'er is nog iets gevonden.'

'Wat?'

'Een briefje, op de troon.' 

Ik loop ernaar toe. Er staan twee wachters naast de troon. Ik kom bij ze staan en pak het briefje. Ik lees wat erop staat.

Beste neef, fijn dat Lileas je kon kalmeren. En leuk dat je even in provincie negen bent geweest. Maar daar ben ik niet neef. Nogmaals, ergens diep in het bos verschuilt een kleine vos zich. Hij heeft bij zich een kleine nachtegaal.

-K

Ik zucht diep en zeg: 'De spion is hier dus nog steeds. Zoek hem of haar. Ondervraag iedereen, we moeten diegene vinden. Hoe meer kans we hebben om Vanora snel terug te brengen hier. Nog voordat de tweeling word geboren.'

De mannen knikken en gaan aan de slag. Ik loop terug naar boven. Mijn oom en Beathan lopen achter me aan. 'Wat was er' vraagt Lileas meteen als ik binnenkom.

'Er was een nieuw briefje en een envelop.'

'Wat zei het briefje' vraagt mijn tante.

'Hij weet dat  Lileas me kon kalmeren. En dat ik in provincie negen was. Maar hij zegt dat hij diep in het bos is en hij een "nachtegaal" bij zich heeft.'

'Bedoeld hij daarmee Vanora' vraagt Lileas.

Ik knik terwijl ik weer op de bank ga zitten. 'Dus we moeten eerst de klikspaan vinden voordat we Vanora kunnen redden' vraagt Lileas.

'De spion' vraag ik, 'ja.'

Ze staat op, 'waar wachten we dan op?'

'Jij gaat helemaal niets doen' zegt Beathan, 'dat is veel te gevaarlijk. Blijf jij maar hier.'

'Maar ik wil helpen om Vanora terug te krijgen!'

'Lileas' zeg ik, 'kijk me eens aan.'

Lileas draait zich om naar me. Ik steek mijn hand uit. Ze legt haar hand in de mijne. 'Lileas, ik weet dat je wil helpen. En dat snap ik ook best, maar ik wil niet dat Kermichil ook jou kan ontvoeren. Daarom is het belangrijk dat jij en mijn tante hier blijven. Samen met Uilleam en Balgair. Zij letten op jullie en houden jullie veilig. Als Kermichil jullie te pakken krijgt dan kan niemand me meer kalmeren. Oké?'

Ze knikt, 'oké.'

'Blijft een speciale band' zegt Beathan zacht.

Ik kijk hem aan en grijns. 'Soms neem je iets makkelijker aan van een ander dan van je ouders' zegt mijn tante, 'dat is vaak genoeg bij mij gebeurt.'

The Royal TwinWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu