adelXmashah 5
¤¤¤
DIA hanya bermalasan di sofa sambil menoton rancangan dari astro. Drama melayu, all rubbish! Bentaknya dalam hati. Rubbish rubbish pun di tonton juga.
''Adel?''
Dia mendongak kepala bila terkesan dengan usapan diatas kepalanya. ''Yes, mama. Kenapa?''
Puan sri Ameena ambil tempat disebelah Adelina. ''Bukan sepatutnya Adel ada temu janji dengan Mashah ke?''
Walau nama itu sedikit menyebalkan matanya tak lari dari kaca telivisyen. ''Malas lah Adel, lagipun Adel tak setuju pun dengan arrangement marriage tu.''
Lengan Adelina digosok perlahan. ''Walaupun tak setuju, pergi lah jumpa dia. Dibuatnya dia tunggu Adel, tak kesian?''
''Biarlah dia, siapa suruh dia pandai-pandai.'' Dengus Adel. Tapi seketika dia alih posisi menghadap mamanya. ''Tapi kalau Adel tak setuju, Adel boleh cancel?''
Dia menanti jawapan dari mamanya. Puan sri Ameena mengerdipkan matanya beberapa kali sebelum menjawab. Sebenarnya sedang mencari jawapan sesuai untuk Adel.
''Erk __ Adel jumpa dia dulu k?'' Moga itu jawapan yang selamat setakat ini. Adelina mengeluh. Bibirnya di cebik. ''Malas lah.'' Jeda!
Mamanya menarik pipi Adelina. ''Please Adel jumpa Mashah dulu. Kalau Adel nak batalkan apa ke bincang lah dengan dia nanti, ye?'' Di pandang Adelina dengan pandangan harapan__
Adel berfikir sejenak. Jumpa than cancelkan, good idea. Kepala terangguk-angguk. ''Okay Adel jumpa dia.'' Putusnya. Mamanya tersenyum lega.
''Apa yang you nak bincang?'' Dior sunglasess masih dibiarkan teletak di batang hidung mancungnya.
''Minum?'' Pelawa si jejaka. Adel mencebik sebal.
''I datang bukan nak minum, I nak bincang.''
Mashah bersandar di kerusi. ''I tak ajak you minum, I nak cakap I nak minum dulu before talk.'' Ujarnya selamba. Tangan melambai memanggil seseorang.
Adel gigit bibir menahan geram di hati. Seorang lelaki berpakaian seragam warna kelabu menghampiri meja. ''Order?''
''One hot mocha latte,'' Jeda.
''That all sir?''
''Yes!''
Lelaki itu menunduk_
''One Orange juice.''
Tak sempat melangkah dia berpusing semula.
''Give me one orange juice.'' Pesanya sekali lagi. Mashah senyum sinis di hadapan.
Lelaki pelayan itu mengangguk, diulang sekali lagi pesanan yang di ambil. ''Orange juice and hot mocha latte?'' Setelah mendapat confirmation dari dua pelangganya lelaki itu menutur langkah meninggalkan mereka.
''So?''
Dua patah perkataan itu buat Adel tercenggang. ''Apa yang so?''
Mashah mendekatkan tubuhnya ke meja. Siku di tongkat ke meja. ''So kita minum dulu before discus?''
Adel diam. Malu yang tak mahu dia tunjuk. Nasib baik matanya masih tersarung sunglasess, tak perlu direct eye contact dengan lelaki di hadapanya ini.
Sepi seketika sehingga pelayan tadi menghantar pesanan mereka.
Mashah mengambil airnya dan mencicipi lega jatuh ke leher.
YOU ARE READING
Wasiat Cinta (adelmashah)
ChickLitRE-EDIT SOON! Highest rank #1 in chicklit Bila kepala batu bertemu kepala batu, kau rasa aman ke nak hidup? Oh no! Tapi macam mana kalau Mashah memang diciptakan untuk Adel? ''You kena kahwin dengan I,'' mocha latte di cawan di teguk dengan sopan. ...