"Siapa yang nak mati awal sangat ni haa?!"
Aku menjerit. Meja aku tepuk kuat. Protes! Geram dengan gerangan yang berani mengganggu alam 'termenung' aku.
"Ehem, ehem."
Papa merenung tajam kepadaku seperti nak telan aku hidup-hidup. I'M DEAD. FISH.
Semua mata di dalam kelas 5 High tertumpu kepadaku. Matilah nak. Aku menundukkan kepala. Tak berani aku nak pandang muka papa yang seram tahap gaban tu.
"Amboi, cantiknya bahasa!"
Papa memerliku. Mukanya aku lihat sedang tersenyum sinis. Aku tunduk semula. Tak tahu dah nak balas apa.
"Perangai tu baik sikit boleh kan? Ni kasar macam lelaki. Ingat elok lah tu?"
Tambah papa lagi dan bermulalah sesi ceramah tak berbayar. By the way, semua pelajar memang dah sedia maklum yang aku ni anak papa. Aliya di sebelah ku lihat sudah tersengih-sengih seperti kerang terlebih busuk. Kuaja. Suka lah tu tengok aku kena marah. Haih, nasib.
"Sorry."
Aku menuturkannya perlahan. Macam mana lah papa boleh masuk dalam kelas aku ni? Setahu aku tadi takde cikgu.
"Mai buat lagi perangai macam tu, siap lah."
Bicara papa tegas. Aku mengangguk laju. Kemudian, papa berlalu keluar dari kelas. Fuh. Aku menghembuskan nafas lega. Kelas yang tadinya sunyi sepi kembali riuh. Aku menghempaskan punggung di kerusi.
"Best kena marah?"
Aliya berkata sambil tersengih-sengih. Dasar malaun betul.
"Eh, best! Seronok sangat."
Aku melemparkan senyum yang sangat tidak ikhlas. Aliya aku jeling.
"Hahahhahah. Lawak gila muka kau tadi."
Aliya menghamburkan tawanya.
"Weh, dah la tu. Tak pasal-pasal kau makan kaki nanti."
Aku merenungnya tajam. Dia mengangkat tangan seperti pesalah. Mulutnya di kemam menahan gelak. Tahu takut.
"Liya, macam mana Cikgu Ismail boleh masuk kelas kita?"
Aku bertanya dan badan ku pusing menghadap Aliya.
"Oh, tadi dia ronda-ronda. Kelas kita bising sangat tu yang dia masuk tu. Time tu pulak kau tengah sedap termenung, kan dah kena hahahhahah."
Aliya memberi penjelasan. Aku membulatkan mulut meng'ohhh'kan apa yang dikata oleh Aliya.
Seketika kemudian, Cikgu Johan masuk ke kelas untuk mengajar matapelajaran biologi. Besar kecik besar kecik je aku tengok Cikgu Johan tuh. Ni semua salah dia. Kalau dia masuk awal tadi mesti aku tak termenung. Eii, geram betul lah aku dibuatnya!
.......
Aku mengunyah roti yang dibeli dari kantin. Aliya tengah pergi beli makanan. Anis dan Iman pula tak rehat sebab nak pergi library kata mereka. Aku sebenarnya jarang pergi kantin. Malas. Dah lah bising. Sesak pulak tu.
Tiba-tiba satu figura duduk di sebelahku. Aku menoleh.
"Hey there."
Figura itu menegur. Dia tersenyum mengejek memandangku. Aku merengus geram. Mataku mencerlung memandangnya. Ya, dialah. Yusof Danial. Bangla hot di pasar malam.
"Kau apa hal menyemak kat sini? Dah tak ada tempat lain ke nak duduk?"
Aku bertanya. Actually aku memang tengah mood perang dengan dia ni. Dasar jantan tak guna. Tak berhati perut! Kau tunggu lah aku balas dendam!