It's been a week.
Hubungan aku dengan Yusuf masih dingin. Aku call dia tak jawab, message tak reply. Aku rasa serba salah sangat sekarang ni. And... i feel lost. Hari-hari aku cuba contact dia. Satu pun dia tak layan. Telefon pintar milikku aku renung kosong. Aku membuka aplikasi Whatsapp lalu menghantar satu message ringkas kepada Yusof.
Hai Ucop ;-) I'm truly sorry. I really didn't meant what i said to you last time. Forgive me please?
Yusof online. And now, blue tick. The hell. Aku melangkah ke bilik Abang Faiz. Ya, aku perlukan pertolongan dia sekarang ni. Pintu biliknya aku ketuk.
Knock knock!
"Faiz! Oh Faiz!"
Aku melaung dari luar. Dah pukul 12 tengahari dah ni. Tak akan tidur lagi kot.
"Faiz tak ada! Faiz pergi pasar!"
Jerit satu suara dari dalam. Bongok lah dia ni. Bana dia pergi pasar.
"Hotak mu. Sah-sah tu suara kau lah Faiz. Cepatlah bukak pintu ni. Mai ada benda nak bincang."
Pintu aku ketuk berkali-kali. Tak sampai seminit, terjegul muka Faiz di sebalik pintu. Rambut serabai, dada terdedah, nasib baik seluar ada. Tak lain dan tak bukan, confirm baru bangun dari alam mimpi ni. Muka macam kambing tak mandi je aku tengok.
"Mai nak apa ni? Kacau ah."
Katanya sambil mata tertutup.
"Mai nak bincang."
"Nak cincang apa?"
Aku menepuk dahi. Astagha, sejak bila lah abang aku pekak ni? Matanya hanya terbuka sedikit tu pun sipi-sipi je, macam dah berat sangat dah aku tengok.
"Bukan cincang, bincanglah abang."
Aku menepuk lengannya perlahan. Dia masih dengan muka malasnya.
"Nak cincang kacang?"
Matanya terbuka sambil dahinya dikerutkan.
"Ya Allah ya tuhanku, apahal lah kau ni pekak sangat? Stress aku lah."
Aku menggeleng-gelengkan kepala memandangnya. Tangannya aku tarik masuk ke dalam bilik. Aku duduk di atas katil manakala dia mengambil tempat di sebelahku.
"Nak apa ni? Mai kalau nak cincang kacang pergi lah dekat dapur. Dalam bilik abang ni mana ada kacang. Abang nak tidur pun tak senang ler."
Dahinya aku tunjal. Serious kalau dia cakap lagi aku bagi penampar je sebiji.
"Ok dengar sini baik-baik. Sebenarnya, Mai gaduh dengan Yusof-"
"Lah patutlah makan tak selera je abang tengok. Putus cinta rupanya."
Dia memintas kata-kataku sambil terangguk-angguk.
"Kau nak rasa penyepak tak?"
Dia menutup mulut pantas.
"K cerita dia macam ni..."
Aku pun cerita lah dekat dia dari A sampai lah Z. Dia mendengar dengan penuh khusyuk.