sju(kt)

1.9K 25 3
                                    

En grå knut vrider sig i min mage. Liam kommer gråta ikväll, och det är mitt fel. Jag känner mig så pervers och utnyttjande. Mina tankar är motstridiga varandra.

Varför blev han kåt om han är bög? Det måste betyda något!

Men han är en tonåring, till och med Elisa skulle kunna göra honom kåt! Med väldigt mycket ansträngning förstås.

Jag flinar åt den dåliga dissen. Fruktskålen är prydd med exotiska frukter i starka färger. Min hand dinglar mot marken från soffkanten. Vardagsrummet knyts samman med köket i den lilla 2:an som ligger längst upp på takvåningen i lägenhetshuset. Skymningens solstrålarna lyser in i rummet och skapar en orangelik harmoni.

Modern konst färgar dem vita väggarna, vilket ger lägenheten karaktär. Akryl- och akvarelltavlor på duk föreställer starka kvinnor som representerar stoltheten.

Något som jag brister.

Varstans kan man skymta uggle- lampor, klockor och ljusstakar. Hon älskar ugglor.

Det luktar av nybakat och bränt när Feliciana, min moster tar ut de första kakorna hon någonsin bakat i sitt liv ut ur ugnen. Hennes kurviga former får hennes höfter att svänga fram och tillbaka. Det är charmigt. Hon fnittrar och lägger fram fatet på soffbordet. Jag sätter mig upp.

"Mobba mig inte nu" säger hon med en spansk brytning på svenska samtidigt som hon stoppar in en kaka i munnen. Jag tar en kaka och tuggar. Den är frasig, smulig och äcklig. Vi spottar båda ut kakorna samtidigt och hon börjar garva ljudligt.

"Det smakar-" hon skrattar mellan orden.

"Det smakar- bränt katt bajs"

Hon lägger sig ned på soffan och skrattar i full hals, nästan tappar andningen. Jag med, men inte på grund av hennes dåliga liknelse utan åt hennes röda ansikte.

Hon får mig alltid på gott humör.

När allt skrattande är klart och kakorna slängda i soptunnan sätter vi oss med varsin kopp te och zappar mellan kanalerna på TV:n. Hon pratar på om alla möjliga husmorskurer mot alla möjliga sjukdomar.

Feliciana är expert på att ge råd... enligt sig själv.

"Varför så tyst?" Säger hon när hon till slut är klar med att predika om kanelens helande krafter.

"Inget, trött bara" ljuger jag och försöker låta som om jag inte bryr mig.

Hon är inte övertygad.

"Vad det än är som gjort dig ledsen är det inte värt din tid" säger hon och låter filosofisk.

"Din tid och lycka Eleonora, är dyrbarare än en kväll med senor Gaspar Santos på La Ramblas gator"

Jag har ingen aning om vad hon menar eller vem han är men det låter vist. Något du kan förvänta dig av en konstnär och feminist.

"Och tro mig en kväll Gaspar Santos är ytterst prestigefyllt". Hon fladdrar dramatiskt med sina långa ögonfransar och skrattar. Jag ler och hon ler sött tillbaka. Hon ser så barnslig och oskuldsfull ut med två rosa tofsar i sitt kortklippta hår, man kan inte tro att hon är 37.

Natten lägger sig som ett molntäcke över Göteborg.

"Nej, nu måste jag lägga mig, vill du sova på sängen eller ska jag bädda soffan?" Hon ler vänligt och dricker upp det sista av sitt kamomillte.

"Jag har det bra här, tack" säger jag och sjunker ned i den breda gråa soffan prydd med överdrivet många kuddar täckta med uggle örngott på.

"Okej, borsta tänderna bara och gurgla salt och vatten, det är tändernas bästa vän"

Jag skrockar åt henne när hon kliver in i sovrummet.

"Det är sant!" ropar hon barnsligt över lägenheten.

Jag önskar jag var lika livlig och go som henne.

Jag skippar vatten-gurglandet och lägger mig i soffan. Jag ska just falla in i drömmarnas värld men hejdas av en vibration från mobilen. Jag låser upp mobilen och möts utav den starka ljusstyrkan som bländar mina ögon.

Ett status uppdaterande, av Elisa.

Där jag är taggad.

Jag startar appen och går in på hennes profil.

"Så Liam är inte bög?? ;P #mys"

står det skrivet följt av en video.

En video på mig och Liam i toan.

Bit min läppWhere stories live. Discover now