Bab 3

2.7K 93 3
                                    

"What have I done?" soalan itu masih terpacul lagi di bibir Rio biarpun sesi persekolahan sudah pun tamat.

"What do you mean?" tanya Zakwan yang sedang asyik bermain dengan PS4 milik Rio di dalam bilik.

Itulah rutin seharian mereka sejak dari tingkatan tiga lagi selepas pulang dari sekolah. Zakwan akan datang bertandang, kononnya hendak sama-sama belajar dengan Rio di rumah.

Awalnya dulu memang mereka belajar bersama. Ibu Zakwan yang memaksa anaknya itu datang ke rumah Rio kerana prestasi pelajarannya semakin merosot. Disebabkan Rio sendiri dikenali sebagai pelajar cemerlang sekolah, Zakwan tidak mempunyai pilihan. Rio dijadikan sebagai mentor dan tutornya. Itu pun selepas dipujuk beberapa kali kerana menurut Rio, dia tidak pandai mengajar orang.

Selama ini, Zakwan tidak pernah tahu pun yang dia sebenarnya meminati lelaki. Rio merupakan satu-satunya lelaki yang telah membuka pintu hati songsangnya. Sewaktu mereka mula-mula belajar bersama dulu, hubungan mereka sangat profesional. Rio tidak pernah mengambil kesempatan kepada Zakwan dan Zakwan menghormati Rio sebagai tutornya.

Entah macam mana, selepas prestasi Zakwan dalam pelajaran meningkat naik, hubungan mereka mula rapat. Dari sesi pembelajaran di ruang tamu, mereka kini banyak meluangkan waktu di bilik tidur. Rio lebih selesa menelaah buku sambil baring di atas katil manakala Zakwan pula selesa duduk di atas lantai ketika Rio mengajarnya. Lama kelamaan, entah macam mana Zakwan pun boleh menyelesakan diri di atas katil bersama Rio.

Kejayaan Zakwan dalam PT3 dua tahun lepas membuatkan dia nekad untuk meluahkan perasaannya kepada Rio. Ketika hari keputusan peperiksaan diumumkan, Zakwan datang ke rumah Rio dan dengan penuh romantis, meluahkan apa yang terbuku di hati selama beberapa bulan lamanya.

Rio yang memang sudah lama memendam perasaan terhadap Zakwan, mendakap tubuh lelaki itu sebagai tanda dia juga turut merasakan perkara yang sama. Dan mulai saat itulah, mereka menjadi pasangan kekasih.

Rio tidak terus menjawab pertanyaan Zakwan tadi. Dia mengambil masa sedikit untuk berfikir.

"I don't know. What happened at school today says a lot about what's coming to me after this..." kata Rio dalam nada kecewa.

Zakwan meletakkan joystick PS4 di atas lantai. Kemudian, dia datang mendekati Rio dengan penuh rasa prihatin.

"Hey...janganlah sesali apa yang kau dah buat. Kau sendiri cakap that there will be haters. But there are also supporters. And I support you." Zakwan memujuk.

Rio memberi pandangan yang tajam kepada Zakwan. Zakwan mengerutkan dahi melihat pandangan Rio itu.

"Kenapa pandang aku macam tu?"

"You support me? Kau sendiri tak mengaku yang diri kau tu gay!" marah Rio.

Zakwan terkedu.

Rio merengus kasar. Dia menyilang tangannya dan enggan memandang wajah teman lelakinya.

"Kau tau kenapa aku tak nak mengaku yang aku ni gay kan? Because I don't like that term. I don't think that I'm gay."

"You are in a relationship with a guy, Zakwan. YOU ARE GAY!" Rio meninggi suara.

"I am only attracted to you, okay. I am a different story altogether."

Rio terdiam. Memang dia dan Zakwan pernah bertengkar mengenai status Zakwan sebagai lelaki yang tertarik kepadanya sebelum ini. Hasil daripada pertengkaran mereka itu membuat Rio bertambah sayang pada Zakwan. Sekurang-kurangnya dia tidak perlu berebut Zakwan dengan lelaki lain. Zakwan hanya tertarik padanya seorang. Timbul rasa bersalah dalam diri Rio kerana tiba-tiba saja mengungkit tentang status Zakwan.

"I'm sorry. I shouldn't have questioned it. We've talked about it before. I'm sorry, Zakwan." Rio meminta maaf.

Zakwan tersenyum. Dia memegang tangan Rio seeratnya. Kemudian, pandangan mata mereka saling bertaut. Zakwan mengelus lembut rambut Rio.

"Aku sayang kau tau. Dalam apa pun keadaan, dan apa keputusan yang kau buat, I will always be there for you. Okay?"

Rio tersipu malu. Zakwan datang mendekati dan mereka saling berkucupan. Dan kerana terlalu asyik melayan perasaan, masing-masing terbaring di atas katil, penuh bernafsu ketika sedang make out.

"Rio, can we...?" Zakwan bertanya.

Rio pantas menggelengkan kepala. "No!"

"But why? Aku dah lama gila tahan. Why can't we?" tanya Zakwan yang sebenarnya mahu ke base yang ketiga dengan Rio. Sepanjang mereka menjalinkan hubungan cinta, Rio tak pernah bagi Zakwan lebih-lebih dengannya. Mereka cuma boleh make out saja. Rio tak mahu berat-berat dengan Zakwan. Bukan setakat berat-berat, oral pun dia tak ingin!

"I'm not ready, Zakwan. Aku takut..." jawab Rio.

"I'll be gentle..." Zakwan meyakinkan.

Rio masih enggan. "No! We don't have condom."

"Why do we need condom?"

"For protection-lah, for what lagi?"

Zakwan tertawa. "Come on-lah, Rio. Both of us tak pernah main dengan sesiapa kot. Both of us are virgin, man. Why do we need condom? Obviously we're clean."

"See this is why aku tak nak main dengan kau. Sebab kau perlekehkan rasa paranoid aku. You're not being supportive at all!" marah Rio.

Rio menolak tubuh Zakwan dan bangun menuju ke arah meja solek. Dia membetulkan rambutnya yang kusut sedikit selepas sesi make out tadi.

Zakwan pula menghembus nafas kecewa. Dia sempat menjeling ke arah seluarnya yang membonjot sedikit. Nampak gayanya, malam ni dia akan bersetubuh dengan dirinya lagi. Tsk. Tsk. Tsk.

"Time for you to go home..." kata Rio.

Zakwan terkejut. "What?"

Rio yang sedang membaca WhatsApp dari ibunya berkata, "Mommy just texted me. She said she'll be home early today. We're going out to IOI Mall. You should go now."

Zakwan terpaksa akur. Dia bangun dan datang memeluk Rio dari belakang. Zakwan tahu Rio tidak suka tapi dia cuma nak bermanja.

"Bila kau nak kenalkan aku dengan mommy kau?" tanya Zakwan sambil mengucup leher Rio.

Rio menepis. "Tak payahlah. Nanti mommy tanya yang bukan-bukan."

"She knows you're gay kan? So what?"

"Do you want her to know you're gay too?"

Muka Zakwan terus berubah. "Yeah, you're right. I should go now."

"Good boy."

"I'll see you tomorrow."

"Bye, sayang." Zakwan mengucup bibir Rio.

Rio membalasnya.

"I love you," ungkap Zakwan.

"I love you too..." jawab Rio.

Buat seketika, mereka saling berpandangan. Zakwan memberikan senyuman yang mencairkan hati Rio. Lelaki itu mengelus lembut pipinya. Satu kucupan singgah pada dahi.

"Take care okay?" pesan Zakwan sebelum keluar dari bilik Rio.

"You too..." jawab Rio biarpun Zakwan tidak dengar.

Rio berjalan ke arah tingkap biliknya untuk mengintai Zakwan. Zakwan turut menoleh ke arah tingkap bilik Rio sewaktu dia tiba di pagar rumah kekasihnya itu.

Dengan penuh berat hati, Zakwan meninggalkan Rio.

[KINI DI NOVEL PLUS] SenduWhere stories live. Discover now