"SULYEON!"
"Haaahh!!"
Gabang! Kruikk!
Aku terus terbangun apabila aku terdengar jeritan Jimin pada malam itu. Aku pandang sekeliling. Aku kat hospital. Selain itu, bilik wad yang aku huni ni tiada sesiapa selain aku. Hanya satu benda yang terlintas di kepalaku. "Harini hari apa ya?"
Aku ingin bangun dari katilku namun kakiku terasa sedikit kebas. Ah, kisah apa aku. Batang yang menyangkut air dan darah itu aku bawa sekali keluar dari bilik. Kepala ku berbalut. Tanganku juga. Nampaknya aku kehilangan banyak darah masa kemalangan itu.
Sewaktu aku ingin menolak pintu sliding itu, aku terpandang sesuatu berkilau di jari kelingking kananku.
"Eh?"
Di angkat jari itu di hadapan mukaku.
"Benang merah?"
"???"
Aku membuka pintu sliding itu tanpa sedar sesuatu. Lama selepas itu baru aku tersedar. Aku lihat semula jariku.
"EEEEHHHHH???!!!!"
Aku terus keluar dari wad aku dan mula mengikuti benang merah itu. "Aku dengan siapa? Takkan pemandu kereta yang langgar aku kot?" Sewaktu aku menjejaki benang merahku dengan perasaan teruja hingga ke langit, Pergh, ada gaya bahasa Hiperbola di situ, aku terjumpa seseorang yang duduk di kerusi roda bertentangan denganku sedang tersenyum kearahku.
"Ah, a... Aku baru nak pergi jenguk kau." Ujarnya sambil urut leher. "Jimin" aku melihat jariku sebelum melihat jarinya...,
.... Benang merahku bersambung dengan jari kelingkingnya.
Apakah semua ini?!
"Ah... Kau baru sedar ke Jimin?" Soalku padanya. Aku lihat kakinya yang berbalut. Dia melihat kearahku. "Ah, kaki aku cuma patah. Ermm kepala kau okay? Sampai kena bubuh darah pula. Btw, aku sedar kemarin, kau?"
"Ta... Tadi" kataku. Tiba-tiba terdengar satu laungan. "Kamu! Pesakit wad 507! Kang Sulyeon! Kembali ke bilik kamu sekarang!" Dan akak nurse senior itu menjerit memarahi aku. "Aku masuk dulu. Haih baru nak jalan-jalan. By the way, harini hari apa?" Soalku pada Jimin.
"Hari selasa"
"Okay thanks!"
Setelah itu aku memasuki wad aku semula.
Usai membuat check-up, Jimin yang tunggu di luar wad aku mula memasuki ke dalam. "Kau tak sedar selama seminggu" ujarnya. Aku yang duduk di katil hanya owh. "Mana kawan kita yang lain?" Soalku padanya.
"Nanti datanglah. Sekarang ni bukan masa melawat lagi" kata Jimin sebelum suasana menjadi senyap sunyi semula.
"Jom pergi taman hospital"
"Let's go"
Setelah itu kami keluar dari wadku. Entah kenapa aku rasa kasihan melihat Jimin yang gigih menggerakkan kerusi rodanya itu. Akhirnya aku ambil keputusan untuk menolaknya. "Gomawo" ujarnya padaku. Tanganku hanya berbalut, tak patah so aku boleh gunakan keduanya.
Aku tolak sampai taman hospital. Ramai manusia yang berada di situ. Aku duduk di satu bangku dan Jimin stay di kerusi rodanya. "Kau tak lapar ke Sulyeon? Kaukan baru sedar, tak sampai sejam" "aku tak rasa nak makan. Lagipun aku dah minum air milo kotak" balasku.
Tiba-tiba aku teringat sesuatu. Aku menoleh melihat Jimin. "Jimin kau percaya tak, aku boleh lihat jodoh orang?" Aku bertanya padanya. Dia memandang aku sebelum tergelak kecil. "Apa kau mengarut ni? Manusia mana boleh lihat jodoh. Kalau ada sixth senses pun, majoritynya tengok hantu" katanya pula padaku.
"Mari aku buktikan pada kau"
Tanganku bergerak menutup matanya. "Yah! Apa kau buat?"
"Tunggu jelah" ujarku sambil tersenyum. Aku pernah secara tak sengaja tutup mata Kaede masa sekolah tinggi dulu dan dia secara tak langsung dapat lihat benang merah pengikat jodoh dalam masa 48 jam.
Setelah beberapa minit, tak sampai 5 minit, aku buka matanya. Dia memejamkan matanya. "Bukalah mata kau" dia secara perlahan membuka matanya dan matanya terbeliak.
"Apa semua ni?"
"Apa~?"
"Kenapa ada benang merah kat jari semua orang"
Tanpa aku sedar Jimin melihat jarinya.
"Dan juga kita"
TBC~~
YOU ARE READING
red string quest | pjm
Fanfiction〔🌸〕"Aku boleh melihat jodoh seseorang dari kecil" "Dengan hanya melihat jari kelingking mereka diikat dengan benang merah yg berkilau." "Hanya aku sahaja boleh melihatnya.." "...namun apabila aku melihat kearah jari aku..." "...tiada satu pun benan...