"Bi- biar betul"
"Apa?" Soalnya dan sesaat itu aku kembali ke alam realitiku. "Hah?" Aku blur sekejap sebelum memberitahu padanya, "ah, aniyo." Ujarku dan menggeleng kepala padanya sambil tersenyum.
"Maaf, tapi boleh tolong amikkan duit syiling 500 Won kat bawah tu?" Soal Kaede pada gerangan itu dan dia berbesar hati untuk menolong Kaede.
"Nah"
"Gomawo!" Lelaki itu tersenyum kearah kami berdua sebelum dia bersuara menanya kami sesuatu, "Ermm, nama korang apa ya? Pelajar jurusan apa?" Soalnya. Aku dan Kaede melihat sesama kami sebelum menjawab kearahnya.
"Saya Kayano Kaede (ASSASSINATION CLASSROOM!!) dan ni kawan saya Kang Sulyeon. Kami ambil jurusan Kesussateraan Bahasa Jepun." Balas Kaede pada lelaki itu. Dia hanya angguk sahaja.
"Saya Park Jimin, jurusan Muzik Modern" setelah itu kami pun beredar apabila Kaede berjaya membeli minumannya.
"Biar betul"
"Apa yang biar betulnya?"
Soalan Kaede membuatkan aku tertoleh kearahnya. Aku berlari sedikit dan menghadap dirinya. Dia sudah melihat pelik kearahku. "Aku tengok jari dia takda benang merah langsung!!" Pekikku. Kaede yang asalnya minum jus orennya dengan tenang sudah tersembur dan tersedak.
"PPFFFTTT!! UHUK! UHUK!"
"Kae-Kaede..." Aku secara perlahan-lahan mendekati dirinya dan mengusap belakang Kaede.
"KAU BIAR BETUL! APAK HOT LAKI TU TAPI TAKDA JODOH?! KALAU KAU TAKDA JODOH OKAYLAH JUGAK! KAU BUKAN CANTIK MANAPUN KALAU NAK DI BANDINGKAN DENGAN AKU!"
Perasaan kasih sayang aku padanya sudah bertukar menjadi benci. Aura hitam menyelubungi diriku. Tangan kanan aku diangkat melebihi paras kepala.
PIAP!
AUGH!
"KALAU AKU TAKDA JODOH PUN SEKURANG-KURANGNYA AKU CUP A BUKANNYA FOREVER FLAT!" balasku dengan geram. Urat-urat marahku masih lagi timbul. Aku sudah maju kehadapan untuk ke stesen keretapi dan duduk disitu. Kaede secara perlahan, berlari anak mengejar langkahku sambil memegang pipinya yang aku tampar tadi.
"Kau jangan main dengan chest macam ni! Aku cukup sensetive ahh orang cakap pasal chest ni..." Katanya.
Setelah train sampai kami pun pulang ke rumah kami dan paling menyedihkan adalah aku tak masak pun semalam sebagai tanda protes pada Kaede.
"Wey, kalau kau nak protes pun jangan sampai tak masak wey. Huu" air mata Kaede mengalir sambil dia memotong ayam menjadi kepingan kecil. Entah apalah yang dia nak masak.
Dan aku hanya mendengus marah seorang diri di dalam bilik.
"Kang Sulyeon!" Aku menoleh melihat Kaede yang termengah-mengah mengejar langkahku. "Kau pahal dow?" Soalku separuh tergelak apabila melihat keadaannya.
"Ke.. Napa.. Laju... Sangat?" Termengah-mengah. Aku hanya mampu tergelak sahaja. "Aigoo, mianhae Kaede..." Kataku padanya.
Setelah itu train sampai dan kami pun pergi ke university kami.
Seoul National University
"Ohayo!" Sapa seorang pelajar perempuan yang aku tahu namanya, Han Soo Ryun. Maksud namanya sama dengan nama aku jadi sebab tu aku ingat hehe. Aku Kang Su-Lyeon dia Han Soo-Ryun. Maksud nama yang Sama, beza nama keluarga sahaja.
"Ohayo minasan!" Kaede yang ceria telah menyapa seluruh kawan kelasnya itu. "Sulyeon! Sini!" "Orite! Jom Kaede!" Kaede yang masih belum berhenti menyapa orang di dalam kelas telah aku tarik dia sampai ke sebelah Sooryun.
Setelah itu pensyarah kami datang bertandang ke kelas.
"Baiklah! Harini kita akan belajar pasal Japanese poetry iaitu "Tanka". Tanka bermaksud 'Short Poems' yang di pendekkan daripada Chōka yang bermaksud 'long poems'. Perkataan tanka secara asalnya diambil pada zaman buku Man'yōshū-" dan pensyarah itu menulis pada whiteboard yang berada di belakangnya.
"Baiklah, tugasan kamu minggu ni adalah cari sejarah tentang tanka, tanka paling famous pada zaman dahulu dan bina kalau boleh setiap seorang mempunyai sekurang-kurangnya 3 tanka. Okay itu sahaja. Terima kasih semua" dan setelah itu semua orang mula bangun dan keluar rehat.
"Kae, Sulyeon. Kaja!"
"Okay!"
Tapak kasut setiap orang mula menapak keluar dari kelas. Sepanjang lorong itu mataku hanya melihat merata-rata benang merah yang bersambung. Panjang dan pendek. Kecuali aku sahaja dan...
"Hei! Kita jumpa lagi!"
... Dia.
TBC~
Hello guys~ rindu awok semua 😭😊
YOU ARE READING
red string quest | pjm
Hayran Kurgu〔🌸〕"Aku boleh melihat jodoh seseorang dari kecil" "Dengan hanya melihat jari kelingking mereka diikat dengan benang merah yg berkilau." "Hanya aku sahaja boleh melihatnya.." "...namun apabila aku melihat kearah jari aku..." "...tiada satu pun benan...