24

3.2K 108 1
                                    

Seminggu telah berlalu. Aku menjalani dengan tenang kerana Mikhail xde kat Malaysia🙆🏻hureyyy.

💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

Aku sedang memasak didapur ketika ruang tamu riuh dengan kedatangan kakak aku n family. Aku singgah keruang tamu sebentar untuk bersalaman dan kembali ke dapur..

Nak tau kenapa aku terlebih rajin nak masak??.

Sebab hari ni abah cuti kerja, aku pon sama gak hahahah hari pekerja katakan tu yang abang ipar aku pon cuti. Oleh kerana abah cuti, abah meminta aku yang masak. Katanya dah lama x rase aku masak..

Aku pon merelakan je.. Tapi x pe aku pon minat dalam hal memasak ni, tapi xde la pro sangat setakat masakkan kampung tu boleh la.... Oleh sebab itu jugak lauk yang akan aku masak hari ni kari ayam, sambal sotong and sayur campur.. Tu je, simple kan👌🏻

🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴

Sedang aku buzy menyusun pinggan mangkuk yang berisi lauk tadi di atas meja, kedengaran lonceng rumah berbunyi dan seterusnya kakak aku bersuara " Kejap!"

Aku pon terus melompat ke tangga dan menyambar tudung bawal yang aku sidai mana tahu kes macam ni berlaku, xyah susah2 aku nak gi tingkat atas amik tudung dalam bilik.

Sebaik aku menjejaki ruang tamu untuk membuka pintu, kelihatan tiada orang pun di situ. Ehh mana kaklong?? Ahh biaq pi la.

Aku membuka pintu dan terkesima sebab xde sapa pun kat situ.. Hah jangan main prank2 sudah...

Tiba2 aku terdengar bunyi suara mak aku dekat pangkin tengah panggil2 aku.. Hah dah kenapa pulak panggil aku ni.. Sapa yang datang sampai aku pun kene kesana...

Aku pun mengeluarkan kepala sahaja ke arah pangkin sambil menyahut " ye saye". Kelihatan ramai orang di situ. Hah sedara sape pulak sesat ni dah lah tinggi2..

Mungkin ibu tengah rancak berbual tu yang lupa agak nya aku kat sini.. So aku pon pergi la je pangkin tu.

"Ye saye ibu, kenape panggil kakngah tadi?" kataku sambil membuat gaya ala2 waiter gitu sambil berjalan.

Tak sampai dua langkah pun aku rase macam nak patah balik.. Mane x nye keluar je aku dah boleh nampak wajah Mikhail yang dok tersenggih kearah ku.. Macam mana aku boleh lupa hari ni die nak datang, kalau aku tau, aku tido rumah Arfa..

Haishh aku hanya mengeluh dan menjelingkan mata kepada nya.. Aku teruskan perjalanan ku kearah pangkin tersebut. Yela xkan nak patah balik, nanti kata x hormat tetamu pulak.

Kelihatan ade sorang wanita yang aku rase ade lah mak Mikhail kerana rupa mat salehnya, sedang bersembang dengan ibu dan kakak aku pulak menjadi mangsa penterjemah sambil menjamah Nenas dan kuah kicap(tau kan😌)....

Manakala abah yang sedang mengupas nenas dan abang iparku yang memangku anaknya sedang bersembang dengan seorang lelaki berusia juga, yang mungkin ayah Mikhail... Aku tidak pasti kerana muka die muka orang Asia.

Hah mana pulak abah dapat nenas ni?? Beli mungkin, tapi abah ade tanam nenas belakang rumah dah berbuah kut..

Aku sibuk memerhatikan wanita berusia itu sedang berbual ape tah dengan ibu....
Sapa agaknya die nie erkk... Kalau betul mak Mikhail so mean die my mother in law la.... Ceeehhh dah panggil mother in law dah... Hahahaha

Agaknya sebab aku tengah berdiri sambil tenung die lama sangat dah macam patung cendana.. Aku xdengar ibu memnggil aku sehinggalah tangan ku dicubit kakak ku.

"Salam la do.. Ko tenung bakal mak mentua ko macam nak makan apehal?"
Pelahan je die bisik kan telinggaku...

"Owhh erkk?" balas ku sambil mengaruk kening..

"Hehe sorry" kata ku kepada wanita itu dan menghulurkan tangan untuk bersalaman dengannya...

Selepas aku menyalamnye sambil berkata"Assalammualaikum sorry i was at the kichen just now Ms.?" sekali gus menanyekan namanya.

Die pegang tangan aku lama sambil merenung mata ku.... Waktu tu perasaan aku jangan cakap... Jantung aku dan macam tengah berlari satu KL...

Tiba-tiba....

Mat saleh itu 'JODOH' aku √Where stories live. Discover now