"Fiiirrrreeeeeeee"
aku terjaga dari tido. Oh rupanye aku bermimpi aku tersenyum sendiri. Aku mencapai fon untuk menutup alarm ku. Aku terkejut apabila menyedari yang aku terlewat bangun.
"aduuhhh! Bangang la acanne lerh terlajak tido ni sekang dah kol 6:00 masuk keje kol 7:15. Aduu ni semua salah fon ni sebab x kejut kan aku"
Aku cepat-cepat bangun dari katil dan bergegas ke bilik air untuk mandi.Belum sempat aku masuk ke bilik air aku terjatuh
"aduhhh ayoyo ape malang sangat rini aishh"
aku rasa macam nak menangis sambil meraba-raba kesan bengkak di buku lali ku.Tanpa berlengah lagi aku masuk bilik air dan mandi.
Selesai sahaja mandi dan menunaikan solat, aku mencapi fon dan bertambah terkejut apabila melihat jam sudah pukul 6:30 yang tertera pada fon aku.
Aku bergegas mengemas kan tudung dan pakaian ku dan berlari turun dari tangga.
"Heyyyy hati-hati sikit kakngah , nanti jatuh terus x pergi keje ko karang." Aku terdengar ibu ku menegurku dari dapur. Aku bertambah terkejut bila tengok kereta kakak aku tiada di depan rumah kerana biasa nye aku dan kakak ku pergi kerja bersama-sama.
"Hehehe lek bu kakngah dah lambat ni bu . Mane kaklong bu?""Ko lambat sangat jadi die tinggal kan ko. Die suroh ibu pesan kat ko bawak kete pelan-pelan nanti, ibu mula-mula x paham sekarang baru ibu paham" kata ibu ku sambil tersenyum.
"Ha ye lah. Ok la kakngah gi keje dulu Assalammualaikum" aku menyalam tangan ibuku. "Ha ye lah hati-hati bawak kete tu. Waalaikummussalam"
Aku terus berlari-lari anak menuju ke rak kasut dan terus menyarung kasut Adidas hitam tiada satu pon kasut ku berupa kasut tumit tinggi kerana aku dah cukup tinggi hahaha.Aku terus menghidup kan enjin sebaik sahaja enjin kereta ku panas aku terus memecut laju. Tak tahu la berapa banyak kali lampu isyarat yang telah ku langgar.'sesekali langgar xpe hehehe' aku berkata dalam hati.
Sampai je aku ditempat kerja, aku terus meletakkan kereta di ruang letak kereta pekerja.'Nasib baik ade ruang untuk pekerja kalau tidak susah-susah pulak nak cari parking'.
Aku terus tergesa-gesa ke pintu masuk pejabat sebelum dilanggar seorang hamba Allah ni lalu berkate " Tepi la ko,ape ko buat depan ni semak je!"Tanpa menoleh aku berlari terus ke pejabat untuk menge'punch' card aku."fuh naseb bek sempat".Aku dapat merasakan yang orang yang telah melanggar aku tadi memandang aku,aku juga dapat mengatakan bahawa die seorang lelaki kerana waktu die melanggarku, aku terasa seperti melanggar dinding.
"Ahh lantak die. Die yang salah . Buat pa langgar aku. Aku dah tengah kabot ni"
Tiba-tiba sahaja telefon bimbit ku berbunyi membuatkan aku terperanjat. Aku memyeluk beg bimbit ku untuk mengambil fon. Dan terperanjat ape bila 'kedengki' tertera pada screen fon ku.
Aku terus menekan butang hijau
"hello bos kenape tefon ni?"tanye ku
"Kenape tefon? Hello Hannah awak kat mane ni xnak masuk keje ke?"
"Saye ade kat bawah ni bos kejap lagi saya sampai" Aku terus berlari sepatas yang boleh ke lif untuk menuju ke pejabat ku.
"Hah cepat sikit hari nie ceo datang ko jangan nak buat hal pulak nanti name aku pulak yang burok paham"lalu die terus mematikan panggilan.
'Adu hipokrit betol die ni'kate ku dalam hati.Sesampai sahaja aku di bilik pejabat ku, Rabiatul datang menyapa
"Hoi ,Hannah awat hang datang lambat rhini?"
"Aku bangun lambat la"
"Hang anak dara pon bangun lambat ka? Tak senonoh la Hang ni"
"Awat hang ingat anak dara xleh nak bangun lambat ka haaa? "
"Of-cos la xleh hang bukan ada laki ka anak ka hang nak jaga "
Kami yang rancak berbual tiba-tiba dikejutkan dengan suara 'kedengki'
"Eh eh ape ko buat kat situ Atul pi balek tempat ko. Aku tak bayar gaji korang bukan tok bersembang"
Kata bos sambil mengarahkan Rabiatul kembali ke tempatnya.
"Ha padan muke ko Atul si kedengki tu dah panggil ko " kata ku sambil menunjukkan thumbs up ke arah Rabiatul.
"Ha ape kau ingat ko leh lepas dari aku Hannah? Asal ko datang lambat ari ni? "
"Manede lambat bos "
"Ko cakap x lambat? "
"Yela manede lambat bos, tepat kot saye punch card saye, ala kalau lambat pon baru sekali ma. Bagi la satu chance"
"Ha lantak ko la, tapi yang penting lepas lunch nanti aku nak ko pastikan yang tempat ko ni kemas dan bersih pastikan ko cakap kat budak bawah ko semua and yang penting aku nak ko pastikan dorang siapkan projek semalam tu, aku nak hari ni jugak"
"Ha! bos agak la nak hari ni bende banyak lagi xsiap kot, kiterang baru siapkan base nye colour satu pon belom"
"Yang tu aku xnak dengar. Tu masalah ko yang penting aku nak HARI NI JUGAK. " kata bos sambil membeliakkan matanye dan mengetuk-ngetuk jari telunjuk nya dimeja.
'Aduh si kedengki ni suke hati die je' kata aku dalam hati dan menjeling kan mate aku.
Sebelum bos keluar die sempat lagi berkate "HARI NI YE HANNAH BUKAN ESOK BUKAN LUSA"
Sebaik sahaja bos keluar aku melepaskan keluhan berat.Aku membuka komputer dan melihat keje yang disuruh bos
' banyak lagi belom siap ni haishhh'!
Aku berdiri dan keluar dari pejabat ku dan menjerit menggejutkan semua pekerja
"Hari ni kite kene siap kan projek yang semalam jadi jangan ingat nak tido and aku x nak tengok siape pon rileks dan pastikan projek tu perfect aku nak hari ni jugak siap. Ingat harini jugak bukan esok bukan lusa "
Hehe terase berkuase pulak cakap macam tu.-----------------------------------------------------------
YOU ARE READING
Mat saleh itu 'JODOH' aku √
Novela JuvenilNur Hannah Bt Hisham. 23..Dari dulu lagi Hannah berangan yang jodoh dia seorang mat saleh ... Bila kawan dia cakap yang Hannah tak akan dapat kahwin dengan mat saleh, Hannah buat tidak peduli sahaja ... Sekarang ni dia bekerja di Syarikat graphic d...