15

3.7K 127 2
                                    

"What? Why?" Tanya Ku.

"U own me a date remember." kata Mikhail.

Aku ternganga akibat terkejut.
Aku kembali kerialiti apabila terdengar suara Hanis berkata

"Seriously?"

Aku tidak perasan bahawa Sarah sudah pon berada disamping Hanis dan menarik-nariknya keluar.

Aku pandang Rabiatul dan Sarah, dua-dua hanya tersenyum sambil membuat mulut 'fighting'. Aku kemudian memandang muka bengis Hanis yang kian merah akibat marah dan malu aku rasa.

Aku mengalihkan pandangan ku kearah Mikhail yang sekarang tersenyum luas menampakkan gigi putihnya. Ahhh ni buat aku cair.

"R u ready my love?" katanya. Hah dah kenapa nak main my love, my love bagai ni..

"Sorry im not ur love ok.. Ready for what?"
Gertak ku.

"Yeah..yeah.. Ur not my love YET... Soon my love.... Soon u will be my love and maybe my wife.... And like i say we are going to a date." kata nya dengan penuh bangga.

Hah ayat tu buat aku terpegun sekejap
Oleh kerana otak aku blank aku hanya membalas

"Owh ok~~~... And i hope it nothing fancy"

Setelah 1jam 25minit, yes aku kira sebab aku terlampau gabra jadi aku tak habis-habis menghitung waktu, kami pon sampai di destinasi.

Tanpa berlengah aku terus keluar kereta dan ye aku bawak kereta sendiri dan mengekori Mikhail ketempat 'date' itu.

Pada mulanya aku dan Mikhail bertengkar kerana aku yang ingin naik kereta sendiri, dan Mikhail yang berpendapat bahawa die lebih suka aku pergi bersamanye satu kereta bila aku tanya kenapa die hanya memjawap
"the destination suppose to be surprise"
Dan aku hanya membalas
"And the Satan will smile" sambil menjelingkan mata ku.
Dengan itu aku pon memenangi perbalahan itu.

Dan disini aku berjalan menuju ke kereta Mikhail. Aku pergi ke pintu keretanya apabila mendapati die belum turun dari keretanya dan membukakan pintu nye
Sambil berkata

"Let's go princess. Time is gold tick-tock"
Dan tersenyum.

Die keluar dari kereta dan aku terus menutupkan pintunya dan selepas itu kedengaran bunyi click menandakan kereta sudah di kunci.

Aku memusingkan badan ku dan bersanda di pintu nye sambil memandang matanya aku berkata

"And now??"

"Follow me." balas nye sambil melangkah ke kanannye.

Aku berlari-lari anak ke sisi nye, aku mengambil langkah yang besar dan laju untuk kekal selangkah dengannye.

Aku mula rase nak mengamok apabila die mula mengambil langkah yang besar sehingga membuatkan aku ketinggalan

"Hey! Can u please slow down. Ur step is bigger than me u know." marah ku.

Sehabis sahaja kata ku die berhenti dan aku cepat ke sebelahnya.
Sesampai sahaja aku, die terus menuruskan langkah tetapi kali ini sedikit kecil. Keyword die sedikit erkk, kerana aku tetap perlu melangkah dengan laju.

"So we use formal or not formal language?"
Tanya Ku.

"Ups to u, my dear" balasnye.

"OK we use not formal and stop calling me dear OK."  Kata ku sambil memetik jari.

Die hanya meng'hmm'kan sahaja sebagai balasan.

Tak lama kemudian aku terbau sesuatu seperti najis aku mengangkat kat kepala ku dan tekejut apabila mendapati papan tanda 'ZOO NEGARA'.

Aku cepat-cepat memegang lengan baju Mikhail membuatkan die berhenti.
Mikhail meneloh ke arahku,

" seriously a zoo. U bring me to a zoo why?"
Aku bukan marah ape, pada waktu petang, waktu-waktu matahari tegak atas kepala, die bawak aku pergi zoo, dan kenapa?

"U say nothing fancy. So its a Zoo." kata nya tanpa rase bersalah dan terus mengatur langkah ke kaunter tiket sambil meninggalkan aku yang sedang berdiri macam orang bodoh akibat terkejut.

Ketika aku mula rase 'cool' sedikit Mikhail datang menepuk bahuku,

"Lets go." katanya sambil menghulurkan tangan.

"U know i dont allowed touching right?" Kata Ku membuat muka annoying.

"Perhaps u can hold my wrist its covered by my shirt, and I don't want u to get lost or something because Im the one who had the map here." 
Balasnye sambil menjongket-jongketkan keningnye dan mengibas-ngibas map yang ade padanye.

Aku menjongketkan kening sebelah Dan menjawab

" or I just follow u from behind"

A/n saya tengah exam. sorry xbnyak idea😵😵

Mat saleh itu 'JODOH' aku √Where stories live. Discover now