Keesokkan harinya aku hanya berkerje separuh masa yelah aku perlu menghadiri majlis kahwin sahabat karib till jannah ku yang satu itu.
Pada waktu petang sebelum aku keluar dari banggunan itu terdengar suare Sarah terjerit-jerit nama aku.
"Hannah wait la.."
Aku memusingkan badan ku menghadap Sarah.
Sarah dengan tercungap-cungapnya berkata
"Before u go. I wanna ask u your address"
Ehh apahal tetiba minah ni nak alamat aku pulak..
Jadi aku bertanya "for??"Die hanya tersenyum lalu berkata
"U know tomorrow is Sunday right.. then im boring just staying at the hotel.. sooo i planning to come to your house.. Can I??""Ohhh cakap LA nak datang.. Yes u can... Later i will send u my address ok..now I got to go bye🙋🏻"
Aku dengan gopoh nye keluar dari situ.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖Sesampai di rumah..
Selesai sahaja aku mandi, solat dan berkemas aku menyingah ke dapur untuk membantu ibu."Ibu kakngah gi Melaka tau 2 hari.. Arfa da nak kahwin so esok sandeng belah pompuan... Ibu nak ikut ke ??? Kalau nak ikut jom arr.. Kalau x angah gi sorang"
Kata ku sambil menggaul masak lemak di dalam kuali."Hah dah kahwin da Arfa nye .. Alhamdulillah... Ibu xnak ikut la nanti tinggal abah ko sorang pulak kat umah adeq sape plk nak jage.."
Kata ibu ku separuh membebel.Baru sahaja aku hendak meletak senduk ibu berkata
"Hah ko tengok kawan ko yang Arfa tu pon da kahwin... Masuk ni da 2 orang da kawan ko kawin.. Ko tu bile lagi angah?? Nak jadi yang last"
"Ha ah" sampuk ku.. Aduu ni yang payah kalau ibu dah bangkit kan pasal kahwin🙍🏻
"Ha menyampong.. Cube jangan melawan bila ibu cakap.. Mula la tu buat muke kalau ibu cakap pasal kahwin... Umur kite ni meningkat angah.. Xselamanye muda.. Kite orang pompuan waktu muda la mencarik... Lelaki tu lain.. Tahun lepas saleh ade masuk minang ko tolak.. Kate kecik-kecik nak kahwin dengan mat saleh.. Ni bile saleh datang ditolak pulak.." bebel ibu ku panjang sambil memberi ku mangkuk untuk diisi masak lemak itu.
"Ala ibu tu name je saleh tapi bukan saleh betul.. Adu ibu buat lawak ke"
Kata ku sambil tangan lincah memasukkan masak lemak ayam ibu kedalam mangkuk.. Bau pun boleh buat terliur."Sedap nye la masakkan ibu ni" ujar ku mahu alih topik.
"Hah nak lari topik la tu... Ni ade lagi awal tahun dulu, kawan ko sape... Mail... Maseh.. Ape ma??" tanya ibu.
Alah ibu ni xingat xyah ungkit.
"Maleq" jawap ku lemah."Hah si budak Malek tu.. Muka suci ko tolak camtu jugak." ujar ibu sambil tangan mengisi bahan untuk di tumbuk kedalam batu lesung.
"Ala ibu.. Die muke suci sbb pakai foundation.. Eee no mmng x la angah nak lelaki pkai make up dahh la die lagi mude noo xkuase angah.." jawap ku angkuh sambil tangan mencapai batu lesung dan menumbuk bahan-bahan tersebut.
"Hah memilih ingat muke tu lawa sangat ke nak memilih ni.. Lepas ni kalau ade yang masuk minang ibu terima je... Nak harap ko ini xboleh itu xboleh.. Kejap lagi ape pulak x boleh?? Muke berjanggut pon x boleh plk nanti." teka ibu sambil menekan suis dapur electric untuk memanaskan kuali
"Ala xnak la yang berjanggut ee geli arr.."
Tak sepat aku habiskan ayat ibu menyapuk"Hah tengok tu..nanti da kahwin soh la die cukur abes cite" jelas ibu sambil memasukkan sedikit minyak ke daam kuali.
"Ala xnak angah.. Abes tu kalau atok orang yang masuk minang ibu terima je lah.." duga ku sambil memasukkan bahan yang ditumbuk tadi ke dalam kuali yang panas. Ibu nak masak ape pulak ni??
"Ha a biar pandan muke ko memilih sangat.. Haisss ko ingat ibu bodo ke nak kahwin kan anak die dengan atok orang... Cakap tu pakai otak sikit." marah ibu lalu mengacau bahan tumis itu dan terus memasukkan sayur kangkung ke dalamnya.
Owh masak sayur ke..
"Hrmm yela.. Yela.. Adu angah baru 23 belum 33 lek arr bu." kata ku dengan x bersalahnye hehe
"Abes nak tunggu 33 baru kahwin??"
Tanya ibu. Aku hanya tersenyum kambing dan menggelengkan kepala sebagai jawapan."Hah tau pon ingat ehh lepas ni kalau ade orang masuk minang ibu terima je.. Kali ni dengar cakap ibu pulak. Asyik ibu je dengar cakap ko" ugut ibu sambil beralih ke kabinet dapur mencari sesuatu.
Aku mengeluh seketika lalu menjawap
"Ye la bu. Parent knows better kan. K lah bye bu angah kene gerak dulu esok ahad jam. Assalammualaikum" lalu menyalam tangan ibu serta mencium pipi nya. Kasih seorang ibu."Hah p sane abes terbantut ape ibu nak masak tadi bebelkan ko.. Bawak kete tu baik-baik sikit. Cakap kat Arfa ibu cakap tahniah n sorry xdapt dtang..Walaikummussalam"
Wuishh nak halau pon ayatnye panjang. Berpeluh dengar.
Itu cite petang tadi.. Dan sekarang aku tersekat didalam sesakan lalu lintas dan yang membuatkan aku sedar. 'Ohh aku kat Malaysia'
YOU ARE READING
Mat saleh itu 'JODOH' aku √
Teen FictionNur Hannah Bt Hisham. 23..Dari dulu lagi Hannah berangan yang jodoh dia seorang mat saleh ... Bila kawan dia cakap yang Hannah tak akan dapat kahwin dengan mat saleh, Hannah buat tidak peduli sahaja ... Sekarang ni dia bekerja di Syarikat graphic d...