Bab 1

7.1K 182 2
                                    

FARHANA membuka matanya perlahan. Matanya agak perit. Kepalanya juga masih berat. Zhafran memberikan senyuman manis buat Farhana.
"Morning syg. Rasa lega tak?"soal Zhafran. Farhana bangun perlahan lahan. "Dah subuh ke?"
"Syg, sekarang dah jam 10 pagi."ujar Zhafran.
"What? Kenapa awk tak kejut saya solat subuh?"tapak tangan Zhafran melekat di dahinya. "Masih panas lagi. Bukan saya tak kejutkan. Klu dikira hampir sepuluh kali saya kejut. Berderau darah saya bila awk langsung tak bagi respon. Awk demam panas."jawab Zhafran. Tenang.
"Ouhh.. Zhaf, sy nak bersihkan dirilah."
"Mari saya tolong awk."Zhafran memimpin Farhana ke bilik air. Sebelum pintu bilik air ditutup, Farhana mengeluarkan kepalanya. "Thanks." Cupp! Pipi Zhafran dicium laju. Macam kilat aje. Zhafran tersengih.

PAGI itu juga Zhafran membawa Farhana ke klinik. Tanpa diduga seseorang yg amat mereka kenali keluar dari bilik doktor.
"Hazriq?"tegur Zhafran. Hazriq berpaling. "Wei, bro!"mereka berpelukan.
"Buat apa kat sini?"soalnya kepada Zhafran dan Farhana. "Hana ni demam. Kau buat apa kat sini? Wife kau mana?"
"Dia kat dlm. Masih buat check up lagi."ujar Hazriq. Mereka angguk faham. Tidak lama kemudian seseorang turut keluar dari sana.
"Hana!!"Farhana terkejut. Elina memeluknya erat. "Rindunya kat kau!"
"Haha. Baru lima tahun kot. Takkan rindu."
"Tak rindu kau kata? Lima tahun tu kita lost contact tau tak. Kau orang smbng kat London. Memang sah tak nampak muka."balas Elina. Farhana dan yang lain hanya tersenyum.
"Alang alang kita dah kat sini apakata kita lunch sama hari ni? Amacam?"cadang Hazriq. Zhafran pandang Farhana. "Hana okay tak?"
"Hmm okay aje. Jomlah! Lama kita tak makan sama kan?"Elina angguk laju.
"Great!"

"ANAK korang tinggalkan kat mana?"soal Hazriq.
"Rumah mertua aku. Abang Hana volunteer nak jaga mereka."balas Zhafran. Hazriq angguk.
"El, nanti datang rumah tau. Aku dah lama tak story morry dgn kau. Rindu pulak zaman form 5 dulu."ujar Farhana. Elina angguk setuju.
"Aku pun. Nak bergila sakan dengan kau mcm dulu."mereka tergelak.

Macam macam cerita yg mereka borakkan. Kadangkala mereka bercerita tentang hal lalu yg mencuit hati.
"Aku ingat lagi mcm mna Zhaf mengamuk sebab tali kasut dia kena ikat sampai dia jatuh. Berdentum meja Hana dia tumbuk."ujar Hazriq. Farhana tersengih. Begitu juga dgn Zhafran. Memang tidak akan mereka lupakan sebab itulah permulaan cerita mereka bermula.
"Haha. Dah dia nakal sangat nak buat mcm mna lagi. Kan, sayang?"usik Zhafran.
"Eeii.. apalah awk ni."Farhana cubit lengan Zhafran.
"Korang ni suwitttt dari dulu sampai sekarang tak habis habis."Elina menggeleng kepala. Hazriq ketawa sakan. Faham sangat.

"ASSALAMUALAIKUM.."mereka menjawab salam sambil berpaling melihat gerangan orang itu. Semua mereka terdiam.
"Boleh saya join korang tak?"soal Riana. Hazriq dan Elina memandang Zhafran. Zhafran pandang Farhana. 'Kenapa semua pandang aku ni?'
"Sure.. duduklah."akhirnya Farhana bersuara. Riana mengambil tempat di sebelah Farhana.
"Kau nak apa sebenarnya ni?"meluat Elina melihat wajah Riana di situ. "Sayang,"tegur Hazriq. Dia tidak mahu Elina marah ketika ini.
"Saya tahu saya banyak buat salah kat korang semua. Especially, Zhafran and Farhana."Riana memandang Zhafran tapi Zhafran sedikit pun tidak memandangnya.
"Lupakanlah. Dah lama kan hal tu. Tak payahlh kita nak ungkit lagi."jawab Farhana. Jawapan Farhana itu mengejutkan Zhafran. Semudah itukah?
"Kita semua boleh jadi kawan?"Farhana senyum dan angguk.

"HANA, sure ke?"soal Zhafran setelah mereka masuk ke dalam perut kereta. Farhana memandang Zhafran disebelah. "Awak, saya tahu awak tak berapa nak selesa dgn Riana. Tapi kan benda dah lama berlalu. Tak salah rasanya kita maafkan dia."
"What if dia cuba nak rosakkan rumah tangga kita lagi?"duga Zhafran. Sebenarnya memang dia begitu takut.
"Awak percayakan sya?"Zhafran angguk.
"Awak memang betul sayang dan cintakan saya?"Zhafran angguk lagi.
"Then awak kena percaya. Allah akan sentiasa dgn kita."
"Saya cuma takut aje.."luah Zhafran.
"No need to afraid."Zhafran tersenyum. Jemari Farhana digenggam.

#hi! Ini citer yg seterusnya. Sambungan kpd kapten ragbi sekolah suamiku. Maaf lmbt nak update. Busy sikit.

kapten ragbi sekolah... suamiku? 2Where stories live. Discover now