USTAZ Anuar menggeleng perlahan.
"Kawan say okay ke, ustaz?"soal Hazriq.
"Dia kena buatan orang ni. Dah berapa lama dia berkeadaan mcm ni?"
"Dah dua bulan rasanya. Waktu tu sy perasan dia langsung tak suka dgn keluarga dia."jelas Hazriq. Ustaz Anuar angguk faham. "Memang byk kes mcm ni berlaku skrng. Takpe, sy cuba usahakan merawat kwn kamu ni."Hazriq angguk. Dia kesian melihat Zhafran yg terbaring lemah itu. Sementera Ustaz Anuar merawat Zhafran, Hazriq mengambil kesempatan utk menelefon seseorang. Lama dia menunggu sehingga panggilan bersambung.
"Hello, abang Riq."
.......................
FAZRIQ tergamam mendengar cerita Hazriq. Dia tidak sangkah perubahan Zhafran disebabkan sihir.
"So, dia mcm mna skrng?" Fazriq menjenguk melihat ke dalam.
"Ustaz Anuar tengah rawat dia. Harap lepas ni semua akan kembali ke asal. Kesian sy tgk suami isteri ni. "Ujar Hazriq. Fazriq angguk setuju.Hampir sejam mereka berada di sana akhirnya Zhafran pulih. Keadaannya masih lemah dan yg pasti dia tidak ingat apa yg berlaku.
"Zhaf,"Tegur Fazriq. Wajah abang iparnya itu dipandang sebelum tersenyum nipis.
"Apa dah jd ni? Kita buat apa kat sini?"soal Zhafran.Fazriq tidak menjawab tp dia menepuk bahu Zhafran perlahan.
"AKU yg sepahkan rumah ni?"terkejut dia melihat keadaan rumah yg bersepah dan tidak terurus.
"Kau tak sedar, Zhaf. Takpe. Nnti aku tolong kau kemas rumah."ujar Hazriq.
Fazriq masuk dgn memimpin tangan si kecil. Dia sendiri terkejut melihat keadaan rumah ni. Melihat kearah si kecil dia lega sbb anak2 buah tdk menjadi mangsa.
"Hana mana? Knp Zhaf tak nmpk dia kat mna2? Abang Riq?"soal Zhafran.
"Papa tolak mama.."Arash bersuara perlahan. Airmata mengalir di pipinya. Walaupun dia baru berusia empat tahun tp dia melihat dgn mata kepala dia sendiri apa yg berlaku.
Zhafran tersentak. Dia tolak Farhana?
"Biar abg Riq jelaskan."Fazriq kembali menceritakan apa yg berlaku. Setiap apa yg diceritakan oleh Farhana dia ceritakan semula.
Zhafran terdiam. Dia tidak menyangkah dia sanggup menduakan isterinya. Dia sanggup dera Farhana dan memukulnya.
Skip
Seminggu berlalu. Farhana kembali kerja seperti biasa. Dia kini tinggal di F.I Hotel. Dia tidak mahu org mencarinya.
Semakin hari tempahan di butiknya semakin byk dan sudah pasti dia bersyukur dgn rezeki yg Allah berikan utk dia.
"Hello?"Farhana menjawab panggilan itu.
"Hello. Carl ni. Ira busy tak sekarang?"soalnya.
"Tak juga. Mcm biasalah. Kenapa Carl?"
"Jom lunch sama nanti? Razif ada hal. Tak tahu nk ajak siapa. So, saya ajaklah Ira."
Farhana mengerling jam di pergelangan tangan. Lagi sejam.
"Okay. Nnti kita jumpa kat cafe tempat biasa.""Okay."
Panggilan ditamatkan. Dia suka berkawan dgn Carl. Hanya kawan. Ketukan pada pintu bilik mengejutkan Farhana. Dia terus menuju ke pintu.
"Abang, takde kerja ke?"perli Farhana. Saje nk usik abangnya tu.
"Amboi. Abang lg byk krja dri awk tu tau. Ni, adik nk tak jumpa Arash dan Aisya?"
Bercahaya mata Farhana bila nama kedua anaknya yg dirindui itu disebut.
"Orang gila aje yg taknak jumpa anak dia sendiri."jawab Farhana.
"Nnti abg bwk diorang ke sini. After lunch."
"Thnks, abg. Byk yg abg bantu adik selama ni." Fazriq usap kepala Farhana. "Itulah gunanya adik beradik."
#rasanya nnti Fazriq citer tk hal sebenar kat Farhana? Wait and see... 😆😆
YOU ARE READING
kapten ragbi sekolah... suamiku? 2
RomansaIni kisah Farhana dan Zhafran setelah mereka menjadi dewasa dan mampu utk membina kerjaya sendiri. Tujuh tahun usia perkahwinan yg dibina semua diisi dgn memori yg indah tapi ulang tahun perkahwinan yg sepatutnya disambut gembira dan penuh kesyukura...