Bab 7

2.1K 104 7
                                    

JEANNE merapikan baju yg dipakai Arash.
"Hmm.. dah handsome cucu nenek."Arash tersenyum.
"Saya, saya!"Aisya berdiri disebelah abangnya. Jeanne melekatkan pin berbentuk rama-rama di tepi rambut Aisya.
"Aisya pun cantik juga. Hmm.. sayang cucu-cucu nenek ni!"Jeanne memeluk tubuh kecil kedua cucunya itu.

Bunyi handphone yg berada di atas meja solek diambil.
"Mummy.."suara Farhana kedengaran serak basah. Jeanne sedikit tersentak. Dia memandang Arash dan Aisya. "Sayang, tunggu nenek kat bawah ya? Arash, pimpin tangan adik bila turun."pesan Jeanne. Arash angguk. Tangan adiknya dipegang.
"Kenapa ni, Hana? Apa dah berlaku?"
"Tak ada apa-apa, mummy. Hana nak bagitahu yg Hana dah on the way nk ambil Arash dan Aisya. Mereka dah bangun?"Farhana menyembunyikam hakikat sebenar. Selagi dia boleh sembunyikan dia akan cuba sembunyikan.
"Oh. Mereka dah siap pun. Hana pandu kereta hati-hati tau."
"Okey, mummy. Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam.."panggilan ditamatkan. Entah kenapa hatinya asyik mengatakan yg Farhana mempunyai masalah besar.
"Harap-harap semuanya okey.."Jeanne melepaskan keluhan perlahan.

Sementara itu....

Farhana menyembamkan wajahnya ke stering kereta. Tangisan masih tidak mampu untuk dihentikan.
"Ya Allah.. kenapa semua ni jadi macam ni.."rintih Farhana. Melihat kecurangan Zhafran secara terang terangan lebih sakit berbanding dia tidak mengetahui hal sebenar.

Tapi jika dia tidak mengetahui hal sebenar, adakah dia masih bahagia? Rasanya, tidak. Dia perlu lakukan sesuatu. Ya, dia perlu pikat semula Zhafran! Kerana Zhafran adalah suaminya!

Farhana menarik nafas perlahan sebelum menghembuskannya. Setelah dia sudah kembali tenang barulah dia kembali meneruskan perjalanan. Dia perlu buat sesuatu!

........................
ELINA memaut lengan Hazriq. Rasa nak bermanja lah pulak. Haha.
"Mak buyung ni manjalah.."usik Hazriq. Elina cebik bibir. "Cebik lagi bibir tu kang abang kiss kat sini baru tahu."ugut Hazriq.
"Abang ni kenapa? Nak bermanja salah, orang cebik bibir salah. Fine, wife abg ni tak nak buat apa-apa."rajuk Elina.

Hazriq urut belakang tengkuknya. Dia tersengih melihat wajah cemberut isterinya. Elina tidak lagi memaut lengannya seperti tadi.
"Abang gurau ajelah, dear. Janganlah merajuk mcm ni. Nanti baby pun ikut perangai mi mcm mna?"
"Biarlah."
"Dear.. hmm. Okey, fine. Abang minta maaf ya?"Hazriq merendahkan egonya. Dia faham situasi ini.
"Tak payahlah nk minta maaf. El tahu abang dah tak kuasa nak layan perangai El ni. Takpelah. El sedar diri.."Elina tunduk. Rasa nk nangis pulak!

Hazriq terdiam. Dia terus meninggalkan Elina berseorangan. Elina angkat wajah.
"Dia tinggalkan aku? Seriously??"mata Elina mula kabur dan panas. "Abang jahat.. hiks.. jahat.. hiks.. hiks.."

Dia membawa diri ke satu sudut yg tidak dilalui ramai orang. Disitu dia berdiri smbil tunduk utk menyembunyikan wajahnya yg merah akibat menangis.

"Dear!!" Elina mendongak. Dia melihat Hazriq berjalan laju kearahnya. Wajah Hazriq jelas risau.
"Kenapa tak tunggu abg tmpt td? Kenapa menangis ni? Sakit?"Hazriq menyeka airmata Elina. Elina menumbuk dada Hazriq. Taklah kuat sangat. Hehe.
"Abang jahat sebab tinggalkan El! Jahat tau tak!"Hazriq tergelak.
"Okay, okay. Sorry. Abg pergi beli air mineral kejap. Nnti dear haus tak dapat nk bebel lg. Sorry okay?"
"Perli lah tu!"
"Mana ada. Husband El ni prihatin lah."
"Mengada!"akhirnya Elina tersenyum. Hazriq mengambil tangan Elina dan dipaut erat. Mereka meneruskan perjalanan. kerana keinginan Elina mahu berjalan di shopping mall ni trpaksalah Hazriq menurut klu tak mahu meletup rumah mereka.
"Abang tu bukan ke Zhaf? Kat sebelah dia tu siapa?"Hazriq melihat kearah yg ditunjuk Elina. Matanya membulat. "Riana? Apa mereka berdua buat kat sini?"
"Oh my god!"terjerit perlahan Elina apabila melihat Riana selamba mengucup pipi Zhafran. "Apa yg tak kena dgn si Zhaf tu?! Dah gila ke?!"semakin hilang sabar Elina.
"Relax. Awak kna sabar dan bertenang. Jom, kita balik dulu. Nnti kita tnya Farhana pasal ni."Elina akur bila memdengar kata suaminya. Betul jugak. Ada baiknya mereka bertanya terus kepada isteri Zhafran.

#idea sis dh makin kering~~~

kapten ragbi sekolah... suamiku? 2Where stories live. Discover now