SEBUAH kereta meluncur laju kearahnya. Zhafran terkaku di tempat yg sama.
PRANGG!!
"Astaghfirullalazim.."Farhana beristighfar panjang. Cawan kaca yg pecah dikutip satu persatu. Hatinya merasakan sesuatu yg tdk baik.
"Think positive, Farhana!"Farhana berkata pada dirinya sendiri.Sementara itu....
Zhafran mengerang kesakitan. Tolakan yg agak kuat menyebabkan tubuhnya terasa sakit yg amat.
"Zhaf! you tak apa2 ke?!"Zhafran cuba mengecam pemilik suara itu. Perlahan2 dia memandang wajah itu. Semakin lama semakin jelas. "Riana?"RIANA menyapu cecair antiseptik pada lengan kiri Zhafran yg tergores apabila mereka jatuh tadi.
"Ahh.."Zhafran menyeringai.
"Tahan sikit."ujar Riana. Zhafran memandang wajah wanita itu lama. Entah kenapa kini hatinya berdebar semacam.
"Ada luka kat mana2 lg ke?"soal Riana. Zhafran geleng. Bibirnya spontan mengukir senyuman manis buat wanita itu.
"Thnks tolong sy. Klu awk tak tolak saya tadi mungkin sy dah ada kat hospital skrng ni."Zhafran masih tidak lepas melihat wajah itu. Riana tersenyum.
"Mestilah I tolong you. You kan kawan I."Jemari Riana yg masih memegang kapas itu dipegang. Erat. Riana memandang mata Zhafran.
"Saya taknak jadi kawan awk.."Zhafran mengukir senyuman nipis. "Sy nak jadi someone special dlm hidup awak. Awk sudi?"Senyuman penuh makna terukir di bibir Riana. Masa yg selama ini di tunggu akhirnya tiba. Zhafran akan jadi milik dia sepenuhnya!
......................
FARHANA menanti Zhafran pulang. Jam sudah menunjukkan angkah 10 malam tp bayangan Zhafran masih belum tiba. Dia mula tidak sedap hati. Dia cuba utk menelefon Zhafran tapi panggilannya buat yg ke berapa puluh kali masih tidak berjawab."Ya Allah.. janganlh ada apa2 yg jadi kat suami aku.."doa Farhana.
Tiba-tiba cahaya dari luar menarik perhatian Farhana. Kereta Zhafran! Farhana pantas membuka pintu. Wajah letih Zhafran menyapa Farhana. Farhana senyum dan ingin menyalami Zhafran tapi Zhafran hanya melintasi dia sahaja."Awak dah makan?"soal Farhana.
" dah. Saya nak naik tidur."Ucap Zhafran. Farhana mula pelik. Selama ini penat macam mna pun Zhafran dia takkan biarkan Farhana sendiri atau membiarkannya. Tapi hari ni...
"Dia penat agaknya.."Farhana menyedapkan hati sendiri."HELLO, sayang. Awak tunggu kat mana?"Zhafran sengaja masuk ke bilik tetamu.
"Saya dtg ofislah. Esok kita date kat mana?"Riana merengek manja. Zhafran tergelak perlahan. "Mana2 aje."
"Kita tgk wayang nak?"
"As your wish."
"Okay, sayang. Love u. Jumpa esok."ucap Riana.
"Okay. Love u too.."Zhafran tersengih gembira setelah panggilan ditamatkan. Sungguh dia tidak sabar utk menanti hari esok. Dia menapak keluar dari bilik itu dan melangkah masuk ke bilik utama.
"awak, esok awk balik awal ya?"ujar Farhana. Zhafran memandangnya tiada mood.
"Sy busylah kat ofis."
"Tapi esokkan..."
"Boleh tak awak diam? Saya penatlah! Stress kat ofis lepas tu dgr awak membebel lagi. Stress tau tak!"jerkah Zhafran. Tersentak Farhana. Pertama kali Zhafran memarahinya tanpa sebab yg kukuh.
"Takpelah. Awak rehatlah ya."Farhana memaniskan muka. Dia tidak mahu menderhaka kpd suaminya.Malam itu Zhafran tidur secara membelakang. Farhana memandang Zhafran yg membelakanginya.
"Knp sy rasa kita makin jauh?"ucap Farhana perlahan. Dia enggan membangunkan Zhafran. Tak pasal2 kena tengking lagi.Dia masih ingat, Zhafran paling tak suka klau Farhana tidur membelakanginya. Suaminya itu juga turut memeluknya setiap malam tapi sekarang Zhafran seakan tdk mahu bersentuhan dgnya pun. Apa yg berlaku sebenarnya.
"Happy anniversary, awak."*skip
FAZRIQ termenung. Chef utama hotel F.I merangkap teman rapatnya iaitu Chef Wafiy mendekatinya.
"Dude, apa hal?"tegurnya.
"Aku bosanlah. Tak tahu nak buat apa."jawab Fazriq.
"Kau masaklah."
"Bosan juga."
"So kau nak buat apa?"Chef Wafiy duduk di sebelah Fazriq. "Aku rasa aku nk cuba bercinta. Kau rasa macam mna?"Fazriq melihat wajah Chef Wafiy. Dia mengangguk setuju.
" okaylah tu. Kau pun dah nak masuk kategori anak teruna tua tu."sengaja Chef Wafiy mengusik. Fazriq menunjukkan penumbuknya.
"Kahwinlah. Tgk aku ni, anak dah tiga org. Hidup sentiasa terurus and teratur. Bahagia."
"Cehh.. banyaklah kau."Handphone Fazriq berbunyi. Nama yg tertera di skrin membuatkan dia tersenyum.
"Bro, aku jwb call dlu." Chef Wafiy angguk."Kenapa, dik?"
"Boleh tak abang belikan kek? Hari ni kan anniversary adik yg ke tujuh tahun. Tak sempatlah nak keluar. Ni pun adik baru balik dari butik ni. Boleh tak abang?" Panjang lebar penjelasan Farhana.
"Hmm.. okay. Lagi dua jam abg smpai." Fazriq mengatur langkah ke dapur hotel.Matanya meliar memandang setiap pekerja yg masing2 sibuk membuat kerja. Pandangannya jatuh kpd figura seorang wanita yg sedang mencuci pinggan mangkuk.
"Awak yg tengah cuci pinggan tu!"panggil Fazriq. Wanita itu mendongak dan tunjuk diri sendiri. Fazriq angguk. Wanita itu mendekati Fazriq.
"Ada apa, tuan?"
"Hmmm..."Fazriq tgk name tag di baju. "Yara, awk kna temankn sy cari cake. Jom!"
"Sa.. saya?!"#hehe... tu je. Nnti sis update lg. Keep vote byk2!
YOU ARE READING
kapten ragbi sekolah... suamiku? 2
RomanceIni kisah Farhana dan Zhafran setelah mereka menjadi dewasa dan mampu utk membina kerjaya sendiri. Tujuh tahun usia perkahwinan yg dibina semua diisi dgn memori yg indah tapi ulang tahun perkahwinan yg sepatutnya disambut gembira dan penuh kesyukura...