Special KRSS #5

248 17 2
                                    

KELAM kabut semua mengemaskan bag pakaian untuk dibawa ke rumah mommy dan daddy. Rasanya baru je tadi mereka berbuka puasa bersama dan esok pula sudah raya!

"Abang! Jangan lupa baju kurung dengan baju melayu anak anak tau! Hana dah iron baju dorang hari tu lagi." Farhana bertempik dari tingkat bawah.

Farhana mengemaskan dapur mereka setelah berbuka tadi.

"Arash, Aisya masuk dalam kereta sedia. Kejap lagi mama dengan papa datang."

"Okay, mama. Jom adik." Arash memimpin tangan Aisya keluar dari rumah.

Zhafran turun bersama dua luggage ditangan. Farhana membantu Zhafran membawa baju baju anaknya.

"Dah ready kan semua?" Farhana angguk.

"Okay, jom!"

..........................

"RIQ! kamu buang tebiat ke apa ni? Mana nak cari daging rusa malam malam ni?"telinga Fazriq dipiat oleh mommy.

"Aduh! Mommy, sakitlah."

Fazriq menggosok telinganya yang pedih dipiat. Salah ke dia nak makan daging rusa malam ni? Esok dah raya.

"Yara ada nak makan apa apa ke?" Soal mommy. Malas dia nak layan mengidam anaknya yang bukan bukan itu.

"Yara okay je mommy. Abang je yang mengidam macam macam."

"Riq ada!" Fazriq menyampuk. Mommy memberikan jelingan tajam kepadanya.

"Jangan nak mengada eh, Riq. Cari esok lusa je daging rusa tu."

Fazriq mencebik. "Yelah, mommy."

Yara tertawa melihat rajuk Fazriq. Masa ni lah dia boleh melihat suaminya berperangai seperti ini. Pembawakan budak membuatkan Fazriq berkelakuan seperti budak budak. Kalau tidak serious memanjang dari ofis sampai lah rumah.

"Zhaf dengan Hana tak sampai lagi ke?" Soal Daddy yang baru keluar dari lif rumah itu.

"Tadi Riq WhatsApp adik, dia kata on the way." Balas Fazriq.

Daddy angguk.

Tidak lama kemudian kedengaran suara riuh rendah budak budak.

"Mommy, daddy."

Zhafran dan Farhana menyalami tangan keduanya lalu beralih kepada Fazriq dan Yara.

"Lambat sampai?" Sapa Fazriq setelah bersalaman dengan Zhafran.

"Urus anak anak, abang Riq." Jawab Zhafran.

Fazriq memandang Zhafran dan Farhana yang baru mengambil tempat duduk setelah meletakkan barang barang mereka.

"Sayang sayang kita nanti dah ada anak mesti macam dorang juga kan? Kesian sayang nanti nak urus itu ini. Takpe biar abang yang urus anak anak nanti eh?" Terkebil kebil Yara dibuatnya.

Kenapa random sangat suaminya malam ni?

"Amboi, yang dalam perut tu tak keluar lagi dah fikir nak tambah anak anak ya?" Usik daddy. Fazriq tersengih.

Wajahnya sudah merah padam diusik daddy.

"Yara, jangan layan sangat suami kamu tu. Manja dia mengalahkan perempuan. Ni, abah kamu kat mana dah?"Tanya mommy pula.

"Abah punya flight dari Ipoh sampai malam ni. Kitaorang nak tunggu kat airport tapi abah tak bagi. Dia datang sini je terus naik taxi airport."

Jawapan Yara disambut dengan anggukkan dari mommy.

"Takpelah. Kita pun rasanya kena prepare untuk esok pagi. Mommy tak masak lagi ni karang esok pagi tak makan kita."

"Hana, dah okay ke sekarang? Masih sakit lagi ke?"

kapten ragbi sekolah... suamiku? 2Where stories live. Discover now