RIANA memeluk kakinya sendiri di satu penjuru biliknya. Keadaannya kusut. Dia tidak berani mau mengangkat wajahnya kerana lembaga hitam yg sentiasa berada di dalam biliknya.
"Kau pergilah!!"jerit Riana seperti orang histeria.
Ketukan di pintu dibiarkan sahaja. Berkali-kali tombol dipulas utk membuka pintu bilik.
"Riana! Abang ni. Ria okay tak? Knp jerit2?"
Sepi.
"Riana!"panggil Razif lagi.
"Jangan kacau akulah!"bentak Riana. Razif terdiam. Apa sudah jadi dgn adiknya? Dia putus cinta dgn Zhafran ke?
Dia berlalu walaupun berat kakinya utk meninggalkan bilik itu.
........................
ZHAFRAN kini berada dihadapan kedua ibu bapanya. Dia mendekati mama.
"Ma.. maafkan Zhaf! Ampunkan Zhaf!"Zhafran tunduk mencium tangan ibunya itu.
Mama mengalirkan airmata. Mereka sudah tahu apa yg berlaku. Kepala Zhafran diusap perlahan.
"Mama dah ampunkan Zhaf. Mama tak marahkan Zhaf lagi."ujar mama. Zhafran teresak-esak.
Papa mendekati Zhafran dipeluknya erat tubuh anak tunggal mereka itu.
"Ampunkan Zhaf, papa! Zhaf tak sengaja!"luah Zhafran. Papa menepuk perlahan belakang Zhafran. "Papa dah ampunkan Zhaf. Papa pun minta maaf."
"Zhaf minta maaf sangat2."ujarnya lagi. Mama menangis kerana gembira. Satu2nya anak mereka telah berubah menjadi seperti dulu.
"Zhaf dah jumpa Hana?"soal mama. Zhafran tunduk. Dia geleng perlahan. Mama senyum nipis dan mengusap rambut anaknya.
"Jumpalah dia."
"Ya, ma."Zhafran akur. "Tapi Hana nak terima ke Zhaf balik?"
"Jgn mcm ni.. minta Allah lembutkan hati dia nnti."pujuk mama.
.............................
Malam itu Zhafran hanya melayan kerenah anak anaknya. Ada saja yg hendak dibualkan oleh mereka hingga tercetus pergaduhan hanya kerana nk bercerita.
"Mama sihat tak?"soal Zhafran. Arash dan Aisya angguk laju. "Mama dah tak sakit lagi." Tambah si abang.
"Pa, knp papa tak tinggal dgn mama?"soal Arash.
"Mama ada kerja tu. Nanti papa bawak mama tinggal sini ya?"
"Okey."
CARL diam merenung handphonenya. Satu satunya gambar Farhana yg dia ada. Sungguh dia tidak mampu menahan rasa yg semakin mencengkam di hatinya. Rasa cinta yg terbina sejak pertama kali pertemuan mereka.
Tapi mengenangkan keadaan Farhana ketika mereka hampir terlanggar pada malam tu buatkn dia tertanya-tanya. Siapa yg buat Farhana mcm tu?
"Betul ke dia kena dera? Tp siapa yg buat?"persoalan itu berlegar dlm fikirannya. Perlukah dia tnya Farhana tentang tu?
Carl melepaskan keluhan yg berat. Dia terlalu ingin tahu. Handphone nya berbunyi. Nama Razif tertera jelas pada nama pemanggil.
"Hah, knp call aku ni?"
"Eh, tkkn aku x blh call kau kot?"Carl urut belakang tengkuknya dan dia tersengih sendiri. "Haha dah tentu kau blh call aku. Ada apa-apa ke?"
"Jom lepak mlm ni. Tgk bola kat mamak ke apa ke."ajak Razif. Sungguh dia agak stress berada di rmh ketika ini.
YOU ARE READING
kapten ragbi sekolah... suamiku? 2
RomanceIni kisah Farhana dan Zhafran setelah mereka menjadi dewasa dan mampu utk membina kerjaya sendiri. Tujuh tahun usia perkahwinan yg dibina semua diisi dgn memori yg indah tapi ulang tahun perkahwinan yg sepatutnya disambut gembira dan penuh kesyukura...