"Lah, esokkan baru hari pertama puasa. Awal betul dorang merancang hahaha."
"Itulah. Takpelah asalkan dorang bahagia. Raya kat mana pun abang Riq tak kisah. Abah okay kan kalau raya sini, sayang?" Wajah Yara dipandang. Lama lama dah tak beralih pandangan dari melihat isterinya itu.
Farhana menggeleng melihat perangai abangnya.
"Abang ni betul ke kena alahan? Apa pelik sangat ni? Ke abang Riq saja nak ambik kesempatan dekat kak Yara? Konon alahan?" Mendengarnya Fazriq tarik muka. Mukanya kembali masam.
"Sayang, tengok Hana tu. Sampai hati kata abang ambik kesempatan kat sayang." Adu Fazriq sambil memeluk lengan Yara erat.
"Bukan betul ke, bang?" Yara turut mengusik Fazriq.
"Sayangggggg"
Semua tergelak sama melihat telatah Fazriq. Parah dah dia ni!
Skip
ZHAFRAN memberhentikan kereta Audi Q5 miliknya dihadapan rumah. Arash membuka seatbeltnya dan Aisya untuk keluar dari kereta.
"Papa, kita ada jiran baru ke?" Arash menunjuk kearah lori yang sedang menurunkan barang perabot dan dibawa masuk ke dalam rumah.
"Rasanya. Takpe. Jom kita masuk rumah okay? Nanti mama bising." Arash angguk. Dia membawa sendiri beg sekolah iron men miliknya sebelum turut mencapai beg adiknya.
Zhafran mendukung Aisya yang terlena sepanjang perjalan balik dari taska.
Farhana sudah menanti mereka dihadapan pintu pagar. Tangan Zhafran dicium seperti biasa.
"Ada orang pindah ke sayang?" Soal Zhafran setelah mereka berada di dalam rumah. Farhana angguk.
"Tadi dorang ada bagi buah anggur. Nak berkenalan dengan jiran jiran sekitar sini rasanya." Jawab Farhana sambil menunjukkan kearah anggur yang berada diatas meja.
"Mama! Nak anggur ni boleh?" Farhana bercekak pinggang. "Arash kata hari ni Arash puasa?"
"Haah lah. Arash lupa." Bahu Arash mengendur.
"Tak lama lagi sayang. Lagi berapa jam aje lagi." Pujuk Farhana.
"Arash puasa full hari ni papa bagi duit untuk tabung Arash tu. Nak tak?"
"Nak nak!" Arash bersorak gembira.
Arash teruja untuk mengisi tabung ayamnya. Zhafran tersenyum.
"Abang balik ofis dulu. Nanti abang balik buka puasa kat rumah." Ujar Zhafran setelah membaringkan Aisya diatas sofa.
"Betul eh? Jangan lambat pula."
"Ya sayang. Tak lambat pun." Tangannya dicium Farhana sebelum dia mengucup dahi isterinya itu. Sudah menjadi rutin mereka.
"Elok elok abang. I love you."
"I love you more."
Pintu rumah ditutup dari luar. Zhafran menuju ke keretanya semula tanpa sedar ada mata yang terpegun memerhati.
"Hensemnya orang sebelah ni mak." Mata Nia tidak lepas memandang kearah kereta itu sehingga menghilang dari pandangan.
Puan Kamariah yang menyusun pasu bunga dihalaman rumah hanya menggeleng kepala.
"Kamu tak dengar ke tadi dia kata 'i love you more' tu? Mesti dah ada isteri." Ujar Puan Kamariah sambil menggembur tanah dalam pasu bungannya.
Nia mencebik.
"Lelaki kan boleh kahwin 4." Omel Nia perlahan tapi masih dapat didengari Puan Kamariah.
"Suka hati kamu lah Nia. Jangan jadi perosak rumah tangan orang. Mak tak mengaku kamu anak mak nanti." Mendengar ugutan maknya, Nia menghentak kaki tanda protes lalu masuk ke dalam rumah.
YOU ARE READING
kapten ragbi sekolah... suamiku? 2
RomanceIni kisah Farhana dan Zhafran setelah mereka menjadi dewasa dan mampu utk membina kerjaya sendiri. Tujuh tahun usia perkahwinan yg dibina semua diisi dgn memori yg indah tapi ulang tahun perkahwinan yg sepatutnya disambut gembira dan penuh kesyukura...