LTIATS 32

2.9K 169 24
                                    

Zafri hanya termenung melihat tempat duduk Haffy yang kosong tanpa tuannya.

Dia bingung kenapa Haffy selalu sahaja tidak hadir.

"Eh,dah kenapa lah nama si Haffy ni yang timbul kat otak ni." lalu Zafri mengetuk-ngetuk kepalanya perlahan.

"Oi,kau dah kenapa? Terketuk-ketuk kepala kau. Dah biol ke apa kau ni?" tanya Iman yang baru sahaja sampai ke sekolah.

"Tu ha,asal budak hingusan tu takde eh..?" sambil jari telunjuknya menunjuk ke arah meja Haffy.

’Kureng hasem kau cakap Haffy macam tu. Kalau kau tau sapa aku memang kau dah kena ganyang dengan aku ni.'bisik Iman.

"Entahlah,aku mana tahu. Haa! Kau tu kenapa tanya Haffy,bila Haffy ade kau dengan dia asyik nak bergaduh saja. Bila dia takde kau pula dah macam orang mati bini."Zafri terus memandang ke arah Iman yang selamba sahaja menuturkan kata itu sambil menulis sesuatu dibuku apetah.

"Aku sunyilah takde dia." perlahan Zafri mengungkapkan kata itu. Namun tanpa Zafri sedar,Iman telah mengetahui kebenarannya.

-------------------------------

"Diana,macam mana keputusan?" Dr.Diana yang baru sahaja duduk terus disoal oleh Farhain yang inginkan kebenaran dengan keputusan ujian DNA Fatin yang membuktikan Fatin adalah adik kandung nya yang hilang iaitu saudara kembar Haffy.

"Saya dah buat ujian DNA tu dan Keputusan dia dah ada. Jadi awak sendiri tengoklah. Nah." Dr.Diana terus menyerahkan sampul coklat yang berukuran A4 itu pada Farhain.

Farhain menyambut huluran sampul tersebut.

Dia membukanya perlahan-lahan yelah mesti lah perlahan takutkan koyak pula sampul tu kalau buka dengan gelojoh.

Dia menarik kertas didalam sampul itu dan membacanya dengan teliti.

Terbeliak matanya bila dia membaca isi kandungan yang ada didalam kertas itu. Jadi tekaannya selama ini.........

"Jadi tekaan saya-" Belum habis percakapan Farhain diteruskan lantas percakapannya dipotong dengan anggukan daripada Dr.Diana.

"Yes,Farhain. So what you want to do now?" tanya Dr.Diana.

"Entahlah. Saya terima benda ni seadaanya. Syukur." Farhain tersenyum nipis.

---------------------------------

Haffy mula membuka matanya perlahan-lahan.

Kepalanya masih terasa pening. Dia melihat keliling otaknya masih memproses apa yang berlaku.

'Ya,kau kat hospital sekarang. Baguslah.'

"Diamlah Af."

'Okay then."

Dia melihat ke kirinya. Tiada orang. Disebelah kanannya pula tiada orang jadi dia tahu bahawa dia ada di ward vvip.

Kedengaran bunyi pintu dikuak. Kelihatan Dr.Diana masuk bersama jururawat perempuan.

Abangnya pula mengekori belakang Dr.Diana.

'Hmm,ada hubungan istimewa lah tu.' kata Haffy dalam hati.

"Hai selamat pagi Haffy. Macam mana hari ni? Okay tak?"tanya Dr.Diana sambil memegang buku rekod apetah macam papan nipis je.

"Hm okay. Sakit luka kat tangan ni ja." selamba saja dia beritahu yang ada luka ada lengan kanannya. Farhain terus memandangnya yang seperti ingin menerkamnya. Dia tahu dia mesti menjelaskannya luka tersebut.

"Ok, takda gatal-gatal ke kat mana-mana badan Haffy?"

"Tak." sambil itu Haffy terus mengambil telefonnya dan terus menghulurnya kepada Farhain.

"Long,tolong tangkap gambar aku macam ni aku nak tengok keadaan aku." Farhain hanya menayangkan wajah tidak rela dan luat kepada Haffy yang sedang menghulurkan telefon itu.

Farhain terus berdiri didepan Haffy sambil diperhatikan oleh Dr.Diana yang tergeleng-geleng dn tersenyum melihat gelagat dua beradik itu.

"Okay kalau takda pape dah saya keluar dulu ye." Haffy dan Farhain menoleh ke arah Dr.Diana dan mengangguk sambil tersenyum.

"Terima kasih,Diana." Dr.Diana pun memberi senyuman yang manis kead Farhain. Macam ada makna sahaja mereka berdua ni hahahaha.

"Nah. Tengok gambar ku dah macam mayat hidup pucat giler." Haffy diam sahaja malas nak melayan mulut abangnya.

'Woi,pucat giler muka kau duh.' bisik Af padanya.

'A'ah. Macam mayat hidup kata abang Hain. Aih.'

"Yang kau tergeleng-geeng kepada tengok gambar kau sendiri dah kenapa..?" kata Farhain.

"Takdepe lah along." jawab Haffy dengan selamba.

Farhain lantas mengambil kerusi di tepi meja bilik ward itu lalu dibawa ke tepi katil Haffy sebelah kanan.

Farhain merenung lengan kanan nya yang berbalut lantas dipegangnya.

"Ni lengan kau dah kenapa ni?" Haffy menarik lengannya dari pegangan abangnya.

"Takda apa lah. Luka biasa ja."

"Ni luka biasa? Yang ni?" sambil Farhain menunjuk ke arah lengan Haffy yang berbalut sampai ke siku.

"Luka biasa yang buatkan kau sampai jatuh pengsan? Dahlah tambah dengan migrain kau yang teruk kau boleh kata luka kat lengan yang ni biasa..? Luka kau tu besar tau tak ?! " Farhain menahan suaranya yang marah seboleh-bolehnya. Namun Haffy tidak mengambil peduli tentang apa yang dituturkan oleh Farhain.

Dia terus sahaja bermain telefonnya tanpa pedulikan bebelan abangnya.

"Nasib ada Is-..erm Fatin yang dermakan darah dia untuk kau." hampir tersasul dia menyebut nama itu didepan Haffy.

Haffy terus memandang tajam wajah abangnya bila mendengar nama Fatin orng yang pernah dia jumpa dekat taman.

"Fatin..Fatin yang macam muka Isma tu kan. Along,dia Isma,long. Dia Isma,long. Haritu kat taman Isya jumpa dia long tapi dia tak kenal Isya,long. Dia bukan Fatin dia Isma. Bawa dia jumpa Isya long." ujar Haffy yang dah mula nak menangis. Lemah sungguh dia bila perkara yang melibatkan Isma.

"Haffy dengar sini. Along dah buat ujian DNA atas Fatin. Dan ya,Fatin ialah Isma your twin sayang." Haffy mula menangis dan memeluk tubuh tegap abangnya.

"Hik..hik.. Isya dah agak. Isya nak jumpa dia along. Bonda dan ayahanda dah tahu ke?" Farhain mengesat air mata yang jatuh meniti pipi Haffy.

"Isya,listen to me. Yes,memang Fatin ialah Isma but please don't be like this. Sebab Isya akan menyebabkan nyawa Isma terancam. Isya lupa ke dengan Fakhrul ha..!" terus Haffy mendongak melihat Farhain.

"Isya takkan benarkan setan tu sentuh kembar Isya." bengisnya wajah Haffy bila mendengar nama Fakhrul.

"Tapi sayang,ada satu saja yang menjadi masalah sekarang. Dr.Diana bagitau yang Isma sekarang mengalami amnesia. Dia tak mampu mengingati kita. Dia tak ingat diri dia. Kita dapat pulihkan dia tapi memakan masa yang lama." Haffy mula menangis lagi. Sungguh dia lemah sangat bila mengetahui keadaan Isma.

"Isya rindu Isma,along." sekali lagi dia menekup wajahnya ke dada Farhain.

"Ye ye,along tahu."

-bersmbung-

Yeah! Dapat jugak author tulis 900++ aduii jari author sakit ni semua sebab 'anak-anak' author yang kejam 😭.

Ok syg syg mami semua,mami dah update ni bacalah ye penat jari jemari mami yang comel ni menulis. 😭 dieba,ejat,adik,ainizz,aisyah,aqilah,ahlam huda n banyak lagi nah untuk sayang2 mami semua.

Bye typo abaikan malas edit.😪👏

Assalamualaikum,
SemutGojes_ 💩👏

Loner Tomboy Itu Anak Tengku,SweetheartkuWhere stories live. Discover now