"Akak hensem!! Akak hensem!!" terjerit-jerit budak perempuan yang comel memanggil nama Haffy yang sedang berdiri di bus stop, maklumlah nak balik sekolah guna bas macam biasa. Dia ada motobike tak nak guna. Sebab? Sebab dia tak suka untuk menunjuk-nunjuk. Ada driver tak pakai. Kenapa? Sebab dia tak suka menyusahkan drivernya. Lagipun drivernya sudah tua, driver ayahnya pula. Biarlah dia berdikari.
"Akak hensem!!"sekali lagi suara itu bertandang ditelinga Haffy.
'Macam pernah dengar suara ni.' berkerut dahi Haffy. Dia menoleh ke sebelah kanan budak kecik yang ditemuinya di taman haritu.
Dia mengukir senyum kepada budak comel itu, comel je budak tu lari lalu mendakap kaki Haffy. Maklumlah budak tu pendek takat betis Haffy je. Kan Haffy ni hantu galah.
Lalu diangkatnya budak tu dan didukung.
"Hai Haira, Haira datang dengan siapa ni?" Matanya terus melilau mencari orang yang bersama Haira.
"Haira datang dengan abang Qash. Dia dalam kereta itu ha." terus sahaja telunjuk comel Haira menunjuk ke arah kereta Axia warna biru.Haffy hanya memandang sekilas sahaja kereta itu.
"Ni kenapa Haira tetiba ada dekat sini..?" tanya Haffy lembut sambil mendukung budak comel itu.
"Haira nampak akak. Akak, Haira rindu akak tu sebab Haira terus lari dekat akak." jawab nya dengan petah sekali. Tiada pelat kebudak-budakannya. Haffy terus mencium pipi Haira. Mengekek lah budak tu sebab kegelian akibat dicium Haffy bertalu-talu. Haffy suka sangat dengan budak-budak. Dia geram dengan Haira sebab petah bercakap.
Haffy menurunkan Haira dan memimpin budak itu sampai ke kereta Axia itu. Haffy mencangkung untuk menyamakan tingginya dengan tinggi Haira. Lalu dia mengusap kepala Haira dengan lembut.
"Dah masuk kereta, tengok abang tu penat tunggu Haira."kata Haffy lalu melihat sekejap ke arah Qashaf yang sedang memalingkan pandangannya ke lain.
Haffy membuka pintu kereta untuk Haira. Terus sahaja budak tu meluru masuk ke dalam kereta.
Haffy yang ingin berlalu dari situ terus tak jadi apabila terdengar suara garau itu memanggilnya.
"Haffy!!"
Haffy memalingkan kepalanya dan mengangkat keningnya tanda 'kenapa-kau-panggil aku?'
"Awak tunggu siapa, Haffy?" tanya Qashaf lembut sekali.
Hati Qashaf telah dicuri oleh Haffy sejak dia melihat Haffy mesra dengan adiknya, malah Haffy sangat pandai melayan Haira yang kira banyak kerenah.
"Bas."
Orang bukan main tanya banyak dia cuma jawab sepatah je. Memang dah kebiasaan.
"Jom saya tolong hantarkan."
"Tak perlu, aku tak suka." jawabnya bersahaja. Dia memang tak layan lelaki.
"Ala, bukan selalu awak. Nanti bolehlah saya tahu rumah awak dekat mana." ujar Qashaf dengan muka yang mengharap. Haira pula dah masuk alam mimpi. Haih cepat pula budak tu cipta mimpi.
Brum!! Brum!! Brum!!
Kelihatan Zafri lalu didepan mereka.
Haffy memutarkan mata melihag aksi lagak Zafri. Menyampah lah tu.
Makin galak Zafri membuat bising apabila melihat lagak Haffy begitu selamba. Qashaf yang berada di situ pun naik menyampah."Oi Zaf, kau pahal hah buat hal kat tepi jalan ni..?" marah Haffy yang dah tak tahan dengan Zafri.
"Ha! Apa!? Tak dengar?" namanya je pengawas tapi perangai mau menangis mak tengok.
Bas pun tiba di depan bus stop.
Haffy terus lesap masuk ke dalam perut bas. Malas nak melayan budak sewel. Qashaf pula dah beredar dari situ.
Zafri pula menunggu bas itu berjalan. Niatnya ingin mengekori Haffy sampai ke rumah.
Haffy yang berada di dalam bas bahagian belakang perasan yang Zafri mengikuti belakang bas dari tadi. Dia bangun lalu membisikkan sesuatu kepada pemandu bas yang digelarnya Pak Borhan.
Bas berhenti di tempat rumah yang kelihatan agak usang itu. Sengaja Haffy menyuruh Pak Borhan untuk menyinggahkannya di depan rumah usang itu.
Zafri yang mengekorinya dari tadi terus berlalu. Mungkin dah percaya gamaknya itulah tempat tinggal Haffy.
'Pandai pula kau blah dari sini.' bisik hatinya.
Apabila dah memastikan Zafri betul-betul pergi dari situ, Haffy pun mengeluarkan telefon dan menelefon seseorang.
"Ambil aku dekat sini. Tempat biasa. Aku malas nak jalan kaki." katanya kepada seseorang yang sedang berbual dengannya didalam telefon.
Dia pun off telefon bila dah mendengar jawapan orang itu.
Vroom!! Vroom!!
Haffy pun tersenyum sinis. 'Cepat pula diorang ni sampai bawa Vierz aku. '
"Nah,kunci. Kami gerak lu. Chaw." Kata lelaki yang menutup mukanya dengan helmet dan mask.
"Okay,thanks." Lalu lelaki menaiki motobike seorang lagi dan berlalu dari situ meninggalkan Haffy.
Haffy terus memakai helmetnya dan terus berlalu dari situ bila sudah memastikan keadaan kawasan itu tiada lagi sesiapa y aa ng mengenalinya.
Bersambung~
Nah utk korang hehehe 😝💩
Ingt nak update bila upin dan upin dh kwin..Utk bdak meroyan nih apatah nma wttpd dia. Mantokik kah mantukil kah tah, tah ingat...weyhh hntu kau suruh aku update 2 bab aku rasa dh mcm nk trberakk 😂😂💩 Nah taikk utk kau huahahaha...
Aku busy sekarang ni tulah sbb aku tk dpt nk update..
Xnk tny ke busy ap?
Meh aku bgitau,aku bz jga ank kucing aku, ank doraemon lagi.. lagi satu anak biawak dah nak spm dah tu sbb aku x smptt 😜😂😂🙌
Byebyesweetie2 ai smuaaa²
Assalamualaikum,
Fiee 💦
YOU ARE READING
Loner Tomboy Itu Anak Tengku,Sweetheartku
Fiksi UmumTengku Haffy Isya seorang tomboy yang selalu sendiri, dia tak pernah pedulikan hal org kecuali hal penting.Dia juga seorang yang rendah diri yang tak pernah menghebohkan dirinya adalah anak kerabat diraja. Syed Zafrie Al-Luqman Adalah jejaka yang b...