Malam itu mulut Nadine tak berhenti-henti menguntum senyum. Teringat perbualannya dengan Falyq petang tadi."Patutlah awak ni cantik." Falyq senyum manis melihat Nadine.
"Saya memang cantik...ehh maksud saya bunga ibu ni cantik." Muka Nadine merah.
"Hahahaha awak ni jujur lah...senang buat isteri."
Nadine memandang Falyq dengan muka blurr.
"Saya gurau je..relaks lah." Falyq gelak besar.
Nadine senyum nipis.
"Nanti kalau ayah awak sampai bagitahu dia saya cari dia ok."
"ok cikgu." Mata Nadine mengekori langkah Falyq sehingga hilang dari pandangannya.
Lamunan Nadine terhenti apabila mendengar suara ayah nya gelak besar di ruang tamu.
"Siapalah dengan ayah berbual malam-malam ni."
Nadine turun ke tingkat bawah dengan perlahan-lahan. Dah macam pengintip jenayah.Kaki Nadine terus melangkah ke dapur.Lebih baik tanya ibu. Detik hati Nadine.
"Siapa dengan ayah berbual tu ibu." Nadine menggigit carrot yang di letak ibu nya diatas meja untuk dipotong.
"Cikgu sebelah rumah tu lah ...siapa lagi." Hajah Zurida menggaul kari ikan di dalam kuali.
Mata Nadine membulat memandang ibu nya." Dia buat apa kat sini."
"Ayah jemput dia makan malam sekali dengan kita...dah pergi naik atas pakai tudung.. suruh Nadim turun sekali dari tadi memerap dalam bilik tu..asyik mengadap game je budak tu."
"Yelah ibu."
Nadine naik ke atas dan terus menerjah bilik Nadim.
"Adim ibu suruh turun..ada tetamu kat bawah."
"Oke." Nadim menekan butang alat kontrol permainan game nya.
"Cepat oiii..kau jangan nak menghadap game kau tu 24 jam..macam takde kerja lain..kau tu nak UPSR tau dak." Nadine mencekak pinggang memandang Nadim.
"Ye lah saodah."Nadim bangun dari tempat duduk nya dan terus keluar dari bilik.
Nadine dan Nadim turun ke tingkat bawah bersama-sama.
"Ibu nak kakak tolong apa-apa." Nadine melangkah menuju ke dapur.
"Ha tolong hidang kan makanan ni dekat meja makan..ibu dah siap masak semua."Arah Hajah Zurida.
"Baik bu."
Nadine menghidangkan satu persatu makanan di meja makan.
"Ayah makanan dah siap."Nadine memandang Haji Haikal dan Falyq..pandangannya berlaga dengan mata Falyq.
"Ye kak...Jom Falyq kita makan." Hji Haikal dan Falyq bangun dari tempat duduk mereka.
"Sedapnya bau makanan ni...pandai makcik masak." puji Falyq.
"Pandailah kamu ni.. belum makan dah puji sedap.."Hajah Zurida senyum melihat Falyq.
"Hahaha selalunya kalau bau sedap makanan pun sedap lah..kan pakcik."
"Memang lah Falyq kalau tak sedap tak lah pakcik cinta mati dekat makcik kamu ni." Haji Haikal gelak.
Semua orang di meja makan gelak besar..muka Hajah Zurida merah.
"Jemputlah makan." jemput Haji Haikal.
Menyedari mata Falyq asyik mencuri memandang Nadine. Nadine memandang Falyq dengan pandangan yang tajam.
Apahal mamat ni asyik pandang aku. Nak usyar pun tak payah lah pandang-pandang..tak macho langsung. Cucuk pakai garpu ni baru ada akaii..
"Abang ni suka Kak Nad ke." Nadim tanpa segan silu mengajukan soalan.
Nadine tersedak mendengar soalan Nadim. Hajah Zurida mengusap belakang Nadine.
"Kenapa ni kak." Hajah Zurida tertanya.
Falyq hanya senyum.
"Takdak insuran langsung mulut hang ni kan." Nadine mencubit paha Nadim.
Nadim mengaduh kesakitan.
"Kakak.." tegur Haji Haikal
Nadine diam.