Pagi,
Hari ini, hari yang Yana Aulia binti Tan Sri Yusuf paling nanti-nantikan. Masuk sekolah baru! Walaupun tahun ni tahun terakhir bersekolah bagi aku, aku still akan appreciate this year so much with all those new people yang aku akan kenal hari ini (if aku sendiri tak awkward while sembang dengan diorang).
Kerja Papa yang busy dan tidak tentu arah tidak membenarkan kami satu keluarga untuk stay dalam satu negeri atau negara dalam tempoh yang lama.
Bangun, perkara biasa remaja sekarang buat zaman sekarang iaitu mencapai gadget sebelum sedar dari alam mamai. Iphone 8 di meja lampu sebelah katil aku capai. Butang on/off ditekan.
"Damn, how come tiba-tiba dah pukul 7 setengah? Baru je subuh 30 saat lepas?! Dah la sekolah start pukul 8. Hm, M to the A to the M to the Pus, MAM-PUS !"
Syabas wahai insan yang selalu tidur mati bernama Yana, sekolah lawa ni kau tak boleh kena denda pada hari pertama kau di situ. Salah satu impak dia selain kau dikenakan merit, adalah kau akan stay single sampai bila-bila since nama kau bakal dinajiskan dengan mata merit yang ditolak.
Walaupun tanpa kurang nya mata merit pun kau akan stay single sampai bila-bila, but still!
Alahai si abang kerek dengan Papa pun kenapa tak gerak anak gadis diorang yang cantik manis ni kalau dah tau bila dia tidur auto mesti melayari bahtera yang indah.
Setelah mencapai tuala mandi bercorak 'My Little Pony' yang sudah 2 bulan digunakan, aku mula menetapkan sasaran larian aku.
"Apa lagi mari race la, to the bathroom here i come! Make way! Make way!" Yana merepek tanpa dia sedar dan tak tahu dah lima minit dia bazir amalan syaitan.
Syaitan tak pernah tak perform dalam menggoda dia dalam bab bab menjimatkan waktu.
Syaitan - 1 , Yana - 0.
|\
Hari ini, Aku mengenakan baju berwarna soft beige, baggy jeans yang berwarna putih dan juga tudung shawl satin yang berwarna putih.
Totebag material canvas yang berwarna hitam, dihiasi tulisan 'black' berwarna putih aku capai dengan segera.
Untuk hari ini, Yana terpaksa mengetepikan fashion (walau hakikatnya pakaian dia still tampak slay even from her own point of view tapi tu la kan perempuan cantik selalu in denial).
Perkara utama yang paling dia kejar sekarang adalah sekolah yang dia anggap lawa tu. Tak la lawa sangat sebab yela sekolah kan siapa je akan suka sekolah even kau bina la lawa mana pun.
Cuma tu la yang agak lawa nya adalah nama yang digunakan. Dia tak guna dah gelaran 'Sekolah Menengah'.
Standard la for this generation, mula dari abad 22, nama 'SMK' tidak akan digunakan lagi seluruh negara. Yela korang like sumpah lame gila pakai nama 'SMK' rasa macam still dalam zaman dijajah british, jepun. Yana, kau tak payah nak condemn sangat la nama pun melayu lain la nama kau Charlotte Wingstop ke apa kan.
Rules for this school adalah korang boleh pakai baju biasa asalkan tak terjolok dek mata manusia lain. Sekolah pada abad 22 banyak telah diubah suai bagi mencapai cita rasa kehendak murid-murid kerana apa?
Keran pihak kerajaan sendiri mahu para-para pelajar rasa seronok nak datang sekolah untuk belajar dan tidak akan timbul perasaan nak ponteng lagi. Ini adalah salah satu langkah drastik but cool by our own kerajaan. Setiap sekolah juga membenarkan pelajar untuk membawa telefon bimbit. Nice bukan?
But biasa la kan, students will still behave like a students, diorang tetap akan mengamalkan prinsip ponteng dalam hidup mereka.
"Goodbye Pa, Yana rakluh!"
Aku mencapai kasut Nike aku yang berwarna putih, pantas aku berlari anak menuju ke arah kereta milik abang.
"Come on Yana, quicker. Nanti melepas la kau sekolah lawa ni ha nantak tatayok" katanya sambil tergelak kuat mengalahkan iblis.
Aku menjeling abang yang terbahak-bahak,
Now is not the right time to introduce this shibal, papepun kenal kan my another hero other than Papa,
Alif Iqbal.
Dengan muka yang tersangat ketat seperti baju-baju makcik janda yang berjoget di TikTok, aku menjeling abang.
"Cis, muka tu kawal la. Sumpah kaki aku dah menggeletar shiver-shiver nak naik pergi singgah ke pipi kau sekarang" Dia menggoncangkan kaki dia yang panjang.
Aku pandang dia lagi tajam, it takes a lot of my pagi energy untuk tahan diri dari menunjuk jari hantu kepada si pemegang kad pink bernama Alif Iqbal.
"Hehe, gurau gurau" dia sengih kerang busuk lalu menghidupkan enjin kereta.
"Simpan kelakar kau untuk orang yang sebaya dengan kau, which is old. For now, gerak" aku tarik seatbelt kereta dan menyandarkan kepala aku.
Abang mengangguk lalu pantas menekan pedal minyak kereta lamborghini hitam berkilatnya. Kereta behave, owner dia tak behave. What a perfect match, honestly.
|\
Selepas abang drop aku di hadapan pagar sekolah, aku terpukau seketika dengan pandangan yang cukup indah ini.
Walaupun sekolah ni nampak biasa, tapi kalau tengok balik dan dianalisis menggunakan pelbagai cara. Dari sudut 30°, dari sudut 90°, kalau 180° kang tachod mak la pulak kan.
Aku pandang pada papan nama sekolah yang diletakkan di tepi pagar sekolah, aku menghembus nafas yang telah ditarik dalam sebentar tadi.
- UVHIGHSCHOOL (ULTRAVIOLET) -
New school, New life, New friends, New journey and also, New episode of my little precious life.
Aku mengorak langkah kecil ku ke dalam pagar sekolah selepas mengangkat tangan pada guard sekolah.
+
Welcome to Yana+V !!!
YOU ARE READING
Yana+V [ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ]
Teen Fictiona u t h o r g i v e u p n a k m e n g e d i t ❝ you bring happiness to our life ❞ ✔INSPIRASI DARI BUKU SILVER HIGH : HANI CIPTAAN @AdrianHariz ⬇ / y a n a ' s V ( 5 ) f a v o u r i t e a n i m a l / ↘D A N I E L mamat yang kurang nak ada mani...