Aisya memandang sticky note itu dengan perasaan yang complicated untuk diluahkan. Sanggupkah aku menduakan Am?
' You deserve happy, sayang ' satu suara yang datang.
But..
' Sayang, kisah kita dah lama tamat. You should create a new story ' kedengaran suara itu lagi. Dari mana suara itu datang atau ini hanya halusinasi aku je?
Tangan aku mula menulis sesuatu sambil berfikir betul ke keputusan yang aku buat ni?
Aisya bangun lalu berhenti di tepi Rayyan dan menampalkan sticky note itu di dahinya kemudian berlalu pergi membiarkan Rayyan terpinga-pinga di situ. Aisya keluar dari libary dengan senyuman yang lebar.
I'm sorry, Am.
Manakala Rayyan cepat-cepat melihat apa yang ditulis oleh Aisya di sticky note itu.
" Ohh shit! " punya gembira sampai mencarut? Segera Rayyan berlari keluar dari library untuk mengejar Aisya.
" Aisya! " jerit Rayyan sambil menarik lengan Aisya dan membuatkan Aisya memaling menghadapnya.
" What? " Aisya bertanya dengan senyuman yang cuba di sembunyikan. Rayyan memegang belakang tengkuk dengan muka yang mula merona merah.
" So.. erghh.. we.. " lambat-lambat Rayyan bercakap membuatkan Aisya memotong percakapannya. " So we? " terjungkit kening Aisya ala-ala Ziana Zain.
" Officially couple? " malu-malu Rayyan berkata. Eh encik hero kita malu-malu? Bukan selalunya dia dingin ke? Pinangan apa la yang Aisya bagi ni agaknya.
Aisya senyum.
" I consider it as yes " Rayyan juga senyum. Kemudian Rayyan mengajak Aisya ke cafenya. " Lepak cafe jum "
" Ok " jawab Aisya sepatah namun mukanya berona merah.
- Kadang-kadang kita sendiri yang kena cari kebahagian bukan hanya mengharapkan kebahagiaan datang sendiri kepada kita -
*********************
Makin hari kesihatannya makin teruk. Harini dia ada appointment di Hospital Royal dan dia terpaksa pergi walaupun hatinya rasa berat ingin berjumpa dengan doktor peribadinya.
" Tuan Muda, kalau tuan muda tak buat pembedahan secepat mungkin kemungkinan peluang untuk tuan muda hidup sangat tipis. Sebab tumor tu makin membesar and maybe dia akan merebak ke bahagian lain. " panjang lebar Dr. Hanif terangkan namun Adrean masih kekal dengan keputusannya yang tidak ingin membuat rawatan dengan lanjut dan hanya mengambil ubat tahan sakit.
" Tak pun kita buat rawatan kemoterapi untuk matikan tumor tu. Tuan Muda tak boleh terus berputus asa. Kita kena cuba dulu. " Dr.Hanif memujuk Adrean untuk membuat rawatan.
" Apa gunanya buat rawatan tapi at the end kita mati jugak? " Adrean yang termenung memandang rekod kesihatannya yang dipegang oleh Dr.Hanif berkata dengan mendatar.
" Tapi sekurang-kurang kita mencuba " ucap Dr.Hanif perlahan. Tidak tahu apa lagi yang patut diperkatakan agar pesakitnya itu menjalani rawatan.
" My loss will not give any impact to the people around me. " Adrean berdiri dan memusingkan badannya yang berura-ura ingin pergi dan berkata begitu sebelum melangkah keluar dari bilik Dr.Hanif.
" Other people want to live but don't have the opportunity. You have the opportunity but you wasted it " kata Dr.Hanif dengan kuat dan sempat di tangkap oleh Adrean.
Adrean mengeluh. ' Salah ke apa yang aku buat ni? Aku hidup pun bukan dapat bahagiakan sape-sape apatah lagi diri sendiri. '
Dan dia melangkah pergi dari hospital itu dengan hati yang berbelah bahagi.
YOU ARE READING
MICKEY HIGHSCHOOL
Teen FictionSebuah sekolah yang menyediakan sebuah banglo untuk pelajarnya. Hanya 5 pelajar sahaja yang akan terpilih setiap tahun untuk tinggal disitu tapi tahun ini berbeza 8 orang yang akan terpilih. Rumah banglo itu sentiasa bising yela setiap hari nak gadu...