33

4.7K 278 14
                                    

" Sadaqa Allaah al-Azeem. " selesai sahaja bacaan Yassin, Aisya memandang batu nisan itu dengan perasaan yang sungguh sayu. Menanggung rindu pada orang yang sudah tiada sungguh memeritkan.

" We both miss you." kata seseorang yang berada di sebelah Aisya. Aisya tersenyum melihatnya. Dia membalas senyuman itu. Perlahan-lahan mereka berdua meninggalkan kawasan perkuburan itu.

Sewaktu dalam perjalanan ke suatu tempat, " Sorry, patutnya aku yang drive. " kata dia. Aisya memandang dia lalu berkata " Tak apala. Kau masih hidup pun aku dah bersyukur. " Aisya senyum.

Ye, Adrean masih hidup. Dia survived. Alhamdulillah, Allah masih memberi dia peluang untuk teruskan kehidupan. Adrean baru sahaja lepas pembedahan buang tumor itu walaupun bukan semua dapat dibuang. Sekarang dia hanya perlu fokus buat kemoterapi.

" Now kita nak pergi mana? " tanya Adrean. Aisya hanya senyum dan memandu menuju ke rumah banglo. Setelah tiba, dia membantu Adrean keluar dari kita.

" Aku rasa macam bertahun-tahun aku tak jejak kaki dekat sini. " ucap Adrean sambil memasuki rumah itu.

" Suprise!!! " jerit Raisya, Zariel, Daniel, Elleina dan Luna. Mereka meraihkan kepulangan Adrean. Macam mana Elleina dan Luna boleh join? Probably diorang dah matang sampai takde nak cari gaduh dengan kitaorang dah. Lagipun tinggal 2 dua bulan lagi untuk kami tinggal disini. Yeah kami dah nak habis sekolah. After that kitaorang akan sambung masuk Universiti.

" Rayyan? " tanya Adrean. Mereka hanya senyum pahit. Adrean memandang Aisya dan Aisya hanya melarikan pandangan. Mana Rayyan? No one knows. Macam-macam terjadi selepas Adrean kembali sembuh.

********************************

" We need to talk " kata Rayyan lalu bergerak ke taman hospital yang berhampiran. Aisya hanya mengikuti dari belakang.

" I'm sorry if I don't spend time with you that much " kata Aisya sedar akan kesilapnya. Aisya lebih meluangkan masa di hospital bagi menemankan Adrean.

" No, it's  okay. I just wanna to say... " Rayyan seperti berat ingin mengatakan. Wajahnya kelihatan serius. " What, Rayyan? " entah kenapa Aisya dapat merasakan sesuatu yang tidak kena.

" Let's break up " 

Hati jatuh bagaikan kaca, berkecai saat mendengar ayat itu. 

" But why, Rayyan? Did I do anything wrong? Please don't do this to me " rayu Aisya. Matanya mula berair.

" Don't you see? Adrean love you and you really care about him. He really needs you right now. I undur diri, Aisya. I still love you. I really do. But I can't see how our future is. Adrean, kawan baik I and you is my love. I pun tak sure dengan keputusan I ni. But I know deep down you love him too right? It's not only you being hurt but me too, Aisya. It hurts seeing someone care for other guy infront of you. Yea I know he is your best friend but he is my best friend too. And I can't stand seeing him looking at you. I can't do this anymore, I'm sorry. " ucap Rayyan dengan sayu dan meninggalkan Aisya yang masih tak boleh menerima kenyataan.

Dan hari itu la hari terakhir kami melihat Rayyan. Dia betul-betul pergi meninggalkan Aisya dan kawan-kawannya.

" Aisya! Aisya! Aisya! " terkejut Aisya apabila namanya dipanggil.

" Hah mengelamun apa tu? Orang panggil bukan nak menyahut " bebel Raisya. Aisya hanya tersengih.

" Dah siap kemas ke belum?" tanya Raisya sambil bersila di tepi Aisya. " Sikit lagi " jawab Aisya. Aisya mengemaskan barangnya untuk bertolak ke London esok pagi bersama Adrean. Adrean telah mengajaknya untuk menemani dirinya melakukan rawatan yang lanjut di London sekaligus menyambung pelajaran mereka di sana.

Tiba-tiba Raisya memeluk Aisya, " Kat sana jaga diri elok-elok tau. Pape call aku. Lepas ni takde sape dah nak teman aku shopping. " Dah mula dah drama sendu dia. Aisya pun membalas pelukan itu. Dia tersenyum pahit.

" I'm sorry. " air mata mula jatuh. " It's not your fault okay. Abang I yang buat keputusan macam tu. " kata Raisya. 

" I'm truly sorry " air mata Aisya makin deras mengalir. Perasaan serba salah menyebulungi dirinya kerana telah menghancurkan hati abang kawan baiknya itu. Raisya mengusap belakang Aisya untuk menenangkannya. Dia juga sedikit kecewa apabila dapat tahu apa yang terjadi terhadap Rayyan dan Aisya. Raisya juga tidak tahu di mana kembarnya itu menghilangkan diri.

Adrean yang lalu di hadapan bilik mereka hanya mampu bersandar di dinding. ' Kenapa kau buat aku macam ni Rayyan? Kenapa kau bagi aku peluang untuk merasa kebahagiaan aku sendiri? Kau sedar tak kau buat Aisya terima aku bukan kerana cinta tapi kesian. Kau buat kita bertiga lagi menderita dengan keputusan yang kau buat ni. Ini bukan yang aku harapkan. ' bisik hati Adrean.








Heyy guyss! Lama tak jumpa HAHAHAHAHA ( jangan serang sis). Yeyeye tahu dah lama sangat menghilangkan diri. Last sis update pun 6/2, allahu lamanya (okok boleh serang kut jkjk). Actually sis busy (alasan) then spm pula tahun ni. Tengah spm la ni tapi tula ttbe idea muncul entah dari mana maka sis update la. Okay yang fans Rayyan tu janganla serang sis kesian la kat kita. Sis nak habiskan cerita ni cepat that's why nampak macam ttbe sangat diorang break. Okay bye readers after spm InsyaAllah sis update. Wish me luck spm!

MICKEY HIGHSCHOOLWhere stories live. Discover now