34

4.9K 274 24
                                    

5 tahun kemudian

" 1..2..3, smile! " click!click!click! Beberapa gambar telah diambil. 

" Yessss we finally graduated!! " jerit Aisya. Dia punya happy tu tak boleh dibendung sampai menjerit kat tengah-tengah orang ramai. Adrean hanya menggeleng kepala melihat telatah Aisya itu.

" Dah puas menjerit? "  tanya Adrean. Aisya hanya tersengih. " Alaa sekali seumur hidup " ucap Aisyah.

" Selamat aku masih hidup boleh tengok kau macam ni hahaha " kata Adrean sambil tergelak. Terus berubah air muka Aisya. 

" Apa ni weh, jangan ah cakap macam tu " Aisya tidak suka apabila Adrean berkata begitu. " Aku gurau jela " pujuk Adrean.

" Babeeee! " jerit suara perempuan dari jauh. Adrean tersenyum gembira melihat perempuan itu makin dekat. 

" Congrats baby! " ucap perempuan itu lalu Adrean menarik dia kedalam pelukan sambil berkata " Thank youu ".

' He really fall in love with her ' bisik Aisya yang berada di tepi dan hanya tersenyum kecil melihat pasangan sejoli itu. 

" Aisyaaa! You too, congrats! " setelah melepaskan pelukan itu Kat mengucap congrats kepada Aisya pula. Yess Kat ialah girlfriend Adrean. Beberapa gambar lagi diambil bersama Kat pula. 

" Babe, let's go eat. I'm hungry " ajak Adrean kepada buah hati kesayangannya itu.

" Okay, let's go. Aisya, do you wanna join? " tanya Kat kepada Aisya. Aisya hanya menggeleng. Penat oii asyik jadi third wheeling diorang hahaha.

" Whyy? Today is your last day. Let's go spend time with us. " Kat memujuk Aisya supaya mengikut mereka pergi makan. Last day? yea last day in London. Malam ni terbang balik ke Malaysia. Adrean pula akan stay di London sehingga Kat habis belajar. Kat muda 2 tahun daripada kitaorang sebab tu Kat tak graduate sekali dgn kitaorang.

" Finee, I'll go " akhirnya Aisya mengalah.

Selesai makan, kami berdiri di luar kedai sebentar untuk mengucap goodbye kepada masing-masing. 

" Bye Aisya! I will miss you " ucap Kat sambil memeluk Aisya. Aisya membalas pelukan itu sambil berkata " I will miss you too ".

" Adrean, I will wait at car. You guys can talk and say goodbye to each other but no hug okay! I'm jealous hahaha. " kata Kat sambil bergurau. Kat tahu bahawa kami ni sangat rapat tapi dia faham.

Selepas Kat pergi, "So this is it... " kata Adrean perlahan. " Our last time.." sambung Aisya. Mereka berdua tersenyum kecil. Dari kecil sehingga degree bersama and finally masing-masing akan buat haluan sendiri.

" Find him " kata Adrean tetiba. Aisya hanya diam. " Kau tahu kan dia dah balik? Go back to him, Aisya. Kau still sayang dia kan " kata Adrean.

" But is he still love me? " tanya Aisya dengan suara sedih. Adrean hanya diam kerana dia sendiri tidak tahu.

" We all make mistakes, Aisya. Just trust yourself " nasihat Adrean kepada Aisya. Aisya mengeluh.

" Look Aisya, I don't stop loving you and move on just for this. You gotta do something. Get him back! " kata Adrean tegas dan Aisya masih mendiamkan diri.

How we ended up like this? Bukan macam apa yang Rayyan harapkan? Like we suppose to love each other and be like couple? Okay let's throwback!

Setelah sebulan di London, Aisya masih kelihatan sedih. Adrean hanya melihat wajah Aisya yang sedih itu. Dia sendiri tidak tahu betul atau tidak keputusannya mengajak Aisya ke London. Dia hanya fikir membawa Aisya pergi jauh akan membuat Aisya melupakan Rayyan dan memberi peluang kepada dirinya namun dia salah. Ye, dia selfish. Ini semua salah. 

" I need to fix this " bisik hati Adrean.

" Aisya, I think we need to talk. " kata Adrean kepada Aisya yang hanya diam memandang luar tingkap. Mereka berada di sebuah cafe. Aisya memandang Adrean kosong. Aisya seakan-akan hidup tanpa roh hanya jasadnya saja di sini.

"  Do you love me? " tanya Adrean dengan penuh harapan. Aisya seperti terpinga sebentar dan dia senyum kecil.

" Of course I love you, Ad. "  jawab Aisya. Adrean mencari ketulusan dalam anak mata Aisya yang penuh kesedihan. ' You lies ' bisik hati Adrean. Adrean melepaskan keluhan berat.

" No! You don't! Don't you realise? You say that word with no feelings. Aisya, kau tak perlu paksa hati kau untuk terima aku. Aku tahu kau sayang dia sangat-sangat. Just please stop saying like that. Kau buat kita berdua lebih terluka. " kata Adrean panjang lebar. Aisya tundukkan kepala.

" Was it my fault? Things go so wrong? " kata Aisya perlahan. Air matanya mulai jatuh satu persatu. Adrean diam. " Maybe we just too confused because we still teenage " balas Adrean.

" Aku tarik diri " kata Adrean lagi dan membuatkan Aisya mengangkat kepalanya dan memandang dia. " What do you mean? " tanya Aisya.

" I'll help you find Rayyan. " ucap Adrean dan membuatkan Aisya seakan-akan tidak percaya dengan apa yang didengarinya. Kemudian, Aisya melepaskan keluhan berat.

" Tak perlu. He choose to go so I need to move on as well " kata Aisya dan cuba senyum sebaik yang mungkin. Adrean hanya memandang Aisya.

Walaupun Aisya mengatakan dia ingin moveon namun Adrean masih meneruskan niatnya untuk mencari Rayyan. Dan hasilnya, dia mendapat maklumat bahawa Rayyan menyambung pelajarannya di Spain dan kini sudah pulang ke tanah air untuk membantu papanya menguruskan syarikat.

" You or him need to do something because I know deep down you guys still love each other  " ucap Adrean tulus dari hati. Aisya ketawa kecil. " Merepek je kau ni "

" I wish you all the best, Aisya " kata Adrean sambil senyum. Aisya membalas senyuman itu dan mereka dalam keadaan itu dalam beberapa saat. Aisya lalu mengangkat kaki meninggalkan Adrean dan kota London itu.









Sorry for late update guys! Agak-agak last chapter macam mana?



MICKEY HIGHSCHOOLWhere stories live. Discover now