36

6.1K 333 21
                                    

Ting!

Satu message masuk. Aisya bangun dari katil dan mencapai phonenya yang berada di atas meja solek.

" Raisya? " ucap Aisya. Sedar akan sudah lama tidak berbual dengannya, Aisya terus menelefon Raisya untuk bertanya khabar.

" Aisya!! " jerit Raisya sejurus mengangkat panggilan itu. Aisya yang terkejut ttbe ada orang jerit di telinga segera mengurut dadanya.

" Ish dia ni! Janganlah jerit! Terkejut tau tak " marah Aisya. Dan Raisya hanya tersengih.

" Aisya sihat? Adrean macam mana keadaan dia? Aku tengok bukan main bahagia dia sekarang " tanya Raisya.

Aisya tersenyum dan menjawab pertanyaan Raisya itu, " Aku sihat je. Alhamdulillah Adrean dah takde masalah kesihatan cuma dia over happy je. HAHAHA! "

" Tayang bahagia dia kat semua, jeles aku " kata Raisya. Aisya tergelak kecil.

" Aik, bukan model ni ke nak naik pelamin dah " gurau Aisya. Raisya dan Zariel akan berkahwin pada bulan hadapan. 

Apa cerita Zariel? Zariel telah mempunyai syarikat sendiri yang ditubuhkan bersama Daniel. Siapa sangka otak mereng seperti Daniel dapat menubuhkan syarikat sendiri. Dan tiada siapa sangka bahawa anjing dan kucing akhirnya berbaik, ye Daniel dan Luna. Mereka sudah bertunang dah pun.

Dalam beberapa tahun saja kami semua berubah menjadi lebih matang.

" Jangan tak datang pula! " ugut Raisya.

" Yeee datang. Oh ye, Raisya nak buat reunion? " tanya Aisya. Message yang dia dapat tadi dari Raisya adalah pasal reunion.

"Haah, aku ingat nak buat reunion la. Mesti best jumpa ramai-ramai. Masing-masing mesti dah lain kan " kata Raisya menyampaikan hasratnya.

" Tapi nak buat kat mana? " tanya Aisya.

" What if kita buat dekat Mickey Highschool punya rumah banglo ? " Raisya memberi cadangan.

" Aku okay je " jawab Aisya sejurus itu mereka mematikan panggilan.

*****************************************

Rumah Banglo. Rumah yang menjadi kediaman kepada 8 orang pelajar yang menjalani tahun akhir di Mickey Highschool. Pelbagai memori pahit dan manis di rumah ini.

Setelah mendapat persetujuan semua, reunion akan diadakan pada hari sabtu iaitu hari ini. Raisya yang mengaturkan reunion ini, awal-awal lagi sudah sampai bersama Zariel untuk menyusun hidangan untuk rakan-rakannya yang lain.

Kemudian, Elleina, Daniel dan Luna juga turun serta dalam acara reunion itu. Adrean pula tidak dapat hadir kerana ingin menemani girlfriend yang menjalani exam pada waktu itu. Ceh alasan dia!

" Rayyan mana? " tanya Daniel sambil melakukan bbq yang berhampiran dengan kolam.

" Mula-mula dia taknak join, pastu aku ugut baru jalan. Ni tengah otw la kut " jawab Raisya.

" Aisya pun ada? " tanya Elleina dalam nada sopan. Ye guys aura gedik dia dah hilang haha. Raisya mengangguk menandakan Aisya juga akan berada di sini.

" Confirm awkward nanti " celah Luna entah muncul dari mana. Semua menganggukkan kepala tanda setuju.

Manakala di depan garage, sebuah kereta dan superbike kelihatan di situ. Aisya keluar dari keretanya. Rayyan pula mencabut helmetnya dan mereka terpandang sesama sendiri. Aisya cuba untuk senyum namun Rayyan seakan-akan tidak peduli akannya.

" Wait Rayyan! " panggil Aisya apabila melihat Rayyan seperti ingin berjalan memasuki rumah banglo itu. Rayyan memandang Aisya, memberi dia peluang untuk bersuara terlebih dahulu.

" Finally, after 5 years we meet " Aisya bersuara dalam nada yang nervous. Dia teringat akan kata-kata Adrean tempoh hari, " You or him need to something ".  Maka Aisya cuba menolak segala ego yang ada padanya untuk cuba kembali pada Rayyan.

Rayyan masih mendiamkan diri. Aisya bersuara lagi, " Why do you leave me? ".

Rayyan tersentak dengan soalan maut Aisya itu. Ye dia tahu itu semua salah dia, membuat keputusan terburu-buru dan terus menghilangkan diri. 

" Because I thought you love him more than a friend " kata Rayyan perlahan. Aisya sedikit mengeluh.

" Now look at me! Did I dengan Adrean sekarang? " kata Aisya dalam nada geram. Rayyan diam.

" Did you still love me? " tanya Aisya sambil memandang tepat mata Rayyan.

" Bacause I still love you " kata Aisya lagi dan membuatkan Rayyan menunjukkan riak terkejut.

And Rayyan tersenyum happy dan berkata " Of course I still love you! You're my love ". Omg bersemut hati gua haha

" Wahh! Drama free siaa! " ucap Adrean sambil memberikan tepukan gemuruh. Aisya dan Rayyan terkejut dengan kemunculan Adrean di situ, yela kata tak dapat datang pastu ttbe muncul sape je tak terkejut.

" Ops, lupa nak cakap. Surprisee! " jerit Adrean sampai boleh didengari oleh Raisya,Zariel,Daniel, Luna dan Elleina yang berada di tepi kolam. Dan maka mereka pun datang ke tempat garage.

" Omg! Adreann! " jerit Daniel seperti perempuan gedik. Baru tak jumpa beberapa tahun dah macam apa.

" Ehem! Bukan kata nak teman Kat dekat London ke? " perli Aisya kepada Adrean dan dia hanya tersengih macam kerang busuk.

" Ehem! Yang sebelah ni pun, kitaorang ada tertinggal cerita ke? " kata Elleina dalam nada gurau yang ditujukan pada Aisya dan Rayyan. Mereka berdua pandang sesama sendiri dan ketawa.

" Haah drama free tadi! " jawab Adrean sambil tergelak.

" Alang-alang semua dah ada, jom la ambik gambar buat kenangan! " ajak Raisya dan mereka mula berdiri bersama untuk mengambil gambar.

1..2..3! Click! Gambar diambik dengan mengunakan tripod. Dan mereka menjamu hidangan yang disediakan oleh Raisya di tepi kolam dan meluangkan masa mereka bersama.

' Enemy can be friends too '


THE END

MICKEY HIGHSCHOOLWhere stories live. Discover now