-9 maart 2014-
Zenuwachtig holde Kyle langs de zijlijnen van het veld. Ging het vandaag dan gebeuren? Ging hij vandaag zijn debuut bij Ajax maken. Frank de Boer had hem twee maanden terug bij de selectie gehaald waardoor hij nu niet meer in de basis stond van jong Ajax maar wekelijks een vaste bankplek had bij Ajax 1.
Ondanks dat de trainer hem nog geen minuut speeltijd had gegund, was Kyle blijven dromen van zijn debuut bij Ajax 1. De trainingen verliepen prima alleen bij de wedstrijden had hij nog niets van zichzelf kunnen laten zien.
Twee weken geleden werd Kyle ook al het veld op gestuurd om warm te lopen. Echter koos de trainer toen op het laatste moment voor Viktor Fisher en kon hij weer terug gaan zitten op zijn vaste plaats. Het was Daley Blind geweest die hem troostend een klopje op de schouder gaf en fluisterde dat zijn minuten nog wel kwamen. Kyle wist dat Daley gelijk had alleen hij wilde niets liever dan zo snel mogelijk zijn debuut maken. Dit was al zijn droom sinds hij klein was.
Maar vandaag was alles anders. Dat gevoel had Kyle al gehad toen hij de kleedkamer uit liep. Cambuur was een perfecte tegenstander om je eerste minuten tegen te spelen, vooral nu het team al met 3-0 voor stond. Dat zou Frank de Boer ook wel beseffen. De sfeer in het stadion was goed. Zijn ouders en zijn zusje Zoey zaten op de tribune. Hij had zijn familie er graag bij als hij voor de eerste keer een wedstrijd speelde op het magische veld. Ook Sem zou direct na zijn baantje bij de Subway naar de Arena komen. Sem zou geen minuut willen missen van een Ajax wedstrijd, al helemaal niet als zijn beste vriend zijn debuut kon maken. Al met al was het dus de perfecte dag voor zijn debuut.
Toen de trainer hem wenkte liep Kyle rustig naar hem toe. Zijn spieren waren warm geworden en enkele zweetdruppels stonden al op zijn voorhoofd. Tien seconden later waren daar dan de verlossende woorden. Hij mocht spelen! Zijn trainingsjack ging uit en de assistent trainer sprak hem nog wat bemoedigende woorden in.
'Vergeet vooral niet te genieten' sprak Frank de Boer hem toe voordat de 4e official hem mee nam naar de rand van het veld. Op het bord stond nummer 20 van Lasse Schone, wiens plek hij zal gaan innemen in het veld. Nu Kyles nummer ook op het bord stond wist de omroeper dat Kyle zijn debuut ging maken. Flarden van het geratel ving hij op.
'.... Hij zal worden vervangen door hét talent van Ajax. Op zijn dertiende kreeg hij een contract aangeboden van Barcelona, die hij weigerde door zijn clubliefde voor Ajax. Op zijn zestiende is hij uitgeroepen tot beste jeugdspeler van Nederland. En vorig jaar toen hij pas 17 was, is hij uitgeroepen tot beste jeugdspeler van de wereld. Ga allemaal staan voor het debuut van KYLE BOSMANNN'
Alle toeschouwers in de Arena stonden op en juichten de debutant toe. Zelfs de toeschouwers van de tegenpartij stonden nieuwsgierig op om het toptalent te bewonderen. Lasse was inmiddels bij de rand van het veld aangekomen en omhelsde Kyle.
'Je kunt het' fluisterde hij waarna Kyle het veld in rende. Hij was blij met zijn nieuwe teamgenoten. Ze probeerde hem allemaal te helpen en wisten hoe bijzonder dit moment voor hem was. Eenmaal op het midden van het veld keek hij om zich heen. Dit was het dan, het moment waar hij altijd van gedroomd had.
De eerste minuten waren wennen. Kyle was het niet gewend om onder luid applaus te spelen en kon zich moeilijk afsluiten voor alles wat er om hem heen gebeurde. Maar toen hij na tien minuten in de wedstrijd begon te raken, kon hij mee doen met de kansen die voor het doel werden gecreëerd. Een goede voorzet van hem belande net naast het doel en een schot van afstand eindigde in de handen van de keeper.
'Probeer je te concentreren' riep Frank de Boer over het veld. Hij baalde ervan dat er zo'n druk werd gezet op het grootste talent van Nederland. Op deze manier kon zo'n jongen zich nooit goed ontwikkelen. Hij was er van overtuigd dat dit het juiste moment was voor Kyle, alleen de afgelopen twee maanden had hij het wedstrijd ritme gemist. Misschien had hij hem dan toch te vroeg bij de selectie gehaald bedacht hij zich.
Toen de bal na wat gerommel op het middenveld in de voeten van Daley Blind werd geschoten ging het hard. Daley rende naar het zestienmeter gebied en ontweek daarbij de tegenstander. Met de snelheid waar Kyle bekend omstond rende hij met zijn teamgenoot mee. Daley gaf een trap tegen de bal waarna hij zo'n 5 meter boven het veld zweefde. Toen de bal weer naar beneden kwam sprong Kyle omhoog en zonder enige moeite kopte hij de bal rechtsboven de goal in. Het was precies een goal zoals die op trainingen werd geoefend.
Trots omhelsde Kyle zijn teamgenoten. Een goal in je debuutwedstrijd betekende voor iedere speler een droomstart van je voetbalcarrière.
JE LEEST
Tweede Kans
ChickLit~Uiteindelijk zul je alleen de kansen herinneren die je niet genomen hebt~ De 23 jarige Kyle Bosman was het grootste talent van Ajax. Anno 2018 is hij enkel nog de trainer van een amateur jeugdelftal. Wanneer hij tijdens zijn studie fysiotherapie st...