Dankwoord

237 15 14
                                    

Dit verhaal is vorig zomer ontstaan. Door de extreem hete zomer van 2018 had ik moeite om in slaap te geraken. Op die momenten opende ik de wattpad-app en al snel raakte ik verslaafd aan het lezen van Ajax fanficties. Ik was niet eens een Ajax fan.... Sterker nog ik had er altijd een hekel aan dat er voor het Nederlandse elftal ALTIJD meer Ajax-spelers werden geselecteerd dan spelers van andere clubs. Daarbij had Matthijs de Ligt door zijn fout tijdens de kwalificaties ervoor gezorgd dat wij niet deelnamen aan het WK van 2018. Daar ging mijn feestje. Bij elke fout in de verdediging waarbij een tegengoal ontstond riep ik dan ook altijd 'Ja hoor Matthijs de Ligt weer' ongeacht of hij er wel of niet bij betrokken was. Hierop riep mijn vader weer boos mijn kant op 'Houd nou eens op. Die jongen kan er ook niet altijd wat aan doen.' Stiekem is hij gewoon voor Ajax en niet voor Twente zoals hij beweerd.

Ondanks dat ik niet voor Ajax was raakte ik verslaafd aan de boeken. Ik las steeds meer boeken tot dat ik alle boeken die toen online stonden had uitgelezen. Toen ik 's avonds een film keek op televisie raakte ik geïnspireerd. Een meisje was gestopt met dansen omdat haar moeder overleed toen ze naar een danswedstrijd reed. Uit deze inspiratie is 'Tweede Kans' ontstaan.

Doordat ik veel Ajax boeken had gelezen en zelf constant informatie op moest zoeken kende ik steeds meer spelers en details over de club. Champions league wedstrijden worden bij ons thuis altijd gevolgd. Nu ik alle ins en outs van Ajax kende voelde ik me verbonden met het team. Ik wilde dat ze die wedstrijden gingen winnen en leefde met ze mee. Gedurende de winterstop kon je me denk ik al wel een beetje een Ajax-fan noemen.

Uiteindelijk heb ik de laatste twee maanden zelfs in een oud-ajax shirt geslapen omdat ik dacht dat dit geluk bracht gedurende de competitie. Dit shirt had ik gevonden op zolder. (en ja daar was toen ook mijn bevestiging dat mijn vader stiekem toch wel voor Ajax is)

Inmiddels schreeuw ik niet meer bij elke tegengoal 'Matthijs de Ligt weer', die jongen kan er immers niet altijd wat aan doen en hij kopt die ballen er verdomd goed in. (Oké ik geef toe ,tijdens die wedstrijd in de nations league waarbij we een penalty tegen kregen, kon ik het niet laten). 'Tadic on fire' wordt non-stop gedraaid en ik ben van mening dat Donny die basisplek bij het Nederlandse elftal verdiend.

Wat een veranderingen, en wat een seizoen! Dit brengt me dan ook tot de eerste persoon die ik wil bedanken, of eigenlijk personen. Ik wil graag de gehele selectie van Ajax bedanken. Dankzij hen en hun prestaties gedurende het seizoen was dit boek nooit zo succesvol geworden.

Ik wil alle lezers graag bedanken, jullie stemmen en reacties zorgden ervoor dat ik elke donderdag een hoofdstuk klaar wilde hebben. Ik wist niet hoe een Ajax-boek zonder een Ajaxspeler in de hoofdrol zou worden ontvangen. Toch hebben jullie mijn boek met open armen ontvangen waar ik jullie heel dankbaar voor ben.

Als laatste wil ik mijn zus bedanken. Zij is mijn inspiratie als ik die zelf niet heb!

Tot zover mijn dankwoord. Hieronder ga ik nog vertellen over hoe ik tot bepaalde keuzes in dit boek ben gekomen en waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald. Mocht je dit niet veel interesseren kun je direct doorklikken naar mijn profiel waar inmiddels de proloog van deel 2 online staat.

- Allereerst was het nooit de bedoeling om Zoey een hekel te laten krijgen aan Donny van de Beek. Dit ging geheel per ongeluk. Ik had een naam nodig voor een team dat meedeed aan de pubquiz. Zelf heb ik ooit aan een pubquiz meegedaan waarin een team heette 'Wij zijn beter dan Mary'. Op het moment dat ik dat hoofdstuk schreef zat ik met een schuin oog 'De Roelvinkjes' te kijken. Mijn inspiratie voor een moderne naam haalde ik uit Donny Roelvink. De naam 'Wij zijn beter dan Donny' wekt een soort wraakgevoelens op dat die persoon altijd alles wint. Pas later drong het tot me door dat Donny ook een Ajax spelers is. Omdat ik dit wel een leuke wending vond hebben, heb ik het maar zo gelaten.

- Het hoofdstuk waarin Matthijs de Ligt een blessure krijgt en in het ziekenhuis bij Kyle beland, had ik eerst geschreven vanuit Kaj Sierhuis. Kaj was de geblesseerde speler die Kyle overhaalde om naar de training te komen. Ik vond Kaj en Kyle alleen zwaar irritant tijdens het schrijven en haalde ze de hele tijd door elkaar. Ik bedacht me dat dit ook niet fijn lezen voor jullie was en wijzigde Kaj in Matthijs. Achteraf was dit een goede keuze omdat Kaj halverwege naar Groningen ging. (Ja nu zeg ik het wel goed Lisanne;) )

- -De date van Mila en Kyle vond eerst plaats op de schaatsbaan aan het museumplein. Toen ik bezig was met dat hoofdstuk te schrijven plaatste een andere wattpad schrijfster ook een hoofdstuk over de schaatsbaan aan het museumplein. Om niet beschuldigd te worden van plagiaat en ik het zelf ook niet meer origineel vond heb ik de date verplaatst naar de arcadehal. Alleen maar omdat de arcadehal blijkbaar in de top 10 van beste eerste dates staat. Vraag me niet waarom....

- De epiloog had ik allang helemaal uitgedacht. Totdat ik het moeilijk vond om afscheid te nemen van Kyle en Mila. Dus bedacht ik een andere epiloog en wordt dit de epiloog van deel 2.

- Ik heb ooit in een boek gelezen dat wanneer je een Nederlands boek schrijft je dit ook een Nederlandse titel moet geven. Daarom heeft zowel deel 1 als deel 2 bij mij een Nederlandse titel. Zelf ben ik niet zo'n held in het verzinnen van titels, dus heb ik inspiratie opgedaan bij onze Nederlandse volkszangers. Veel titels van liedjes waren niet geschikt voor dit boek totdat ik bij Marco Borsato kwam met 'Tweede Kans'. Dat nummer vond ik wel bij dit boek passen. Marco Borsato is ook mijn inspiratie geweest voor deel 2 'De Weg Terug' 

Tweede KansWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu