'Ik wil jullie graag voorstellen aan een nieuw teamlid' Kyle keek naar de jongetjes die hem nieuwsgierig aanstaarden en wenkte het enige meisje ertussen naar voren. Het miezerende weer van eind oktober zorgde ervoor dat de eerste training in de regen een feit was. Volgende week was het al november, op woensdag vond dan zijn training bij het eerste elftal van Ajax plaats. Hij had hard getraind en had zelfs, in de amateurcompetitie afgelopen zaterdag, al zijn return gemaakt. Niets was zo belangrijk als wedstrijdritme.
'Dit is Suus en zij traint vanaf vandaag ook mee.' Verlegen glimlachte het meisje naar haar nieuwe coach en teamgenootjes. Haar haar zat in een knotje maar de plukjes die eruit sprongen, veegde ze nerveus achter haar oren.
Kyle wist dat ze talent had omdat hij contact had gehad met haar oude coach uit het oosten van het land. Ze was onlangs verhuisd met haar ouders en was op zoek naar een nieuwe club.
Kyle kon het dan ook nog altijd niet begrijpen dat de twee andere clubs in Amsterdam geweigerd hadden haar halverwege het seizoen toe te laten. Iedereen wilde toch dat een kind de kans kreeg om te sporten?
De ene club wilde Suus echter niet omdat zij tot nu toe nog geen elftal voor meiden hadden. De andere club had wel een meidenelftal, alleen kon Suus zich pas aan het begin van het volgende seizoen inschrijven. Het seizoen was immers al begonnen en de meiden waren, volgens die club, al zo goed op elkaar ingespeeld dat een nieuw teamlid dit zou verstoren.
Toen de voorzitter van FC Muinen vorige week aan Kyle had gevraagd of hij het een probleem vond dat er een extra speler bij kwam, had hij meteen gereageerd dat hij dat niet erg vond. Het feit dat het een meisje betrof veranderde dat standpunt niet. Wellicht was het juist goed voor zijn team. In de minor 'Sportmanagement' die hij vorig jaar had gevolgd, had hij een artikel gelezen over dat het juist goed was om jongens en meiden op jonge leeftijd met elkaar te laten voetballen.
'Een meisje?' reageerde Lucas verbaasd toen hij Suus naast zijn coach zag staan.
'Gelukkig mankeert er niets aan je ogen' reageerde Kyle gevat op zijn vraag waarna hij verdere uitleg gaf.
'We zijn bezig met het opzetten van een meidenteam voor volgend seizoen. Tot die tijd zal Suus bij jullie in het team voetballen. Laat ik niet merken dat jullie haar op welke manier dan ook treiteren. Als ik dat wel merk zal dat niet extra minuten opleveren, maar een directe schorsing.'
Zijn uitspraak was duidelijk en streng, maar zorgde er wel voor dat Suus gelijk met respect opgevangen werd in de groep. De vorige les hadden de twaalf spelers zich opgesplitst in twee teams van zes, zodat er een partijtje gehouden kon worden. Lucas die sinds zijn bezoek aan 'De Toekomst' zijn aanvoerderschap heel serieus nam, stond gelijk zijn plek af aan Suus.
'Weet je het zeker?' vroeg ze twijfelachtig terwijl ze naar Lucas keek.
'Heel zeker, ga nu maar.' Lucas haalde het gele lintje, die aangaf in welk team hij zat, van zijn nek en liet het om het hoofd van Suus weer vallen.
Trots bekeek Kyle het hele tafereel. Lucas was de afgelopen weken erg vooruit gegaan op zijn sociale vaardigheden. Dat een speler bescheiden en beleefd was, vond Kyle even belangrijk als het maken van veel doelpunten.
Kyle liet Lucas vijf minuten na het begin van het partijtje invallen, en rouleerde de overige 30 minuten flink door zodat iedere speler eventjes naast hem in de dug-out zat.
De training verliep snel. Toen Kyle bezig begon met de cooling-down, stonden de meeste ouders alweer aan de rand van het veld.
'Nog even uitstrekken en dan douchen.' De spelers knikte en rekten meteen hun spieren op door hun voeten naar hun billen te brengen.
'Als jullie precies hetzelfde doen als vandaag, weet ik zeker dat het zaterdag goed komt' Kyle sprak bemoedigend de kleine jongetjes en het meisje toe die weer naar de kleedkamer liepen. De training zat er na een uur op. Zoals gewoonlijk liep Kyle naar de ouders van de kinderen om even te vragen wie van de ouders aankomende zaterdag zouden rijden naar de uit wedstrijd.
Toen dat geregeld was en hij zijn tas uit de kleedkamer gehaald had, liep Kyle naar zijn fiets om weer naar huis terug te fietsen. Douchen deed hij wel als hij thuis in zijn appartement was. Zijn nieuwe rooster zorgde ervoor dat hij de eerst komende drie weken geen avonddienst in het ziekenhuis had, waardoor hij weer rustig thuis kon douchen in plaats van zich te haasten op de club.
Net toen hij thuis de douchekraan open had gedraaid gaf zijn mobiel aan dat hij een berichtje binnen kreeg. Waar hij een bericht van Daley verwachtte was het tot zijn verbazing een ander nummer. De profielfoto verraadde dat het Mathijs de Ligt betrof.
Matthijs de Ligt: Heb je morgen tijd om de training bij te wonen, dan kan je dat gebruiken ter voorbereiding voor volgende week woensdag.
Kyle herinnerde zich dat hij morgen al in de ochtend les had, waardoor dat geen enkel probleem zou zijn. Dit stuurde hij dan ook direct terug naar Matthijs
Afgelopen drie weken had hij non-stop hard getraind en hij moest toegeven dat hij stap voor stap weer in de buurt kwam van zijn oude vorm. Zijn benen werden weer gespierder en volgens de weegschaal had hij al twee kilo verloren. Afgelopen zaterdag had hij met Daley afgesproken, die hem had geholpen met het geven van een steekpass. Nog altijd waren de twee jongens goed op elkaar ingespeeld waardoor de ene na de andere bal in het net verdween. Ook had Daley hem nog een paar kleine tips gegeven wat betreft de nieuwe trainer. Deze tips zouden ervoor zorgen Erik ten Hag over de streep te trekken, mocht hij nog twijfelen na afloop van de training. De conditie van Kyle was immers nog een kritisch puntje waar hij aan werkte maar die hij niet op tijd in orde zou krijgen.
JE LEEST
Tweede Kans
ChickLit~Uiteindelijk zul je alleen de kansen herinneren die je niet genomen hebt~ De 23 jarige Kyle Bosman was het grootste talent van Ajax. Anno 2018 is hij enkel nog de trainer van een amateur jeugdelftal. Wanneer hij tijdens zijn studie fysiotherapie st...