Hoofdstuk 19

202 13 4
                                    

Tien minuten over zeven parkeerde Kyle de auto op de parkeerplaats van FC Muinen. Vanaf de parkeerplaats zag hij de spelertjes al over het kunstgrasveld hollen. Het was het enige veld waar de sneeuw vanaf was gehaald en het enige veld wat dus bespeelbaar was. Dat was volgens Kyle dan ook gelijk één van de weinige voordelen van het kunstgrasveld.

Aan de linkerzijde van het veld waren al een aantal spelers aan het warm lopen en midden op het veld hield Ronny een wedstrijdje hooghouden tegen Suus. Een lach ontstond op het gezicht van Kyle toen hij zag dat Ronny de bal liet vallen en Suus een hand gaf om haar te feliciteren met haar overwinning.

Nog in zijn spijkerbroek klom Kyle over het hekje rondom het veld. Alle vijftien paar ogen waren gelijk op hem gericht alsof het team door had dat iemand hen in de gaten hield.

'U bent te laat coach.' Lucas was de eerste van het team die hem aansprak.

'Dat klopt' stemde Kyle in terwijl hij zijn sporttas op de grond neerzette.

'U weet toch wat dat betekent' daagde Lucas hem uit.

Kyle haalde grijnzend zijn schouders op. 'Dat ik een leuke middag heb gehad?'

'Nee' sprak Lucas hem tegen. 'Dat u de twaalf minuten die u te laat bent, na de training kunt gaan inhalen' wees het jochie hem op de afspraak die hij zelf met het team had gemaakt.

Kyle grinnikte om Lucas' opmerking. 'Jullie mogen mij na de training flink afbeulen' liet hij het team weten die dat met gejuich ontving.

'Als jullie eerst even vier rondjes gaan hardlopen ga ik me omkleden.' De kinderen deden wat hun trainer vroeg en rende gelijk langs de randen van het veld. Tevreden liep Kyle naar de kleedkamers waar hij zijn trainingspak van Ajax aantrok. Normaal gesproken gaf hij altijd training in het tenue van FC Muinen. Deze lag echter nog thuis omdat hij na de training van vanochtend niet meer thuis was geweest.

De training verliep soepel en routinematig. Toen Lucas tijdens een partijtje de penalty mistte schopte hij boos tegen de boarding aan.

'Lucas' riep Kyle met stemverheffing over het veld.

Verschrikt keek het jochie op waarna een voorzichtige sorry uit zijn mond klonk.

Glimlachend accepteerde Kyle de verontschuldiging maar gaf hem wel een straf voor zijn gedrag, dat zou een scheidsrechter ook gedaan hebben.

'Sorry knul maar ik denk dat je me zo maar gezelschap moet houden na de training.'

Grijnzend nam Lucas zijn straf in ontvangst. 'Ik vond het al zo zielig dat u het helemaal alleen moest door staan.'

De extra minuten die hij en Lucas opgelegd kregen van de rest van het team waren minder erg dan dat hij gewend was bij Ajax. Onder luidde aanmoediging van het team -en de ouders die zich rondom het veld hadden verzameld- sprintte hij van de ene naar de andere kant van het veld.

Toen hij en Lucas klaar waren met de Push-ups vertelde Ronny dat hij nu mocht gaan douchen.

'Gelukkig, ik dacht nog even dat je wilde dat ik midden in die bult met sneeuw ging liggen' bracht hij het jongetje op een idee.

Met glunderende oogjes duwden een aantal spelers de coach richting de bult met sneeuw waarna hij er zelf vrijwillig in ging liggen. Dit soort grapjes hoorden nu eenmaal bij het zijn van een trainer.

Lachend maakte Kyle een paar sneeuwballen waarop hij deze richting Ronny mikte. Toen Ronny beschuldigend Kyles kant op keek gaf hij Lucas de schuld door naar hem te wijzen.

Al snel ontstond er een sneeuwballen gevecht waarbij de coach de meeste ballen moest zien te ontwijken als doelwit.

'Dan gaan we nu douchen' riep Kyle vijf minuten later. 'Voordat we met z'n allen ziek worden.'

Een half uur later zat Kyle met een opgewarmd bord spaghetti aan de keukentafel bij zijn ouders.

'Moet je morgen ook trainen?' Zoey keek van boven haar mobiel naar haar oudere broer.

'Jep van twee tot vijf' gaf hij antwoord op haar vraag.

'Ik kan komen kijken' zei Zoey en keek blozend naar haar broer.

Met opgetrokken wenkbrauwen bestudeerde Kyle zijn zusje.

'Ik bedoel na die ene keer in november ben ik nooit meer komen kijken. We kunnen daarna ergens wat gaan drinken.'

'Lijkt me leuk' stemde hij in met het idee van Zoey.

'Hoe zit het nu dan tussen jou en Mila?' vroeg Zoey nieuwsgierig. Elly die bezig was met het inruimen van de vaatwasser was nieuwsgierig naar het antwoord wat haar zoon ging geven dus stopte ze even zodat ze zijn antwoord kon horen. Ze hoopte zo dat Kyle eindelijk eens een meisje had gevonden die hem weer vrolijk maakte.

'Ik denk dat ik haar leuk vind' bekende Kyle aan zijn zusje.

'Je bent verliefd!' Enthousiast klapte Zoey in haar handen.

Toen Kyle aan zijn zusje vertelde dat hij inderdaad verliefd was ging Elly geruststellend weer verder met het inpakken van de vaatwasmachine. Misschien was het niet eens zo heel gek geweest dat Kyle weer was begonnen met voetbal. Je zag dat dit hem echt gelukkig maakte.

Zoey drong Kyle aan dat hij Mila echt eens mee moest nemen om bij zijn ouderlijk huis te eten en dat hij het maar snel officieel moest maken. Het liefste in omgekeerde volgorde. Kyle glimlachte om het enthousiasme van zijn zusje en zei dat hij straks Mila ging bellen en haar zou uitnodigen om te komen eten aan het einde van de week.

'Hoe gaan de trainingen dan?' veranderde Zoey het onderwerp.

Kyle slikte een hap spaghetti weg en haalde zijn schouders op. 'Wel oké denk ik.'

Zoey knikte bemoedigend dat hij door moest vertellen. Van de twee Bosmans was Kyle altijd al de minder spraakzame geweest. Je moest meestal alles uit hem trekken.

'Nu ik iedere dag op topniveau train merk ik dat mijn conditie al beter wordt. Ik denk dat ik ooit nog wel weer bij een profclub aan de bak kom. Misschien dat ik volgend jaar in de keuken kampioen speel.'

Verontwaardigd keek Zoey naar haar broer. 'De keukenkampioen? Wil je dan niet meer bij Ajax voetballen?'

'Jawel' sputterde Kyle tegen. 'Maar Ajax is de beste club van Nederland. Kijk hoe ze het doen in de champions league. Ik kan niet van hen verwachten dat ze me na vier jaar zomaar weer bij de selectie willen.'

Zoey gaf haar broer een waarschuwende blik. 'Als ze je niet bij de selectie wilden, hadden ze je echt niet deze kans gegeven hoor.'

'Oké dan jij je zin. Misschien zit ik vanaf januari op de bank bij Ajax' grijnsde Kyle naar zijn zusje.

Aan Zoeys gezicht te zien was ze al wat blijer met dit antwoord. 'Hoe is het eigenlijk met Donny. Heb je veel last van hem? Hij is de laatste weken niet meer geweest op zaterdagavond.'

Kyle zuchtte opgelucht. Het leek erop dat Donny eindelijk zijn zusje met rust liet tijdens de pubquiz. Al had hij het café echt niet hoeven te vermijden, hij moest gewoon zijn vrienden niet op Mila afsturen.

'Donny valt best mee' deelde hij mee. 'Afgezien van de rotopmerkingen die hij maakt in de kleedkamer, gedraagt hij zich professioneel op het veld.'

Tweede KansWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu