البارت الثالث✌🏼وبدأ الجميع يغنون Happy birthday to you Hoda ....*سمير: كل سنه وانتي طيبه يا حياتي *هدي:وانت طيب يا احلي اب في الدنيا ثم اخرج سمير سلسال ذهب انيق ويبدو عليه انه باهظ الثمن ثم وضعه ع رقبه هدي *هدي:واااو دا حلو اوي يا بابي *سمير:انتي احلي يا حبيبتي ثم بدأ الجميع باعطاء الهدايا لهدي في حفل عيد ميلادها ثم انتهي الحفل الساعه العاشره والنصف مساءا *سماح بعصبيه: كنتي فين الساعه 11 باليل *لانا: كنت في عيد ميلاد صاحبتي *سماح: هو انا مش قلت مفيش تأخير بعد الساعه 9 *لانا: يا ماما انا مجيتش وحدي يعني السواق وصلني ودا عيد ميلاد صحبتي يعني اكيد هتأخر شويه *سماح بعصبيه: القصه مش تأخير بس القصه ان حضرتك ثانويه عامه عارفه يعني ايه يعني المفروض تذاكري 24 ساعه ولا في خروجات ولا زفت المفروض متعمليش حاجه غير تذاكري وبس انتي فاهمه ولا لاء *لانا اغرورقت عيناها بالدموع وقالت مفهوم يا ماما *سماح: اتفضلي يلا ع اوضتك ...ذهبت لانا مسرعه نحو غرفتها وانفجرت في البكاء بسبب ما وجهته اليها والدتها لماذا هكذا هم الاهل دائما؟ يظنون انه بمجرد دخولك الثانويه العامه لا بد وان تدرس فقط كل ما تفعله في حياتك هو الدراسه ولا يصح لك ان تأخد راحه ولا تخرج لماذا لا يفهموننا لماذا لا يفهمون ان الدراسه طوال الوقت ستدمر القدره ع الاستيعاب فلا بد من وقت راحه لنستعيد نشاطنا ولكن هذا الوقت محدود ،الم يمروا هم بمثل هذه المرحله لكننم لا يفهمون ما بداخلنا ! مرت الايام متشابهه ع لانا فهي تقضي وقتها وحيده بلا احد وتذهب الي دروسها ولا تتحدث مع صديقاتها كثيرا لانها احست انها غير مرغوب بها فآثرت الابتعاد عنهم قليلا...وفي المنزل لا تجد من يؤنس وحدتها فوالداها مشغولون باعمالهم وكل هذا اثر نفسيا عليها فتدهورت صحتها وقل نشاطها واهتمامها بصحتها ودروسها *في حصه الكيمياء*المستر: لانا مالك متغيره كدا ليكي كام يوم ومش بتركزي معايا ومبتعرفيش تجاوبي زي الاول*لانا بحزن:معلش يا مستر بس تعبانه شويه*المستر:الف سلامه عليكي بس لازم ترجعي زي الاول لانو مفيش غير شهرين بس ع الامتحانات*لانا اغرورقت عيناها بالدموع وقالت حاضر يا مستر*وبعد الانتهاء من الحصه ذهبت لانا الي البيت وقضت ليلها في البكاء وحيده وكانت تحدث نفسها*لانا: هو انا ليه بيحصل معايا كدا ليه مفيش حد جنبي ليه مش حاسه في حد بيحبني كل صحباتي بعدوا عني حتي ماما وبابا معايا بس مش معايا هم فاكرين طول ما انا عايشه في بيت كويس واكل وشرب كويس يعني خلاص كدا كل حاجه بعدين مش مهمه بس ميعرفوش ان حنانهم واهتمامهم بيا اهم بكتير من كل دا...انا مش عايزه حاجه في حياتي خلااص ولا عايزه حلمي انا هستسلم كدا لاني بجد تعبت ومش هذاكر تاني لاني مش عارفه خلاص انا هفتح نت واعيش حياتي زي اي حد ويبقي ليا اصحاب كمان*ثم قامت لانا باخراج هاتفها من الحقيبه وفتحت تطبيق انستاجرام فهي تحبه كثيرا ولم تحظي بهذه الفرصه منذ دخولها الثانويه العامه ولكن عندما فتحته وجدت امامها مقطع فيديو غير حياتها 180° وكان هذا الفيديو من النوع التحفيزي لشاب فلسطيني وكان يدعي عبدالله الامير *لانا باستغراب: ايه العنوان دا (كيف تغير حياتك للافضل)لا يا شيخ افتحه واشوف وشغلت لانا مقطع الفيديو وكان كالآتي*عبدالله الامير: مرحبا كيفكم اليوم رح نتكلم عن موضوع جدا مهم...انت/شايف حياتك بلا فائده مافي حدا جنبك ما في اصدقاء ولا اهل ولا اي اشي ..عادي ايوا عادي ما تستغرب اذا فش شخص يهتم فيك اهتم انت بحالك ومتحزنش صدقني رح تتعب وحتوصل لدرجه خلاص مابدي شي من هل الدنيا ورح تكره حالك لهيك اهتم انت بحالك وكأن في شخص تاني بيهتم بيك وحط الك اهداف واشغل وقتك بتحقيقها بتعرف انو الدراسات العلميه اثبتت انو لما بتشعر بالحزن بيزيد عندك مستويات المواد الكيميائيه في الدماغ وهاي المواد اسمها المواد الافيونيه وبيكون الها تأثير سلبي ع جسمك وبتزيد من خطوره الاصابه بامراض والتهابات وهاي الامراض مرتبطه بامراض القلب والاوعيه الدماغيه وكتييير امراض لهيك لا تحزن ابدا ...وبس والله اشوفكم في مقطع جديد سلاام..