البارت 20

114 3 0
                                    

#شاهندا_صلاح #لا_تتركني
وبعد مرور نصف ساعه كانت (فريال) في المشفي لتتلقي علاجها وبعد وصول (لانا) و (علي) (لانا) انا هروح اشوف طنط عملت ايه في الاشعه (علي) ماشي وانا هآجي معاكي اعرف النتيجه(لانا) لاء روح انت خليك مع طنط انا هشوفها واطمنك(علي) عاوز اطمن بنفسي(لانا) بنظرة تحدي هو انت عنيد كدا ليه(علي) بابتسامة مش انا لوحدي اللي عنيد ولا نسيتي اللي حصل من شويه(لانا) بصوت متردد احم احم خلااص ع راحتك
*ذهبت لانا و (علي) الي غرفه الاشعه وفحصت لانا النتائج وللاسف كانت النتائج سلبيه نوعا ما وكان هذا واضحا ع وجه لانا (علي) بقلق..وشك اتغير كدا ليه الاشعه دي فيها ايه😨 لم تستطع لانا التحدث فبماذا ستخبره بعدما كانت تعطيه امل ان والدته بخير رغم شكها بنسبه 80% ان لديها سرطان القولون (علي) لانا ردي الاشعه دي بتقول ايه (لانا) بصوت هادئ حزين سرطان قولون *شرع علي في البكاء واندفعت الدموع من عينيه بسرعه كما تندفع المياه من الشلال وقال بصوت باكيا ماما لاء مستحيل..وانطلق مندفعا نحو غرفة والدته..لانا مسرعه.. علي يا علي استني اسمعني ...لم يستمع علي الي لانا وانطلق الي غرفة والدته ولكنه لا يملك القوة الكافيه لمواجهتها بهذا المرض اللعين علي الرغم من قوته البدنيه وهيبته فهو ضعيف امام والدته ومازال طفلا بالنسبه لها فهو يعشقها ولا يستطيع رؤيتها تتألم بهذا الشكل ..وظل خارج الغرفه ينظر اليها عبر النافذه الزجاجيه وهو يبكي ويتألم ع والدته وهي لا تشعر به فقد كانت غارقه في سبات عميق بسبب العلاج الذي تلقته ..
......................................................
ع الجانب الآخر (سعيد) متقلقش يا رياض ان شاء الله خير (رياض) ياارب بس هي طولت جوا في الاشعة وكمان دلوقتي ادولها دوا ونايمة ومش حاسه بحاجه حتي النتيجه محدش رضي يطمني وقالولي الدكتورة لانا هي اللي مسئولة عن حالتها (سماح) متقلقش يا أبو علي هي بخير ان شاء الله واتأكد لانا بنتي هتعمل كل اللي تقدر عليه وزيادة كمان (رياض) بضعف ان شاء الله ..في هذه اللحظة جاءت لانا وهي لا تدري كيف ستخبرهم بهذا الخبر وكيف سيستقبلوه والاهم كيف ستستقبل فريال نفسها بهذا المرض الذي دائما ما يودي بحياة من نحب الا القليل منهم الذي يعافي ويستمر في حياته الطبيعيه (رياض) بلهفه وخوف من تعبيرات وجه لانا....(لانا) والدموع في عينيها للاسف في سرطان في القولون
كانت ردة فعل رياض مثل ابنه بل وأكثر فهذه هي حب حياته التي قضيا اسعد واتعس الاوقات معا فهي سنده في الحياة وهو سندها ولا يستطيع ان يتخيل ولو لحظه واحظة بدونها (رياض) ببكاء طيب هي حالتها عامله ايه (لانا) متقلقش يا عمو والله هتبقي كويسة مع العلاج ان شاء الله (سعيد) اهدي يا صاحبي ربنا مش هيسيبها (سماح) ببكاء: طمنينا عليها يا بنتي والسرطان دا فأي مرحلة؟ (لانا) الحمد لله لسا في المراحل الاولي ودا كويس جدا اننا اكتشفنا المرض فبدايته ونسبة الشفا بتزيد اكتر مع الاكتشاف المبكر وهو سرطان القولون ملوش سبب محدد لغاية دلوقتي بس غالبا بيكون وراثي..وفي بدايته بيكون ع هيئة كتل صغيرة من الخلايا الغير سرطانية اسمها سليلة او "بوليب" وبعد فترة بتتحول البوليبات اللي اتكونت لكتل سرطانية متواجدة في القولون وهي صغيرة جدا علشان كدا المريض في البداية مش بيحس الا باعراض عادية جدا كأن عنده مغص مثلا وبيعدي الموضوع عادي...
(رياض) يا بنتي انا مش فاهم حاجة من كل دا انا اللي يهمني فريال..، هتبقي كويسة؟ (لانا) ان شاء الله يا عمو ادعيلها...
كانت لانا ذاهبة الي مكتبها في المشفي ولكن تذكرت (علي) وما فعله علي والدته فحزنت كثيرا ع حزنه ..وهي في طريقها الي المكتب وجدته ما زال ع نفس حاله شاردا يبكي ع والدته فنادت عليه لانا باسمه وكانت هذه اول مره تنادي فيها عليه (لانا) علي..
نظر اليها (علي) بحزن ودهشه فهذه اول مره تهتم لأمره (لانا) متقلق طنط هتبقي كويسه (علي) هتبقي كويسه ازاي يعني؟ (لانا) السرطان لسا في مراحله الاولي ونسبة الشفا بتزيد مع الاكتشاف المبكر وانا هعمل كل حاجه علشان تتحسن واعرف ناس كتير كان عندهم نفس الحاله والحمد لله ربنا شفاهم (علي) بجد هتبقي كويسه؟ (لانا) ايوا متقلقش يلا روح اطمن عليها اكيد هي صحيت دلوقتي
دخل علي غرفه والدته المقيمه بها هذه المدة فوجدها مستيقظه ومعها كل من زوجها وسعيد وسماح ووجدهم يضحكون ع العكس مما توقع فدخل(علي) والدموع في عينيه (فريال) تعالي يا علي يابني فينك مختفي من ساعه ما دخلت المستشفي وانا مش بشوفك (علي) معلش يا ماما مكنتش قادر اشوفك تعبانه (فريال) ومين قال اني تعبانه ما أنا زي الفل اهو ...نظر علي بدهشه الي والده وكأنه يقول ألم تعرف بعد بمرضها؟ فبداله والده النظر وهز رأسه مطمئنا (فريال) بتبصوا لبعض ليه؟ ايوا يا علي انا عارفه عندي ايه بس الحمد لله ع كل حال اللي فاضل في العمر مش أد اللي راح (علي) ببكاء متقوليش كدا يا ماما ربنا يديكي الصحه يارب (فريال) بابتسامه يارب يا حبيبي تعالي اسمع كنا بنتكلم في ايه (علي) وهو يجفف دموعه بتتكلموا في ايه (فريال) ذكرياات زمان انا وابوك ايام ما كنا شباب وبنحب بعض..اسكت يا علي دا أنا عملت مقالب في ابوك😂😂 (رياض) 😂😂يااه دي كانت ايام...
ظلوا جميعا يمرحون سويا فظنوا ان هذا سيخفف علي فريال ما تشعر به من آلام بداخلها وبالفعل هذا يعتبر جزء كبير يساهم في علاجها وتحسنها ..وبينما هم يتحدثون جاءت الممرضه وطلبت من الجميع الانتظار في الخارج حتي تعطي الدواء للمريضه فخرج الجميع وذهب علي ليبحث عن لانا فوجدها في مكتبها وكانت متكأه عليه وراحت في غفوة خفيفه من فرط تعبها في الساعات الاخيره فقد مر وقت طويل عليها وهي مستيقظه تعتني بالمرضي عامة وبفريال خاصة.. فظل(علي) سارحا في ملامحها الطفولية الهادئه وهي نائمه ويبدو عليها الارهاق مما اشفق عليها ان يوقظها وكان حريصا الا يصدر صوتا حتي لا يوقظها ولكن لم ينجح كليا فصوت رنين هاتفه ايقظها فخرج فورا من الغرفه حتي لا تشعر به... (علي) ع الهاتف معلش يا فندم (المتصل)...... (علي) تماام يا فندم ساعه وهكون في مكتبي ان شاء الله......
خرجت لانا من مكتبها فوجدت (علي) بالخارج..صدمت قليلا فلم تتوقع ان يأتي الي مكتبها (لانا) بإرهاق: اكيد جيت علشان تسألني عن طنط، هي الحمد لله كويسة بس هتضطر تقعد معانا فترة علشان نعتني بيها عناية طبية و... (علي) مقاطعا: عارف كل دا وماما الحمد لله حالتها دلوقتي مستقرة (لانا) تماام...، بس لما انت عارف جيت ليه؟ (علي) ناظرا في عين لانا.. جيت علشان اطمن عليكي (لانا) بخجل..انا كويسة الحمد لله عن اذنك (علي) كعترضا طريقها: لانا كفاية كدا ارتاحي شويه انتي باين عليكي التعب ومنمتيش من امبارح وانا نزلتك من الفجر (لانا) لاء انا تماام (علي) برضو بتعاندي🤨 (لانا) انا مش بعاند دا شغلي وكلها ساعتين ووقت شغلي ينتهي وبعدها هرتاح.. (علي) طيب انتي علشان شغلك هتستني ساعتين، وطنط وعمي كمان هما تعبانيين معانا من امبارح ياريت تخليهم يروحوا يرتاحوا (لانا) تماام هقولهم (علي) بامتنان: شكرا لاهتمامك بأمي.. (لانا) بابتسامة: دا شغلي...عن اذنك....

لا تتركنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن