البارت 19✌🏼

126 4 2
                                    

#روايات_رومانسية #روايات_اجتماعية #لا_تتركني #شاهندا_صلاح ...البارت 19✌🏼
(Flash back)لما حدث قبل قليل (عودة بالاحداث)
انتهت فترة امتحانات لانا وبعد عدة ايام قليله ظهرت نتيجه الاختبارات(سعيد) الف مبروك يا لانا الف مبروك يا حبيبتي (سماح) لولولولولوي الف مبروك يا أحلي دكتورة في الدنيا😘(لانا) الله يبارك فيكوا ربنا يخليكوا ليا وميحرمنيش منكوا ولا من فرحتكوا بيا☺ثم احتضنت لانا والديها👨‍👩‍👧 (سعيد) انا فخور بيكي اوي يا لانا وعندي ليكي مفاجئه هتعجبك اوي (لانا) مفاجئه😃مفاجئة ايه؟ (سعيد) لااء مينفعش بكرا الصبح هتروحي وتشوفيها(سماح) اكيد هتعجبها طبعا هي من اختياري وانا عارفه لانا بتحب ايه (لانا)اممم شوقتيني اعرف🤔 *في صباح اليوم التالي* (سعيد) خلاص وصلنا (لانا) ايه دا بالسرعه دي احنا رايحين فين (سماح) استني بس انزلي من العربيه وغمضي عينك ..وبعد عدة ثواني (سعيد) ها فتحي عينك (لانا) بذهول وفرحه ايه دا😃(سماح) ايه رأيك؟ (لانا) واااو جميله جدا بجد😍 (سعيد)دي بقا هديتي انا ومامتك (سماح) مش بس كدا تعالي هوريكي المكان بالتفصيل *كانت اكبر مفاجئه ل لانا في حياتها حيث كان المكان عباره عن عيادتها الخاصه وكانت تتكون من اربع غرف الغرفه الاولي وهي غرفه لانا وكانت مجهزة بأجهزة عاليه الجودة والحوائط مزينه برسومات جميله من النوع الذي تحبه لانا حيث كانت مزينه بالفراشات والورد الجوري، والغرفه الثانيه غرفه انتظار للرجال فقط ومثلها غرفه للنساء فقط والغرفه الرابعه صغيره وهي خاصه بالاطفال صغار السن ومزوده بكثير من الالعاب المسليه كالالعاب الاكترونيه والدمي واخيرا الممر الذي يوجد به مكتب السكرتاريه..(لانا) بجد العيادة جميله والفكره اجمل والله كنت بفكر في كدا برضو وبالذات اوضه الاطفال دي علشان الستات اللي بيكون معاهم اطفال ويعيطوا وصوتهم عالي والناس مريضه اصلا مش بيتحملوا صوت جمبهم لاء وكمان فكرة ممتازه ان العيادة في الدور الارضي علشان المريض ميطلعش سلم ويتعب اكتر ( سماح)كنت متأكده انك بتفكري في كدا وواثقه ان الفكره هتعجبك(سعيد) ربنا يسعدك يا لانا ويرضيكي زي ما بتحاولي تراضي الكل..كانت لانا سعيده جدا بعيادتها التي رتبت كما كانت تتمني واكثر وكانت متحمسه جدا للعمل بها حتي انها بدأت العمل في يومها الاول وبعدما انهت عملها رن هاتفها برقم بدون اسم في الحقيقه كان هاتفها يرن مرارا وتكرارا اثناء عملها ولكنها لم تجب واخيرا اجابت ع المتصل..(لانا) السلام عليكم ورحمة الله وبركاته (المتصل) وعليكم السلام (لانا) مين حضرتك؟ (المتصل) لحقتي تنسي صوتي (لانا) بنفاذ صبر معلش مش واخده بالي (المتصل) مبروك العيادة الجديدة (لانا) العيادة..، انت عرفت ازاي انت مين؟ (المتصل) فكري وهتعرفي انا مين (لانا) معنديش وقت افكر، سلاام.. (المتصل) استني استني انا (علي) *صدمت لانا عندما سمعت اسم علي فلم تكن تتوقع ابدا ان (علي) هو المتصل فقد مرت فتره طويله منذ عدم لقائهم صدفه كالعادة او حتي اتصال،وكانت لانا تشعر بمشاعر مختلطه كالدهشه والسعادة والحزن في نفس الوقت (لانا) علي!.. انت جبت رقمي ازاي؟ (علي)😂 عيب عليكي الكلام دا انتي نسيتي انه انا رائد ولا ايه واقدر اعرف اي معلومه عنك (لانا) بعصبيه مصطنعه وايه المطلوب يعني🤨 (علي) بصوت رجولي هادئ لانا انتي عارفه انا معجب بيكي من اول ما شوفتك وحبيتك وحبيت شخصيتك جدا حبيت كل حاجه فيكي وبصراحه طول المدة اللي عدت كان نفسي اشوفك او حتي اسمع صوتك بس قلت اسيبك علشان امتحاناتك ووقتك مشغول، لانا انا بقيت افكر فيكي كل شويه وبشوفك قدامي..انا مش عارف انتي ليه مش مدياني فرصه تسمعيني بس انا مش بعاكس ولا نيتي وحشه بالعكس انا جد اوي فكلامي..لانا..لانا انتي مش بتردي ليه، كانت لانا مندهشه وسعيده بما تسمعه من علي ولكن عندما تذكرت ماضيها خافت ان يتركها عندما يعلم فحزنت وقررت ان تظل كما هي وكأنها لم تسمع شئ مما قاله (لانا) بحزن انا مش الشخص اللي بتدور عليه وانا مش فاضيه اسمع اكتر من كدا ..سلاام *اغلقت لانا الخط بدون ان تترك فرصه لعلي ان يرد ع كلامها وبدأت في البكاء ولكنها كانت قويه الشخصيه وتستطيع ان تفصل بين مشاكلها مهما كانت وعملها وع الفور بدأت بالعمل فهناك اناس مرضي ويحتاجون لمساعدتها وبعدما انهت يومها ذهبت لمنزلها وأدت ما فاتها من صلوات وكانت الساعه تدق العاشرة مساءا وبعدما تناولت وجبه خفيفه ونامت ع الفور واثناء نومها كان يرن هاتفها برقم علي ولكن لم تجب وبعد الحاح منه اجابت عليه (لانا) بعصبيه يوووه مش انا قلتلك مترنش تاني انت ايه مش عارف الساعه كام دلوقتي؟ الساعه 3 بعد نص الليل (علي) بعصبيه شديده اهدي بس بالراحه في ايه😡 خافت لانا من نبرت صوت علي فهدأت تماما (علي)انا مش بتصل بيكي باليل علشان سبب تافه انا محتاجلك ضروري ومش قدامي حدغيرك في وقت زي دا (لانا) خير حصل ايه..(علي).....
(لانا) لا حول ولا قوة الا بالله😲طيب انت عارف مكان العيادة بتاعتي؟ (علي) اه عارفها (لانا) طيب حصلني ع هناك وانا مسافه السكه وهكون عندك، ذهبت لانا لتخبر والديها بهذا الخبر وتستأذنهم الخروج في هذا الوقت المتأخر من الليل (سعيد) في ايه يا لانا يا بنتي (سماح) يا ستار يارب حصل ايه بالليل كدا (لانا) طنط فريال تعبانه اوي وأخدوها ع العيادة عندي وانا لازم اروح بسرعه (سعيد) اكيد طبعا يا بنتي واحنا هنروح معاكي (لانا) طيب يلا بسرعه *في غضون ربع ساعه كانت لانا في عيادتها فمن حسن حظها العيادة قريبه جدا من بيتها، وصلت لانا هي وعلي واسرته في نفس اللحظه (علي) طمنينا عليها (لانا) حاضر هكشف عليها وان شاء الله خير *دخلت والدة علي غرفه الكشف هي ولانا فقط* (لانا) اهدي يا طنط ان شاء الله خير انتي حاسه بايه (فريال) بضعف مغص وألم رهيب في بطني😭 (لانا) طيب هنا في ألم (فريال) ااه ايوا😫 (لانا) طيب من امتي وانتي بتحسي بالالم دا وأخدتيله علاج قبل كدا؟ (فريال) لاء اول مره احس بالالم دا وعمري ما أخدت اي علاج *شعرت لانا بالقلق ع والدة علي ولكنها لم ترد ان تشعرها بهذا القلق والشك بداخلها (لانا) متقلقيش يا طنط انا بس هديكي الحقنة المسكنه دي دلوقتي ولازم تروحي المستشفي وتعملي الفحوصات اللي هكتبها *وبعدما خرجت لانا من غرفه الكشف* (رياض) زوج فريال ها يا بنتي طمنينا (لانا) متقلقش يا عمو هي كويسه انا ادتلها حقنه مسكنه ع بال ما تروح المستشفي تعمل اشعه مقطعيه ضروري (علي) بقلق اشعه😨 طيب المستشفي دي بعيدة ولا فين؟ (لانا) لاء مش بعيده هي اسمها مستشفي الامل لو تعرفها (رياض) اه انا اعرفها (لانا) طيب كويس ومتقلقوش الدكاتره اللي فيها اصحابي وانا هرن عليهم دلوقتي واخليهم يعملوا كل المطلوب وزيادة (رياض) ربنا يخليكي يا لانا من غيرك مكناش هنعرف نعمل ايه (لانا) متقولش كدا يا عمو طنط غلاوتها من غلاوة ماما، هنا ادخلت لانا يدها في جيبها لتخرج هاتفها فلم تجده (لانا) انا شكلي نسيت الفون في البيت🤦‍♀️ (سماح) انتي كنتي مستعجله واكيد نسيتيه (لانا) عادي مش مشكله هروح اجيبه بالعربيه بسرعه وارجع تكونوا انتوا أخدتوا طنط ع المستشفي (علي) بعصبيه تروحي فين دلوقتي وحدك الساعه 4 الفجر (لانا) عادي البيت مش بعيد كلها خمس دقايق بالعربيه مش اكتر (سعيد) علي عنده حق مينفعش تروحي وحدك دلوقتي انا هاجي معاكي (لانا) لاء يا بابا خليك انا مش هيحصلي حاجه البيت مش بعيد (رياض) بس يا بنتي.. (علي) بنبرة جدية: خلاص روحوا انتوا المستشفي وانا هوصلها ونحصلكوا علي هناك (لانا) مندفعة: لاء..انا هروح وحدي، عادي يعني الموضوع مش مستاهل كل دا (سعيد) خلاص يا لانا خلي (علي) يوصلك فعلا الوقت متأخر وولاد الحرام كتير (لانا) بامتعاض: حاضر يا بابا ...وبعد ان خرج (علي) و (لانا) سويا (علي) طالما البيت مش بعيد نتمشي احسن..، لم تجد لانا مجالا للرفض فالمسافة بالفعل قصيرة ..، واثناء السير لاحظ (علي) السكوت ع لانا (علي) ايه مش بتتكلمي ليه؟ (لانا) عادي يعني هتكلم اقول ايه! (علي) اي حاجة..، طيب هيا ماما عندها ايه (لانا) مقدرش اشخص حالتها دلوقتي لازم اشوف الاشعة الاول و... بينما تتحدث لانا مر بجانبها كلبا يبدو مخيفا قليلا وعلي الفور تخبأت خلف ظهر (علي) وظلت ممسكة به وتحتمي فيه كالطفل الصغير في احضان أمه..
(لانا) عاااا ابعده ابعده بسرعة😱 (علي) ضاحكا:😂😂اهدي اهدي هوا مشي لوحده ، يخربيتك صويتك صحي الميتين (لانا) استني متتحركش ليرجع تاني😰 (علي) 😂 متقلقيش اصلا سمع صويتك خاف ومش هيرجع تاني...، وبعدها استدار (علي) ونظر في عيني لانا وقال لها بكل رومانسية "متخافيش طول ما انا معاكي" هنا لاحظت لانا انها مازالت ممسكة ب (علي) فخجلت من موقفها وابتعدت عنه (علي) مازحا ليخفف من توترها : هوا دا اللي كنتي عاوزة تروحي لوحدك🤣 (لانا) مصطنعة الشجاعة: لاء ع فكرا انا مش بخاف من الكلاب بس دا شكله كبير ويخوف (علي) اه واضح انتي هتقوليلي🤣..

لا تتركنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن