خرج (علي) من غرفة والدته ولكن هذه المره لم يذهب خلف لانا ليحدثها كعادته فخرج من المشفي ليفعل شيئا ما مهم بالنسبه له...وبعد عدة ساعات عاد (علي) الي المشفي ووجد الجميع هناك وكانوا سعداء جدااا برجوع (فريال) فذهبوا جميعا الي بيت (فريال) ومعهم (لانا) ووالديها وعندما وصلوا الي المنزل كانت المفاجئه..
حيث زين (علي) حديقه الفيلا بالبالونات والوان الزينه المختلفة وكتب علي لافتة كبيرة "حمد لله ع سلامتك يا اغلي من حياتي" .... تفاجئت (فريال) والجميع بما رأوا فكيف فعل (علي) كل هذا في غضون ساعة واحدة فقط....(فريال) يا حبيبي يا (علي) انت اللي عملت كل دا (علي) ايوا يا أمي انتي متعرفيش غلاوتك عندي ولا ايه💙 (فريال) ربنا يخليك ليا يا علي (رياض) اااخ منك يا علي دايما بتسبقني بالمفاجات (علي) 😂😂معلش يا بابا ..عندما دخل الجميع الفيلا وعندما فتح الباب ودخلت فريال انهار عليها شلال من الورود جميله الالوان وفرحت كثيرا بكل ما فعله ابنها من اجلها فهو يعشق والدته ويفعل كل ما بوسعه لاسعادها وارضائها ...في اثناء الاحتفال برجوع فريال حدث ما صدم منه البعض.. (علي) طيب يا جماعه بالمناسبه السعيده دي انا حابب اطلب ايد لانا منك يا عمو سعيد نظر اليه الجميع نظره استفهام وحيره وخاصة (لانا) فعندما سمعته دق قلبها بسرعه شديده وكأنها تركض سريعا هربا من شئ ما (سعيد) امممم الصراحه متفاجأتش كنت متوقع منك كدا يا علي بس انت مش شايف انو الوقت مش مناسب لسا والدتك خارجه انهاردا من المستشفي و.... (علي) عندك حق ماما لسا يادوب من شويه خرجت من المستشفي بس انا متأكد انها هتفرحلي لانها بتحب لانا زي بنتها مش صح يا ماما؟! (فريال) اكيد طبعا لانا غاليه اوي عندي وانا يشرفني نبقي عيله واحده كلنا (رياض) الله انتي وعلي متفقين بقا وانا آخر من يعلم ولا ايه (علي) لاء والله يا بابا انا متفقتش مع ماما ولا قلتلها اصلا انا بس كنت مستني ماما تخرج من المستشفي علشان الفرحه تبقي فرحتين (سعيد) ايه يا سماح ساكته ليه (سماح) اصل اتفاجئت شويه خصوصا (علي) يطلب ايد لانا واحنا اللي فبيتهم😅 (علي) معلش يا طنط اصل انا بعتبرنا عيله واحده (سماح) اممم طيب مش نشوف رأي العروسه؟ قولتي ايه يا لانا! (لانا) ها... ظلت لانا صامته لا تدري ماذا تقول وشعرت بمشاعر مختلطه هي لا تدري ايهما الصواب! لا تدري ان كانت سعيده لان الرجل الذي تعشقه اخيرا تكلم عن عشقه لها ويريدها زوجته ام تحزن ان كان سيتمر معها بعدما يعلم بماضيها واي ماضي هذا الذي كانت لا تفهم ما يجري في هذه الدنيا من خداع ونصب ..فهي كانت ضحيه جهلها بالحياة وثقتها بالجميع ... (سماح) انا شايفه السكوت علامة الرضا ..نظر (علي) الي لانا مستفهما فابتسمت له ابتسامه خفيفه وهي لا تدري لماذا تبتسم فتيقن الجميع من الموافقه (سعيد) بس مش هينفع كدا يا علي انت تيجي عندنا البيت وتطلب ايد لانا فبيتها (رياض) كلامك صح يا سعيد (سعيد) خلاص يبقا مستنينكم عندنا بكرا ان شاء الله... انتهي الاحتفال وذهبت لانا واسرتها الي البيت (سماح) الف مبروك يا لانا واخيرا كبرتي وهشوفك عروسه🥰لاء وايه عروسه زي القمر ما شاء الله (لانا) بسعادة الله يبارك فيكي يا ماما (رياض) الف مبروك يا لانا انا مبسوط اوي ان علي طلب ايدك هو شخص كويس وبيحبك اوي وكنت متوقع منه يطلب ايدك من اليوم اللي ضرب فيه كريم علشانك (لانا) بكسوف الله يبارك فيك يا بابا (سماح) طيب يلا يا لانا روحي انتي نامي دلوقتي علشان بكرا عندنا يوم مهم اوي ولازم نصحي بدري (لانا) ماشي يا ماما تصبحوا ع خير.. ذهبت لانا الي غرفتها ولكن لم تنم وظلت تفكر فيما حدث ولا تدري ماذا تفعل اتفرح ام تحزن...وبينما هي سارحه بافكارها سمعت صوت الهاتف يناديها بوصول رساله جديده ولما رأتها وجدت انها من (علي) وكانت كالتالي * واخيرا هتبقي مراتي وحبيبتي وكل حاجه فحياتي انا بحبك اوي يا لانا بحبك اكتر بكتييير من ما انتي بتحبيني انا مش عارف انام من كتر التفكير فيكي انا مش قادر استني لبكرا علشان اشوفك*... شعرت لانا بسعادة كبيره من كلمات (علي) فكم تمنت ان يحدث ما تراه الان ...ولكنها لم تجب عليه وفالمقابل لم يهدأ (علي)وكتب مره اخري * لانا انتي مش بتردي ليه..حتي انهاردا كنتي ساكته ومش بتردي انا عارف انك بتحبيني بس انا عايز اسمعها منك .. قرأت لانا ولم تجب ايضا ونزلت دموعها بغير ارادتها فهي تخاف ان تخسره ..اما (علي) فظل يحاول ان تجيب لانا ع اتصالاته ولكنها لم تجب ...