في صباح اليوم التالي استيقظت لانا وكانت تشعر بشئ ما سيحدث لا تعلم ما هو ولكن تشعر بحزن شديد ..فقامت وصلت وكانت تدعو الله ان يحميها هي وعلي واسرتيهما من اي سوء ..وبعدها التف الجميع حول مائدة الافطار وكانوا سعداء..ما عدا لانا و(علي) فقد كانوا بارعين في اخفاء الحزن بضحكاتهم..
(سماح) واللهي انا فرحانة اوي اننا كلنا مع بعض نورتونا واللهي (فريال) حبيبتي يا سماح واللهي اللمة حلوة اوي معاكوا🥰 (هبة) ربنا يخليكي يا طنط ونفضل كدا ع طول مع بعض (سماح) ياارب يا هبة، بس انا زعلت من جوزك ينفع كدا يمشي من غير فطار (هبة) معلش يا طنط اصل هوا متعود يفطر مع اصحابه فالشغل ...
(سماح) حتي سعيد برضو احيانا بيعمل زيو (فريال) ورياض برضو، بيتهيألي العيلة كلها طبع واحد😂..... (سماح) شكله كدا😂😂(علي) انا رايح الشغل يا ماما (فريال) يا علي يابني خليك اجازة الاسبوع دا (علي) مينفعش يا أمي عندي شغل كتير وبعدين هعمل ايه لو خت اجازة ...ربنا يخليكوا ليا🥰 انتوا اهو بتحضروا كل حاجه(فريال) انا عارفة بتعشق شغلك.. روح يابني استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه...(لانا) انا كمان هنزل الشغل (سماح) لاء يا لانا يعني ازاي تنزلي الشغل وانتي فرحك بعد اسبوع .. (لانا) مينفعش يا ماما في ناس محتاجين ليا كلها كام ساعة وهخلي حد يكمل مكاني مش هتأخر (سماح) ربنا يكرمك يابنتي🤲🏽 زي ما دايما بتحبي تخدمي غيرك (لانا) ربنا يخليكي ليا يا ماما🥰 يلا سلاام (سماح) استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه
خرجت لانا لتذهب الي المشفي ولكنها تفاجئت بوجود (علي) ينتظرها بالخارج (لانا) علي! انتي لسا مروحتش الشغل😲 (علي) قلت انتي كمان زيي بتحبي شغلك واكيد هتنزلي...يلا بقا تعالي اوصلك (لانا) لم ترد بالموافقة او الرفض... (علي) في ايه يلا علشان منتأخرش ..ركبت لانا مع (علي) السيارة وذهبوا، وظلت لانا بين الحين والآخر تنظر الي (علي) وكأنها تريد ان تقول شئ ما.. (علي) اوقف السيارة فجأة وقال... مالك يا لانا عايزة تقولي ايه؟ (لانا) مفيش (علي) لاء في ها! (لانا) ع فكرا انا مش صغيرة ولا غبية علشان توصلني (علي) ومين قال كدا.. (لانا) اللي حصل امبارح انتهي خلاص وملوش داعي اصلا انك توصلني انا بعرف احمي نفسي بنفسي، لاء وكمان بتحور عليا😒 قال ايه انتي كمان بتحبي شغلك واكيد مش هتقعدي فالبيت...لا والله😏 قول بقا انك فاكرني هبلة ولا غبية علشان توصلني، احب اعرفك اني كبرت واني بعرف اتحمل مسئوليتي بنفسي وبعرف احمي نفسي كويس اوي و.... (علي) ضاحكا: ايه دا بكابورت واتفتح فوشي 😂😂 (لانا) ضحكت علي ردة فعل (علي) ولكنها حاولت اخفاء ضحكتها... وقالت متصنعة الجدية (علي) انا مبهزرش😒 (علي) واللهي الضحكة هتنفجر من وشك اضحكي يا حبيبتي اضحكي .. (لانا) علي😠😠 (علي) روح علي😍(لانا) هاااا! (علي) ها ايه بس (لانا) متغيرش الموضوع🤨 (علي) طيب بحبك😍💙(لانا) بس بقا يا علي😯 (علي) ايوا بحبك وبخاف عليكي حتي من الهوا بحبك ولازم احميكي من اي حد انتي كل حاجة بالنسبة لي ،وملهاش علاقة ع فكرا بتفكيرك العبيط دا😂 (لانا) يعني قصدك انا عبيطة😥 (علي) يعني انتي سبتي كل الكلام اللي قولته ومسكتي فعبيطة🤦🏻♂️ (لانا) وانا كمان بحبك😍 ..احتضنها علي وقال ايوا كدا بقا حسي بيا😅 (لانا) ☺️☺️ ، طيب نتكلم جد شوية انا والله بجد مش خايفة من اللي حصل ، ليلة وعدت واديني كويسة الحمد لله (علي) عارف انك مش خايفة، بس يا لانا احنا مش عارفين مين عمل كدا وليه واحتمال كبير اوي كمان اللي عمل كدا يراقبك، وعلشان كدا مينفعش تمشي وحدك بعدين..(لانا) يعني ايه! (علي) يعني انا هكلف ناس يمشوا معاكي فاي مكان تروحيه علشان ابقي مطمن عليكي (لانا) يوووه بقا يا علي متكبرش الموضوع (علي) مش بكبره يا حبيبتي علشان خاطري كفاية نقاش فالموض ع دا انا مش هسمح لاي حد يأذيكي(لانا) متصنعة الحزن ماشي يا علي خلااص ..ولكن كانت ف داخلها تشعر بسعادة شديدة لخوف (علي) عليها وحنيته معها احست انه الملاك الذي انقذها من هذه الحياة واعاد لها ابتسامتها وسعادتها.....
*بعدما وصل (علي) الي قسم الشرطة دخل الي مكتبه وظل يفكر فيما حدث ويحاول ان يعرف من فعل هذا ولماذا !؟ وكانت لديه اسئلة كثيرة في عقله لا يعلم اجاباتها! وقطع حبل افكاره دقات الباب .. (علي) ادخل ..، اهلا حسام عامل ايه )
(حسام) هو رائد صديق (علي) المقرب
(حسام) الحمد لله كويس وانت (علي) الحمد لله .. (حسام) ايه مالك كدا شكلك كأنك مش نايم من امبارح (علي) اه والله منمتش ولو ثانية (حسام) ليه كدا يا صاحبي حصل ايه؟.. قص (علي) ع حسام ما حدث الليلة الماضية (حسام) حاجة محيرة بجد (علي) نفسي اعرف مين دا وانا مش هرحمه .. وفجأة رن هاتف (علي) برقم غير معروف.. (علي) الو.. (المتصل) ازيك يا علي باشا (علي) مين بيتكلم؟ (المتصل) بضحكة شريرة هههههههه😈 بعدين هتعرف، اظن الرسالة وصلت وابقي خلي بالك من حبايبك يا سيادة الرائد😈 ...ثم اغلق المتصل الخط...
(علي) يابن ال..... (حسام) مين اللي كلمك (علي) معرفش شكله الحيوان اللي ضرب نار ع لانا امبارح، شكلو الموضوع مش سهل بس هيكون مين😠 (حسام) ممكن نتبع الرقم اللي كلمك (علي) ممكن ولو اني متأكد مش هيوصلنا لحاجة دا اذا مكنش رمي الشريحة اصلا🤦♂️