البارت 13

147 4 0
                                    

#روايات_اجتماعية #روايات_رومانسية #لا_تتركني #شاهندا_صلاح ..البارت 13✌🏼
لانا) الو ازيك يا هايدي (هايدي) تماام كويسه انتي فين (لانا) في السكن...ليه (هايدي) لاء مفيش بس عايزه اقولك ع حاجه بس متفهمنيش غلط (لانا) مفهمكيش غلط في ايه🤔 (هايدي) خلي بالك من حازم يا لانا (لانا) اخلي بالي منو ازاي يعني...هو حازم تعبان ولا ايه😳 (هايدي) لاء مش قصدي تخلي بالك من صحتو انا قصدي خلي بالك منو هو نفسه ومن تصرفاتو (لانا) ازاي يعني مش فاهمه🙄 (هايدي) يا لانا حازم قالي انك بتروحيلو البيت وهو عايش لوحدو هناك (لانا) لاء لاء انتي فهمتي غلط😰 هو مش عايش لوحدو عايش مع مامتو هو قالي كدا...كمان انا لما روحتلو اول مره علشان كان تعبان اوي وكان محتاجني وانا مقدرش يكون محتاجني وميلاقينيش جنبو (هايدي) انا اول مره اسمع موضوع مامتو دا بس يا لانا انا حبيت احذرك لانو انتي باين عليكي مش فاهمه حازم كويس وخلي بالك من نفسك (لانا) انتي بتقولي ايه مستحيل حازم يأذيني (هايدي) انا قلتلك اللي عندي وانا اعرف حازم من زمان وعارفه شخصيتو كويس وانتي بقا براحتك عايزه تصدقي او لاء ...سلاام *ظلت لانا تفكر في كلام هايدي ولكن كانت تثق في حازم ثقه عمياء ولم تصدق اي شئ ضده وقامت لتدرس حتي شعرت بالنعاس ونامت....وفي اليوم التالي* (لانا) ازيك يا حازم (حازم) تماام يا حبيبتي وانتي (لانا) تماام (حازم) ايه مالك شكلك مضايق يعني (لانا) مفيش (حازم) مفيش ازاي هو انا مش عارفك يعني (لانا) هايدي كلمتني امبارح (حازم) بتوتر شديد😬 قالتلك ايه (لانا) قالتلي خلي بالك من حازم (حازم) وايه تاني😲 (لانا) قالتلي انو مينفعش اروحلك البيت وكدا يعني وقالتلي انك عايش وحدك بس انا قلتلها انك بتحبني ومستحيل تأذيني (حازم)طيب قالتلك حاجه تاني😧 (لانا) لاء بس كدا (حازم) بارتياح😌 فكك منها دي كدابه اصلا لانو انا ماما عايشه معايا بس هي الايام دي مقضياها مع خالتو لانها تعبانه..وبعدين هي غيرانه منك لانو من زمان هي كانت بتحبني بس انا مكنتش بحبها وهي بتعمل كدا علشان تبعدنا عن بعض (لانا) بجد؟ (حازم) ايوا طبعا ومتكلمهاش تاني لانها كدابه وحقوده😏(لانا) حاضر يا حبيبي ...يلا بقا نذاكر بكرا الامتحان *في اليوم التالي في الجامعه* (لانا) ايه يا شباب مستعدين للامتحان (حازم) ايوا اكيد مستعدين ما احنا معانا الامتحان اصلا😎(لانا) ايوا بس مشكله لو دخلنا الامتحان ولقيناه مختلف (هايدي) يالهوي لاء لو دا حصل انا ممكن اسقط 😭(دينا) وانا كمان مش عارفه حاجه في المنهج اصلا غير الورقه اللي خدناها😞 (حازم) متقلقوش يا جماعه انا متأكد من الامتحان لانو الولد اللي جابو اصلا هو في الكنترول (حازم) متقلقوش يا جماعه انا متأكد هوا هوا الامتحان لانو الولد اللي جابه من الكنترول يعني دا الامتحان اكيد (لانا) طيب الحمد لله بس هو احنا اللي بنعملوا دا مش حرام🤔 يعني بنسرق الامتحان وندخل اللجنه واحنا عارفين الامتحان وفي ناس تاتي بتتعب وبتذاكر وبعدين بتتظلم في التصحيح💔 (حازم) واحنا مالنا بيهم وحتي لو طلعوا من الاوائل يعني هو اصلا مفيش حد بيتوظف في البلد دي😏 (هايدي) عندك حق👌 (لانا) طيب يلا بقا ع اللجنه علشان هتبدأ *دخل كل منهم الي اللجنه وهو يشعر بالسعادة لانه يملك اجابات الامتحان والانتصار لانه كان لا يتوقع ان هذا هو مصيره في النهايه حتي وان لم يجتهد من بدايه الدراسه كما فعل البعض وها هو الآن يدخل لجنه الامتحان ومعه الاجابات فهذا يعتبر نصر لهم وبالفعل عندما وزعت عليهم ورق الاسئله كانت هي نفسها الاسئله التي يملكونها وبعد انتهاء لجنه الامتحان (هايدي)يالهوي انا فرحانه اوي الامتحان هو هو (دينا) احنا اكيد هنجيب تقديرات عاليه بقا (حازم) ايوا طبعا شوفتوا بقا علشان كنتوا قلقانيين من موضوع الامتحان وخايفين الاسئله تتغير (لانا) الحمد لله انها الاسئله اصلا احنا منعرفش حاجه في المواد☹(حازم) اعتمدوا عليا ومتقلقوش انتوا ....كل امتحان هيكون معانا قبل المادة بتاعتو (هايدي) طيب بقا فين المادة اللي ورا دي (حازم) تعالوا معايا *وبعد ان انهوا حديثهم واخذوا الامتحان ذهبت لانا الي السكن وكانت سعيده للغايه لما حدث وكانت واثقه بانها ستحصل ع معدك عالي بدون دراسه (دانيه) عملتي ايه يا لانا في الامتحان انهاردا؟ (لانا) بفرحه الحمد لله الامتحان كان كويس😃 (دانيه) متأكده يعني انك حليتي🙄 اصل انتي... (لانا) مكنتش بذاكر قصدك كدا صح🤨 (دانيه) ايوا صح😕 بس انا آخر كام يوم كنت بذاكر واهو بحل في الامتحان (دانيه) ربنا يوفقك يارب🤗 *قضت لانا فتره الامتحان بهذه الطريقه حتي جاء اليوم الذي كان صدمه بالنسبه لها وعندما دخلت لجنه الامتحان وجدت الاسئله مختلفه تماما عن الاسئله التي كانت معها وكانت لا تعرف ماذا تفعل وظلت تبكي بحرقه (لانا) ببكاء شديد ياربي اعمل ايه انا مش عارفه حاجه😭😭انا غلطانه انا اللي مكنتش بذاكر وكنت معتمده ع الغش اهو آخرة الغش😭😭 *لاحظ المراقب انها تبكي ولم تكتب شئ وحاول تهدئتها (المراقب) مالك يا بنتي بتعيطي ليه اهدي كدا وسمي الله وانتي هتفتكري الاجابات بس اهدي (لانا) انا مش عارفه حاجه انا هسقط😭(المراقب) متقوليش كدا هتنجحي ان شاء الله بس حلي اي حاجه... *حاولت لانا تذكر اي شئ عن الاجابات التي كانت معها وربطها بالاسئله التي امامها ولكن بلا جدوي حيث كانت تسيطر عليها فكره عدم النجاح في هذه الماده ولم تستطيع كتابه اي شيء سوي اجابات ضئيله جدا وبعد ما انتهى الوقت المحدد للامتحان خرجت لانا وهي تبكي والتقت بهايدي و دينا وحازم.(حازم) مالك يا حبيبتي في ايه (لانا) ملحتش حاجه خالص😭(حازم) طيب اهدي بس هنعدي اكيد (هايدي) وهنعدي ازاي واحنا دخلنا الامتحان ولقينا الاسئله مختلفه عن اللي انت جبتها😭 (دينا) يا بنتي اهدي بقا مش مشكله لو نزلنا في المادة دي هندخل سنه تانيه عادي يعني (هايدي) يعني احنا ممكن ننزل فعلا في المادة 😭وحتي لو نجحنا هتبقي معانا المادة دي للسنه الجايه (دينا) اهدي بس انتي مكبره الموضزع كدا ليه عادي يعني دا كويس انها جات ع مادة واحده احنا اصلا يعتبر مفتحناش الكتاب ودخلنا الامتحان وكل الاسئله بالاجابات معانا واكيد هنجيب تقدير في باقي المواد....وانتي بقا يا لانا كفايه عياط هتعملي ايه يعني ما خلاص اللي عدي مش هيرجع (لانا) انا اللي مضايقني اكتر انو دي اول مره اسقط فيها وهقول ايه لماما وبابا لما يعرفوا النتيجه😭😫 (حازم) يا حبيبتي متزعليش اكيد هم هيفهموا انك شاطره وهيقدروا ان الكليه صعبه يعني المشكله مش كبيره زي ما انتي متخيله (لانا) يااارب ميحصلش حاجه😖😪 *في بيت لانا بعد ظهور النتيجه* (سعيد) ايه دا يا لانا ازاي كل المواد جايبه تقديرات عاليه ونازله في ماده واحده (لانا) ببكاء اصل يا بابا.... (سعيد) اصل ايه😠😠 ازاي تعملي كدا يعني معقول المادة دي مكنتيش بتذاكريها خالص (سماح) بالراحه يا سعيد ع البنت مش كدا (سعيد) بالراحه ايه بقا دي حاجه غريبه اوي انا عارف مستواها كويس ازاي يحصل كدا (سماح) خلاص بقا يا سعيد البنت مش ناقصه قدر الله وما شاء فعل هنعمل ايه يعني..لانا يا حبيبتي روحي اوضتك دلوقتي ...ايه يا سعيد اتعصبت كدا ع لانا ليه ...هي اكيد حاسه بالذنب ومش ناقصه يعني تزودها والحمد لله انها جات ع ماده واحده وتقدر تعوضها ان شاء الله (سعيد) انا واللهي اضايقت عليها دي اول مره يحصل معاها كدا وانا ملاحظ لانا من فتره متغيره شويه بس مش عارف من ايه (سماح) عندك حق حتي انا كمان حاسه بكدا وكنت خايفه الموضوع دا يأثر ع مذاكرتها واهو حصل فعلا😣(سعيد) طيب يمكن تكون اتلمت ع شله فاشله ولا حاجه🙄(سماح) الله اعلم ربنا يستر بقا....يلا تعالي هديها بكلمتين اكيد نفسيتها تعبانه ومحتاجه لنا....

لا تتركنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن