Bab 6

225 10 0
                                    


Berkerut dahi Amylia memandang Daffa yang asyik termenung sejak sampai di cafe kegemaran mereka. Makanan di hadapan lelaki itu masih tidak terusik.
"I think you should meet her," Amylia bersuara risau. Daffa tunduk meraup wajahnya. Keluhan berat dilepaskan. Kalaulah tindakan itu lebih mudah dari kata-kata.
"I miss her very much," balasnya perlahan hampir tidak kedengaran. Amylia menarik nafas perlahan. Dia simpati melihat keadaan lelaki itu yang tidak terurus.
"Daf tak tahu nak buat apa lagi untuk lupakan dia. Daf dah cuba tapi tak mampu," sambung Daffa dengan suara sayu.
"Saya buntu Amy. Mama and Fiyah, I love both of them. I can't choose," katanya lagi dengan suara serak.
"Daf, awak kena bincang benda ini dengan aunty dan uncle sekali lagi. Mungkin aunty tak benarkan tapi uncle boleh pujuk aunty. Uncle seorang papa yang lembut hatinya. Dia mesti boleh pujuk aunty. Amy tahu yang uncle memang busy dengan kerja. Tapi Daf kenalah pandai curi masa uncle. Daf tak boleh berterusan macam ini. Daf sendiri yang akan sakit nanti," nasihat Amylia panjang lebar.
"Amy pun tahu papa selalu akan ikut cakap mama," balas Daffa perlahan.
"Daf kena cuba. Amy yakin kali ini uncle pasti akan faham. Uncle pun lelaki. Mesti dia lebih faham dengan awak. Apatah lagi Daf ini anak tunggal. Daf please, I know you tak boleh memilih sebab aunty. Tapi you tak boleh mengalah," nasihat Amylia lagi.
"Daf kena berusaha sebelum Daf betul-betul kehilangan Fiyah. Daf jangan salahkan diri dengan keputusan yang Daf dah buat sebelum ini. Amy yakin Fiyah mesti faham. Tak ada anak yang tak sayang ibu bapanya," sambungnya dengan senyuman. Daffa terdiam membalas pandangan gadis itu.
"Daf selalu susahkan Amy," balasnya dengan perasaan bersalah.
"No. Amy tak pernah rasa Daf itu menyusahkan. Amy ikhlas nak tolong Daf. Tolong dengar Amy untuk kali ini aje. Lakukan sebelum terlambat. Kalau Daf terlambat, Amy pun dah tak mampu bantu Daf lagi," balas Amylia bersungguh. Daffa tersenyum hambar sambil mengangguk perlahan.
"Daf akan cuba.Thank you," ucapnya agak terharu dengan kebaikan sahabat baik yang juga merangkap sepupunya itu. Amylia sentiasa ada di sisinya memberikan nasihat dan sokongan disaat dia memerlukan seseorang. Amylia hanya mengangguk tersenyum.

*****

Eijaz memeluk erat tubuh gadis itu. Aliya terkedu. Dia pantas memandang sekeliling takut ada mata yang melihat.
"I miss you so much," ucap Eijaz dengan perasaan sebak. Aliya tersenyum hambar sambil menolak lembut tubuh lelaki itu.
"Miss you too," balasnya sambil memandang tepat wajah Eijaz.
"Dah lama Eij tak dengar ucapan itu. Sayang, dah berapa tahun kita tak jumpa?" soal Eijaz sambil menggenggam erat jemari gadis itu.
"4 tahun?" teka Aliya.
"Nasib baik Liya ingat," usik Eijaz sambil tergelak kecil.
"Sindir Liya ek," balas Aliya agak terasa dengan kata-kata lelaki itu. Eijaz mengucup jemari gadis itu.
"Bila Eij balik dari London, Eij tak dapat jumpa Liya. Nasib baik uncle Shim selalu jumpa dengan papa. Liya pun tak beritahu Eij yang Liya dan uncle Shim dah pindah rumah. Sayang suka sangat berahsia dengan Eij," katanya separuh merajuk. Aliya tersenyum hambar mendengar kata-kata lelaki itu.
"Liya masih marahkan Eij?" soal Eijaz sambil memandang tepat wajah gadis itu.
"Mula-mula itu memanglah Liya marah. Tapi Eij kan dah balik. Lagipun Eij tak tinggalkan Liya lagi kan?" soal Aliya dengan kening berkerut. Eijaz tersenyum sambil mengangguk.
"Eij tak mungkin akan tinggalkan Liya lagi," janjinya. Aliya menarik nafas lega. Empat tahun yang lalu lelaki itu mengambil keputusan untuk mengikut bapa saudaranya ke luar negara tanpa persetujuannya. Pada masa itu dia dan Eijaz baru saja tiga bulan menjadi pasangan kekasih. Walaupun lelaki itu tidak pernah lupa menelefonnya hampir setiap masa, namun dia masih tidak berpuas hati.
"Sayang...," panggil Eijaz lembut apabila melihat Aliya yang termenung.
"Liya nak minta Eij lakukan sesuatu untuk Liya," kata Aliya mula menumpukan semula perhatiannya pada lelaki itu. Terangkat kening Eijaz membalas pandangan gadis itu.
"So, hari ini Liya datang jumpa Eij bukan sebab rindukan Eij?" soalnya agak kecewa.
"Eij," berkerut dahi Aliya memandang lelaki itu.
"Okay. Apa dia?" soal Eijaz mula mengalah. Aliya tersenyum gembira.
"Eij tahu pasal kakak kandung Liya?" Eijaz terdiam seketika mendengar pertanyaan gadis itu.
Kalau aku tak silap Liya ada ceritakan pasal kakak kandungnya sebelum aku balik Malaysia.
"Kenapa dengan dia?" soalnya ingin tahu.
"Eij kenal dengan dia?" soal Aliya lagi. Eijaz tergelak kecil.
"Liya ini buat lawak ek? Of course Eij tak kenal kakak Liya itu," jawabnya agak lucu dengan soalan gadis itu. Aliya tersengih.
Memang patut pun Eij tak tahu. Aku tak beritahu Eij lagi pasal Fiyah ada kat kolej ini.
Aliya mengeluarkan sekeping foto dari dalam begnya lantas menghulurkannya kepada Eijaz.
"Ainun Afiyah. Dia pun study kat kolej kita," beritahunya. Eijaz teragak-agak menyambut foto tersebut. Agak lama Eijaz memandang wajah dalam foto tersebut sebelum memandang Aliya semula.
"Liya nak Eij buat perempuan itu jatuh cinta dengan Eij. Lepas itu Eij tinggalkan," kata Aliya separuh mengarah sambil tersenyum jahat. Eijaz terkedu mendengar kata-kata gadis itu.
"Liya pernah cerita pasal perempuan itu dengan Eij dulu. Perempuan itu sebenarnya sebaya dengan kita. Cuma lahir lebih awal dari Liya. Sebab itu dapat gelaran kakak," beritahu Aliya lagi. Eijaz memandang semula foto di tangannya.
Kecilnya dunia ini!
"Eij kena ikut cakap Liya ke?" soalnya masih dengan perasaan tidak percaya apabila mendengar permintaan gadis itu sebentar tadi.
"Eij tak sayangkan Liya?" soal Aliya pula. Eijaz membalas pandangan gadis itu dengan perasaan kecewa.
"Kalau Eij sayangkan Liya. Tolong Liya untuk kali ini aje," rayu Aliya. Eijaz menarik nafas dalam cuba menenangkan dirinya semampu yang boleh.
"Tapi kenapa? Dia ada buat salah dengan Liya? Kenapa sampai nak buat macam ini?" soalnya bertalu. Saat ini dia benar-benar rasa kecewa dengan gadis di hadapannya itu. Aliya menarik nafas perlahan.
"Perempuan itu anak isteri kedua papa. Liya kan dah pernah cerita pasal perempuan itu dengan Eij. Liya tak suka perempuan itu. Liya benci perempuan itu. Tolong lah Eij. Liya merayu," pintanya dengan wajah penuh mengharap. Eijaz meraup wajahnya.
"Tiada cara lain ke?" soalnya perlahan dengan perasaan berbaur. Kecewa bercampur sayang. Aliya menggeleng dengan perasaan bersalah.
Eij kena tolong aku. Perempuan itu perlu rasa apa yang mama dia pernah rasa dulu!
"Please Eij," rayunya lagi. Eijaz merenung lama wajah gadis itu.
"Kenapa buat Eij macam ini?" soalnya dengan perasaan kecewa yang tidak terhingga.
"Sebab Eij aje yang boleh puaskan hati Liya. Tak ada orang lain," jawab Aliya dengan penuh harapan. Eijaz melepaskan keluhan berat.

Pilihan TerakhirWhere stories live. Discover now