Dahin mencekak leher baju lelaki itu. Beberapa orang pelajar mula memerhati. Eijaz tersenyum sinis membalas pandangan lelaki itu.
"Kau atau aku yang tak waras sekarang ini?" soalnya sambil menolak tubuh lelaki itu dengan kasar sehingga pegangan tangan Dahin terlerai dari bajunya.
"Apa maksud kau hah?!" balas Dahin dengan nada keras.
"Dulu kau rampas Liya daripada aku. Sekarang kau nak Fiyah pula? Kau lebih keji daripada aku, Dahin!" balas Eijaz juga dengan nada keras. Dahin terkedu.
Aku rampas Liya?
"Bila masa pula aku rampas Liya? Kau jangan cuba cari kesalahan aku pula. Kau dengar sini Eijaz. Kalau kau berani nak teruskan rancangan bodoh kau itu, aku akan pastikan yang Fiyah akan jadi milik aku dulu," balas Dahin dalam nada tegas. Eijaz merenung tajam lelaki di hadapannya itu sambil menggenggam penumbuknya.
"Dahin!" panggil satu suara. Kedua-duanya serentak berpaling menoleh. Berkerut kening Aliya memandang kedua-dua lelaki itu. Eijaz tersenyum sinis.
"Kau tak percaya? Cuba tanya Liya kenapa dia tak pilih kau untuk tarik perhatian Fiyah sedangkan kalau difikir logik, sepatutnya dia minta tolong dengan kau sebagai sahabatnya dan bukan dengan aku yang dulu kekasihnya," katanya dengan nada agak kuat dengan harapan Aliya mendengarnya. Dahin terkedu sekali lagi. Eijaz berlalu meninggalkan kedua-duanya apabila melihat kelibat Suha yang berdiri tidak jauh memerhatikan mereka. Dahin menoleh memandang Aliya. Berkerut kening Aliya membalas pandangan lelaki itu. Dia turut hilang kata-kata untuk membalas.
*****
Afiyah mengeluh perlahan melihat nama yang tertera pada skrin telefon bimbitnya. Dia menarik nafas dalam sebelum menekan punat hijau.
"Fiyah," panggil Daffa separuh berbisik. Afiyah terdiam sejenak. Dia kenal Daffa sudah lama. Dari suara lelaki itu saja dia dapat merasakan ada sesuatu yang berlaku dengan lelaki itu.
"Daf minta maaf. Kali ini,..." Daffa berhenti sejenak. Afiyah agak berdebar menanti ayat seterusnya daripada lelaki itu.
"Daf lepaskan Fiyah. Lepas ini, Daf janji tak akan ganggu hidup Fiyah lagi. Daf janji," sambung Daffa dengan suara yang sangat perlahan. Dia menekan punat merah tanpa memberi peluang kepada gadis itu untuk membalas. Afiyah terkedu. Dia merenung telefon bimbitnya dengan perasaan berbaur.
"Fiyah," tegur Datuk Hashim sambil menarik kerusi di hadapan gadis itu. Afiyah hanya tersenyum hambar membalas pandangan papanya itu.
"Fiyah okay?" soal Datuk Hashim apabila melihat wajah gadis itu yang kelihatan agak pucat.
"Okay pa. Why pa?" soal Afiyah pula sambil meletakkan telefon bimbitnya di atas meja.
"Aunty Erma call tadi. Esok mereka nak datang. Nak merisik Fiyah," beritahu Datuk Hashim dengan perasaan agak berdebar. Dia risau reaksi yang akan ditunjukkan oleh gadis itu. Afiyah menarik nafas dalam dan melepaskannya perlahan.
"Papa tak kisah apa keputusan Fiyah. Itu hak Fiyah," kata Datuk Hashim lagi.
"I'm sorry pa. Keputusan Fiyah tetap sama. Fiyah tolak lamaran Eij," balas Afiyah dengan nada tegas.
"Kalau Eij berkeras nak datang, malam ini juga Fiyah balik Melaka," sambung Afiyah dengan kening yang berkerut.
"Fiyah nak balik?" soal Datuk Hashim agak terkejut.
"Nak lawat mama," jawab Afiyah ringkas tanpa memandang wajah orang tua itu. Datuk Hashim mengangguk perlahan.
"Lama ke Fiyah kat sana?" soalnya agak berat hati untuk melepaskan gadis itu.
YOU ARE READING
Pilihan Terakhir
RomanceAinun Afiyah- "Cinta...?" Daim Daffa- "Maafkan Daf, berilah Daf peluang sekali lagi," Eijaz Elman- "Awak marah atau sayang?" Aira Aliya- "Dengar sini! Aku akan pastikan lelaki itu jadi milik aku!" Dahin Dahlan- "Awak tak tahu. Sebab awak tak pernah...